Párbeszéd a természet védelmében
Aki az erdőben kirándul, többek között a csend, a zavartalan természet miatt megy oda. Aki motorral teszi ugyanezt, a kaland, és a változatos terepviszonyok miatt. Tehát mindenki mást akar. De hogyan lehetne mindenkinek jó?
Több tárcaközi egyeztetés és a gépjárműimportőrök egyeztetései után lehetőség nyílt rá, hogy a motorosok megpróbáljanak egyességre jutni a környezetvédőkkel is a természetben, illetve a természetvédelmi területeken való motorozással kapcsolatban. Június 21-én a Zöld Kapcsolat Egyesület konzultációt szervezett a motorosport szervezetek, -egyesületek, motorkerékpár kereskedők, pályatulajdonosok és a zöld szervezetek között.
A konzultáció céljai között szerepelt, mindkét fél meghallgatása, és az álláspontok közelítése a témában. Az eredményei egyelőre nem túl bíztatóak… Az Egyesült Államokban már a hetvenes éveke eleje óta állandóan jelenélvő probléma a motorosok környezetkárosítása. Az óta rengeteg tanulmány, cikk foglalkozott ezzel, és ha az interneten keresgélünk egy keveset, kiderül, hogy a mai napig nem született megfelelő megoldás.
Barati Sándor, a Zöld Kapcsolat Egyesület képviseletében előadásában elmondta, hogy a motorok miként károsítják a természetet, szó volt a talaj korróziójáról, a domborzati viszonyok átalakulásáról és a zajszennyezésről is. És mindez – csodák csodája – nem csak a növényzetre és az állatvilágra, hanem még az emberekre gyakorolt hatásmechanizmus viszonylatában is elhangzott.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Herczeg Zoltán, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumból érkezett, hogy elmondja, jogszabályi változtatás kellene, de valójában még kormányzati szinten sem világos, hogy kihez tartozik a téma. Az erdőben, terepen használt motorkerékpárok és quadok (hiszen elsősorban ezekről volt szó) nem tartoznak sem a közlekedési- sem a sporteszköz kategóriájába szorosan, ezért a minisztériumok egymás között tologatják a feladatot. A szankcionáláshoz szükség lenne a regisztrációra, ennek viszont a motorkerékpár importőri hálózaton kívül forgalmazott járművek behozatala miatt van akadálya.
Máthé István, MAMI Szakközépiskola vezetője az iskolájukban zajló motorkerékpár szerelő képzésről beszélt. Elmondta, hogy a náluk végzett emberek tisztában vannak a járművek környezetre gyakorolt hatásával. Ahhoz azonban, hogy munkájukat eredményesen tudják végezni, szükséges lenne a kormányzati háttér, esetleg a tanterv és a vizsgatételek reformja, és a környezeti nevelés hangsúlyosabbá tétele.
Szloboda Tamás, a Honda Hungary Kft. motorkerékpár üzletágvezetője az ATV-kről szóló előadása során elmondta, hogy ezek a négykerekű járművek – ha megfelelően használják őket – kevésbé károsítják a környezetet, mint kétkerekű társaik. Előadásának végén bemutatott egy kisfilmet, amellyel Nyugat-Európában, és immár Magyarországon is megpróbálják a kereskedések az új vásárlókat a környezettudatos túrázásra szoktatni.
A megbeszélés több érdekes kérdést is felvetett:
- Miért van ez az egész probléma kiélezve a motorosokra? Az erdőben a gyalogos túrázók is okoznak károkat, sőt a kerékpárosok, és terepjárósok is veszélyeztetik a talajt.
- Segítene-e a jogszabályi háttér, ha nincs meg az apparátus az ellenőrzésre?
- Megoldaná-e a problémát, ha kijelölnének motorozásra alkalmas erdei utakat?
Abban minden résztvevő egyetértett, hogy a környezetvédelemre való nevelés, az informálás mindenképp segíthetne ezekben a kérdésekben. Az már csak az én véleményem, hogy mint mindig, most is az a helyzet, hogy a gond nem azokkal van, akik felismerték a problémát, és részt vesznek egy ilyen rendezvényen…