Útdíjháború
Pénzhiányra hivatkozva drasztikus átalakításokon esik át a hazai útdíjrendszer.
Ha nem is bújjuk minden nap a hírportálokat, akkor is elcsíphettünk már olyan varázsszavakat, mint a kötelező éves pályadíj, vagy a 4 napos matrica eltörlése. Míg az előbbiről egyelőre csak félinformációk szivárogtak ki, az utóbbi biztosan életbe lép 2012. januárjában.
Ez azt jelenti, hogy akár motorral, akár autóval szeretnénk használni valamelyik autópályát, azért 2975 forintot kell majd fizetnünk. A változtatást egyrészt azzal magyarázzák, hogy az európai gyakorlat is ezt mutatja, hiszen a legtöbb környező országban nem csak az autópályáért, hanem a főutakért is fizetnie kell az átutazóknak. Másrészt meg azzal, hogy pár vicces kedvében levő hivatalnok egy huszárvágással elvett 40 milliárdot az úthálózatot fenntartó szervezettől, amit valahonnan pótolni kell majd.
Az [origo] által összegyűjtött adatok alapján 2010-ben egyértelműen a legolcsóbb, 4 napos (D1) matricából fogyott a legtöbb: 9,2 millió darab, de az idei év első 10 hónapjában is már 8,9 milliót adtak el belőle. Heti matricából ehhez képest az összes kategóriában (D1, D2, D3, D4) is csak 1,1 millió, illetve 1,2 millió fogyott, míg éves matricából valamennyi kategóriát együttvéve is csak 236 ezret adtak el tavaly, idén októberig pedig 232 ezret.
Arról viszont elfelejtettek tájékozódni a kedves törvényalkotók, hogy motorra nem sűrűn szednek útdíjat a mezei főutakért. Másrészt pedig igazán eszébe juthatna már valakinek, hogy egy motor közel sem amortizálja annyira az utakat, mint akár egy kis Suzuki Swift. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a szélrózsa nagyjából bármely irányába indulva jobb minőségű utakat kapunk a pénzünkért cserébe.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
De nem kell félnünk. Aki úgy gondolja, hogy lemond inkább az autópályáról, és majd jár a főutakon, az sem lélegezhet fel. A tervek szerint a súlyadó illetve a benzinbe már egyébként is rendesen beépített útdíj mellé nálunk is fizetőssé tennék az összes hazai főút használatát, illetve még egy kicsit nyomnának a benzin árán, mert azt meg már úgyis megszoktuk.
És, hogy miért is van szükség cirka 3 hét alatt a komplett útdíjrendszer megreformálásra? Nos, úgy tűnik az eddig befizetett csekélny összegűnek nem mondható gépjárműadók és autópályadíjakból más lyukakat kell tömködni, ugyanis a 2012-es költségvetési javaslatot összeállító nemzetgazdasági tárca azonban egyetlen fillért sem irányozott elő az útpénztárakat felügyelő és az úthálózatot karban tartó szervezetnek a jövő évi büdzsé tervezetében.
Az úthálózat fenntartásának nehézségeiről egy közelmúltbeli konferencián nyilvánosan beszélt Völner Pál, az NFM infrastruktúráért felelős államtitkára is, elismerve, hogy a teljes hazai úthálózat fenntartására az amortizációt is figyelembe véve legalább 180-200 milliárd forintra lenne szükség, de jelenleg is csak nagyjából 80 milliárd forint áll rendelkezésre. Az [origo]-t tájékoztató minisztériumi forrás ezt egy korábbi felmérés eredményével egészítette ki, amely szerint az úthálózat állapotának romlása miatt az állami útvagyon 20-28 milliárd forintot veszít az értékéből évente. – írja az [origo].
A cikk az [origo] Felvállalja az útdíjháborút a kormány című cikke alapján készült.