Hasznos tudnivalókKiemeltMotor felszerelésMotorok

Olcsó János rövid ideig él – Mely dolgokon nem érdemes spórolni a motorkarbantartáskor

Nem született mindenki grófnak, hercegnek, királynak, így csak keveseknek adatott meg az, hogy mindenből a legjobbat vegyék. A többiek is megtennék ugyan, de ha nincs miből, akkor hiába akarják. Jobb esetben addig nyújtózkodnak, amíg a takarójuk ér, és annyit költenek a motorjukra, amennyit félre tudnak tenni rá. Ez van. Ebből kell kihoznod neked is a legtöbbet.

A szerencsés az lenne, ha a takarékoskodást nem a motorkerékpár-alkatrészek, felszerelések, karbantartáshoz szükséges dolgokon gyakorolnád. A ruházatról, a testi épségedet védő protektorokról, sisakról már esett korábban szó annak tekintetében, hogy nem érdemes gagyit venni szaré’hugyé’. Könnyen belehalhatsz egy balesetbe, ha idő előtt szakad a ruha, reped a sisak. A silány minőségű, általában olcsó cuccokat kerüld akkor is, ha nem magadra, hanem a motorodra aggatod.

Léteznek vackok drágán is, és ki lehet fogni olykor olcsón nagyon jó minőségű alkatrészeket, kiegészítőket. Ezek felismeréséhez nem árt, ha rutinos vagy. Ha tudásod, tapasztalatod hiányos, a vásárláskor legyen jelen olyan barátod is, aki hamar lebeszél a szarról, és odacsap, ha elcsábulnál az alacsony árak vonzásában.

Nézzük, mik azok a dolgok, amikről azt hiszed, ha a legolcsóbbat, leghitványabbat veszed meg, akkor jól jártál, spóroltál, és még biztonságban is tudsz majd motorozni, ha felhasználod őket. A legtöbb ilyen szemét csupán arra alkalmas, hogy a garázsban nézegesd a gépet, de használni már nem kellene.

Fékbetét, kenőanyagok, folyadékok

Még mindig nagyon sokan spórolnak a relatíve kis kiadásokkal járó olaj, fékfolyadék, fékbetét cseréken. Változó áron juthatsz hozzá mindenhez a széles kínálatban, melyet a boltok polcain láthatsz. Ne csak a viszkozitást nézd egy olajnál, hanem törekedj arra, hogy olyan nedűt tölts a motorodba, melyet bejáratott, ismert gyártó készített, és olyan helyen vásárold, ahol garantált, hogy nem hamisították.

Motorolajból mindig a legjobbat vegyed, mert ha ezen spórolsz, dobhatod ki a kukába az idő előtt szanaszét kopott motorblokkot, vagy csillióért felújíttathatod. Hát nem olcsóbb, ha évente pár ezer forinttal többet költesz erre? Hát de! Azt ugye mondani sem kell, hogy minden olajcserénél cseréld az olajszűrőt is. Nem hiába tervezték azt oda. Ha eltömődött szűrővel kísérted a sorsot, akkor is jöhet a zsebbenyúlós felújítás, meg a BKV nyújtotta örömök.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

A fékfolyadékok, hűtőfolyadékok sincsenek aranyárban, ezért kétévente mindig cseréld le azokat. A vízpumpa kenése végett fontos a megfelelő összetételű hűtőfolyadék, és persze ha a fagyban tárolod a gépet, akkor is jól jön, ha nem dermed már – 3 fokban.

A fékbetéteket ne használd a végtelenségig, ne hagyd vasig kopni, mert akkor nem csak betétet, de tárcsát is kell majd cserélned, ami fájdalmas lehet a családi kasszának. A látszólag 1-2 mm vastag kopó anyaggal virító, de régi betét sem az igazi már. Hatásfoka nyomába sem ér egy újnak. Érdemes már ilyenkor újat beszerelni. Egy gagyi fékbetét, és egy speciálisan ezzel az iparággal foglalkozó gyártó terméke között árban nincs sok különbség. Ne akarj itt sem nyerni pár ezrest. Ha a fék miatt tekeredsz majd fel a fára, késő lesz visszaemlékezned erre.

Gumik

Ahogy mások által nyúzott gumióvszert sem használ senki, motorgumi esetében se bízd sorsod egy kopott, ki tudja mit meg nem élt, udvar sarkába kihajított abroncsra. Egyik gusztustalanabb, mint a másik. Rendben, egy használt gumit megvehetsz, mondjuk 10 000 forintért, míg annak új ára elérheti akár az 50-60 000 forintot is, így tényleg tízezreket takaríthatsz meg.

De mi van akkor, ha a kikeményedett, öreg, kagylósra kopott gumi a sportmotorodon 200 km/h felett nem kívánt dolgokat produkál, és mondjuk, belerongyolsz egy kamionba az autópályán. Mint a fékbetét esetében is, itt is késő lesz már okosnak lenned. Már ha túléled.

Egy motorgumit nem hiába dobnak le a tulajok a kerekekről. Ha a mintamélység még rendben is van, az még nem jelenti azt, hogy egy hülye sznob motoros volt az előző tulaj, és nem tetszett neki a gumi színe, szaga stb., és ezért vett újat. Hidd el, volt rá oka. Vagy elöregedett, megkeményedett és csúszóssá vált, vagy sokat állt a motor egy helyben, és eldeformálódott, vagy javítva volt – javított motorgumi egyenlő az öngyilkossággal – vagy hibás valahol, de te észre sem veszed, és csak az tudja róla, aki rád sózza. Sok minden lehet. A motorgumi a kapocs a talaj, útfelület és a motorod között. Nagyon lényeges, hogy mindig rendben legyen.

Ha már sikerült a használt gumikról lebeszélni, csak óvatosan kacsintgass az olcsó, de új gumik felé. Léteznek márkák, melyek kedvezőbb áron kínálnak használható gumit. Lehet, hogy az egy márkás gumigyár termékei ismeretlen név alatt forgalmazva. Nincs kizárva. Ezeknek alaposan járj utána, és kérd ki barátok véleményét, hogy melyik a tényleg vacak, és melyikkel nem állsz majd fejre.

A tapasztalati információ a legnagyobb kincs ebben az esetben. Sajnos, a legtöbb olcsó gumi keveset bír, csúszik, veszélyes. Persze, van ellenpélda is – márkát most nem említünk, de eléggé ismert – mely borsos ára ellenére is néhány ezer kilométer után simán szétreped, ledobja a futófelületét. Szóval a magas ár sem garancia semmire sem.

Alkatrészek, kiegészítők

Azt ugye mondani sem kell, hogy ha alkatrész cserére kerülne a sor, a legjobban teszed, ha gyári darabokat építesz/építtetsz be, vagy minimum a gyárival megegyező minőségűeket. Az alkatrészek esetében a legnagyobb a kockázat, ha silány cucc kerül a gépezetbe. Inkább ne egyél, ne igyál, ne dohányozz, tartozz közüzemi díjakkal, – vagy ne motorozz egy ideig, amíg össze nem jön a lóvé – de az életed ne kockáztasd azzal, hogy egy időzített bombára ülsz fel.

Az utólagosan felszerelt kiegészítők minősége sem mindegy. Ha egy szilánkokra törő plexi légterelő vagdos össze, ha menet közben pofán vág a visszapillantó tükör, ha vészfékezésnél kezedben marad az első fék karja, ha nem látják a menő ledes indexedet a napsütésben a forgalom résztvevői, akkor igazi kamikaze lehet belőled.

Ezen a téren is van minőségbéli szórás rendesen, ami persze a cuccok árában is tükröződik. Egy sok éves múltra visszatekintő, mondjuk túrafelszereléseket gyártó és forgalmazó cég, vagy egy szélvédőket már ezer éve – na jó, legyen 30-40 év– fejlesztő vállalat termékei biztosan nem fognak az életedre törni.

Ha egy occó’, kemény műanyag oldaldoboz a rázkódáskor osztódni kezd az autópályán, és tartalma beterít mindent a belső sávtól a leálló sávig, akkor nem csak kellemetlenül járhatsz, hanem magadat, és másokat is veszélyeztethetsz azért, mert Olcsó János voltál. Ha nem megy, nem kell erőltetni azt, hogy minden legyen a motorodon. Inkább legyen egy filléres hengertáska jól felkötve az ülésre, mint egy tojáshéj doboz.

Ápolási termékek

Jó lesz a mosogatószer anyu konyhájából. Jó habosan összepancsolod vele a motorod, leöblíted, oszt’ jó’van. Nem. Nincs jól. A fényezés, a króm, a gumi és műanyag felületek a motorodon nem egyeznek meg az odaégett zsírral borított tepsiével, mocskos sütő belsejével, de még a műanyag kajás-dobozokéival sem.

A motorod teljesen más téma, ezért ha mást nem is, de egy hozzá való – tökéletes az autósampon is – szerrel mosd. Ennyi elég ahhoz, hogy ne nézzen ki a géped idő előtt úgy, mint amit 800-as csiszolópapírral tisztítottak. Ha igazán szereted a motor, akkor még át is kenegetheted a legegyszerűbb motorápoló kencével.

A láncot sem mindegy, hogy mivel mosod. Ha nekiesel pl. benzinnel, kimoshatod a gumigyűrűk mögött lévő kenőanyagot, így a lánc élettartama jelentősen csökken. Ne légy lusta, és a magasnyomású mosót is kerüld. Aprólékosan tisztítsd, ne sajnáld rá az időt. Normális láncpsray-t használj a lánc kenésére, ne sima olajat, ami az első kilométerek után leverődik, és nem lesz, ami kenje azt.

Szerelő

Ha nem vagy műszaki zseni, gyakorolj önkritikát, és bízd másra a javításokat. Ha kontárkodsz, magadnak és a motorodnak is ártasz. A jó szerelőt fel kell kutatni, mert nem sok van, ez tény. Keress, érdeklődj, bérelj fel magánnyomozót – na jó, ezt azért nem kell – és ha megtaláltad, bízd rá a motorod. Megéri.

Olyannál semmiképp se hagyd a motorod, akit nem ajánlottak ismerősök, vagy egyéb referenciákat nem tud felmutatni. Ha eddig nem ismertél meg jó szerelőt, akkor vakrepülés lesz minden próbálkozásod, ha az első jött-ment Mekk Mesterre hagyod a gépet.

A kiegészítők, alkatrészek, és ápolási termékek listáját lehetne még folytatni a végtelenségig. Mindenki a saját mércéje, pénztárcája szerint költsön a motorjára, de csinálja azt okosan úgy, hogy ne saját maga alatt vágja a fát. Pár szaros ezrest nem ér meg, hogy tolókocsiban nyomorodj meg életed végéig. Első a biztonság, az üzembiztonság. Ha prioritásokat szem előtt tartod, öröm lesz minden kilométer, maximum nem lesz menő okostelefonod, tableted, és nem szívsz el majd naponta több ezer forintnyi cigarettát.

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük