Nem létező 50 köbcentisek
Nincs rendszám, nincs gyorshajtás, el lehet velük tűnni… Talán csak nem a Szellemlovas volt? – gondolják a rendőrök.
Á, dehogy! Az kicsit komolyabb gép volt… Viccen kívül, egy létező problémára hívta fel a figyelmet Szloboda Tamás, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnökségi tagja. A jelenlegi szabályozás adta kiskapuk miatt a regisztráció nélküli motorok használata nagyon népszerű. Ezek a járművek: a harminc évnél idősebb Simsonok, Babetták; japán és olasz használt gépek, amelyek „szemétként” importként kerültek az országba; kontrol nélkül árusított, tisztázatlan műszaki színvonalú távolkeleti termékek.
A régi vasak műszaki állapota katasztrofális és környezetszennyezőek is. A tulajdoni viszonyaik tisztázatlanok, ezért ki lehet bújni az ÁFA és a vám fizetése alól. Arról nem is beszélve, hogy a közlekedésben sem biztonságosak. A 40 km/h sebesség maximum veszélyessé teszi a manőverezést az autók között. Az ennél gyorsabb járművek kilógnak a kategóriából, mert elvileg A1 jogosítvány szükséges hozzájuk. A 8-10’-os kerekek fokozottan érzékenyek az úthibákra.
A nálunk fejlettebb motorizációjú EU országokban általánosan elterjedt, hogy néhány éves autós közlekedési tapasztalattal és egy rövid, hatékony motorkezelési oktatással, a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők is vezethetnek 125 cc-s motorokat. A MGE javaslata is ez a megoldás lenne, hogy ellenőrizhetővé váljon az összes hazánkban lévő kétkerekű motorkerékpár. Így csökkenhetne a környezetszennyező kétütemű motorok száma. Többen használhatnának kisebb fogyasztású gépeket az autók helyett. A regisztrációs adó, az ÁFA, a vám bevételek növekednének, és nem utolsó sorban emelkedne a motorvásárlások száma.