EseményekHírekMotorokMotoros túraMotorozás

Tudtad, hogy százak haltak meg a Transzfogarasi út építésénél?

transzfogarasi utA Transzfogarasi út kedvelt célpont a motorosok számára, sokan terveznek túrákat arra a vidékre. Csodálatos látványt nyújt, viszont építése nem ment egyszerűen a Fogarasi-havasok meredek gerincein, ahol sokat küzdöttek a domborzati viszonyokkal, illetve az időjárással.

A Transzfogarasi út a Déli-Kárpátokat szeli át, 90 km hosszú, s a 2045 m magas Fogarasi-havasokban fut, a „felhők között”… Észak-déli irányban köti össze Alsóárpást és Curtea de Arges-t.

Még további „nagy számokkal” is büszkélkedhet, ugyanis 578 hídja és viaduktja, valamint 5 alagútja van, s mindössze egyébként 4 év alatt készült el (1970-1974).

1974. szeptember 20-án avatták fel az Erdélyt és Havasföldet összekötő szerpentines utat. Földrajzi helyzete miatt, természetesen nem járható az év minden szakában – hivatalosan július 1-től november 30-ig.

De, mindez a hóviszonyoktól függ igazán, hiszen lavinaveszély van. A táj viszont leírhatatlanul gyönyörű. Aki az úton motorozik, elhalad többek között a Bilea-tó és a mesterséges Vidraru-tó mellett.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Mindez nagyon szépen hangzik, de ahhoz, hogy ez az út megépülhessen, hihetetlen munka kellett. Nicolae Ceaușescu, az akkori államfő rendelte el a Transzfogarasi út megépítését, persze katonai céllal, hiszen lehetetlen volt átkelni a vidéken, s egy esetleges szovjet támadáskor kitűnő menekülési útvonal lett volna.

Az építkezésben katonák, börtönfoglyok, vidéken élő férfiak, építészek vettek részt. És akkor jöjjenek a számok!

A munkások közel 3 millió tonna sziklát fejtettek le, 290 ezer köbméter támfalat öntöttek ki. A Bilea-tónál kezdődő alagúthoz szintén neki kellett esniük a szikláknak.

S hogy mi kellett még például ehhez az alagúthoz? Nézzük a tonnákat! 20 tonna dinamit, 89 tonna betonacél, 129 tonna drótháló, 50 tonna fém, 3000 tonna kábel. 6000 köbméter kő, 6900 köbméter homok, 740 világítótest, 4100 folyóméter cső.

És ott voltak a robbantások! Ahhoz, hogy a Fogarasi-havasokban robbantani lehessen, az emberek a robbantások alkalmával harmincasával kapaszkodtak egymásba, hogy a szél le ne taszítsa őket a mélybe. De persze, így is voltak nagyon sokan – a hivatalos álláspontok szerint, pusztán tízek -, de egyébként százak vesztek oda.

transzfogarasi ut 1974

Ugyanígy, a Vidraru-vízgyűjtő építésénél, amely az út mellett található, de ezt 10 évvel korábban építették.

Ha a fogarasi úton haladsz, jussanak eszedbe ezek az emberek, akik hatalmas munkát vittek végbe ahhoz, hogy felépüljön.

Forrás: filantropikum.hu, wikipedia.hu
Fotók: invia.hu, wikipedia.hu

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

Irj cikket a Csajok a motoron oldalra!

Rácz Edina

A tanítóképző főiskola elvégzése és a Nők Lapjánál töltött gyakornoki év után 2010-2019 között volt a Csajokamotoron.hu újságírója.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük