Tudtad, hogy százak haltak meg a Transzfogarasi út építésénél?
A Transzfogarasi út kedvelt célpont a motorosok számára, sokan terveznek túrákat arra a vidékre. Csodálatos látványt nyújt, viszont építése nem ment egyszerűen a Fogarasi-havasok meredek gerincein, ahol sokat küzdöttek a domborzati viszonyokkal, illetve az időjárással.
A Transzfogarasi út a Déli-Kárpátokat szeli át, 90 km hosszú, s a 2045 m magas Fogarasi-havasokban fut, a „felhők között”… Észak-déli irányban köti össze Alsóárpást és Curtea de Arges-t.
Még további „nagy számokkal” is büszkélkedhet, ugyanis 578 hídja és viaduktja, valamint 5 alagútja van, s mindössze egyébként 4 év alatt készült el (1970-1974).
1974. szeptember 20-án avatták fel az Erdélyt és Havasföldet összekötő szerpentines utat. Földrajzi helyzete miatt, természetesen nem járható az év minden szakában – hivatalosan július 1-től november 30-ig.
De, mindez a hóviszonyoktól függ igazán, hiszen lavinaveszély van. A táj viszont leírhatatlanul gyönyörű. Aki az úton motorozik, elhalad többek között a Bilea-tó és a mesterséges Vidraru-tó mellett.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Mindez nagyon szépen hangzik, de ahhoz, hogy ez az út megépülhessen, hihetetlen munka kellett. Nicolae Ceaușescu, az akkori államfő rendelte el a Transzfogarasi út megépítését, persze katonai céllal, hiszen lehetetlen volt átkelni a vidéken, s egy esetleges szovjet támadáskor kitűnő menekülési útvonal lett volna.
Az építkezésben katonák, börtönfoglyok, vidéken élő férfiak, építészek vettek részt. És akkor jöjjenek a számok!
A munkások közel 3 millió tonna sziklát fejtettek le, 290 ezer köbméter támfalat öntöttek ki. A Bilea-tónál kezdődő alagúthoz szintén neki kellett esniük a szikláknak.
S hogy mi kellett még például ehhez az alagúthoz? Nézzük a tonnákat! 20 tonna dinamit, 89 tonna betonacél, 129 tonna drótháló, 50 tonna fém, 3000 tonna kábel. 6000 köbméter kő, 6900 köbméter homok, 740 világítótest, 4100 folyóméter cső.
És ott voltak a robbantások! Ahhoz, hogy a Fogarasi-havasokban robbantani lehessen, az emberek a robbantások alkalmával harmincasával kapaszkodtak egymásba, hogy a szél le ne taszítsa őket a mélybe. De persze, így is voltak nagyon sokan – a hivatalos álláspontok szerint, pusztán tízek -, de egyébként százak vesztek oda.
Ugyanígy, a Vidraru-vízgyűjtő építésénél, amely az út mellett található, de ezt 10 évvel korábban építették.
Ha a fogarasi úton haladsz, jussanak eszedbe ezek az emberek, akik hatalmas munkát vittek végbe ahhoz, hogy felépüljön.
Forrás: filantropikum.hu, wikipedia.hu
Fotók: invia.hu, wikipedia.hu