Motoros jogsi szerzés Angliában 2. – A teljes vizsga azaz a Direct Access
Module 1 alias MOD1
Ez az otthoni rutin vizsgának felel meg. Hivatalosan a motoros manőver vizsga, vagy valami ilyesmi. Ezen a vizsgán kvázi azokat a gyakorlatokat csinálod majdnem, mint CBT-n, habár egy kicsit komplikáltabb. Erre fel kell készülni a vizsga előtt, gyakorolni az oktatóval. Arra készít fel, hogy hogyan manőverezz lassú mozdulatokkal a motorral. Kvázi a motor kontrollálásáról szól.
A vizsga részei:
- told a motort egy kijelölt helyre, úgy hogy nem ülsz rá és nem dobod el
- szlanom a bóják között, majd a két utolsó végén írj le két egész nyolcas figurát
- majd ezek után a vizsgáztató kihív.
- Utána lassú, maximum 4 mérföld per órás sebességgel kell haladni egyenesen.
- U-turn manőver, két előre felfestett vonal között.
Ezután van még 3 vizsga resz:
- A pálya egyik végéből a másikba hajtva egy fél kört leírva kell visszaérkezni a kiindulási pontra úgy, hogy amikor kanyarodás után közvetlenül egy mérőegység van felállítva. Amikor ezt eléred, ott legalább 50 km/órával (uniós szabvány sebesség) kell menni
- „EMERGENCY STOP”- a fent leírt gyakorlat, de itt már a vizsgáztató bármikor felteheti a kezét, és ekkor azonnal meg kell tudni állni biztonságosan és gyorsan
az utolsó feladat lényegében ugyanaz, mint az első, de úgy, hogy a kanyar után ki kell kerülni egy bóját is, ez az úgy nevezett “avoidance” azaz elkerülő, kitérő manőver. A sebességet itt is mérik.
Ha leteszed a lábad vagy még rosszabb, pl. eldobod a motort, a vizsgának vége. Ha nem éred el a sebességet a mérőpontoknál, a vizsgának vége. Két vizsgaidőpont között legalabb 3 napnak kell eltelni, hogy újrapróbáld. Ugyanez a forgalmi vizsgán már 10 nap!
Mod 2 forgalmi vizsga
Ez a tőbbihez képest már piskóta lenne, de nem az. A vizsgázó kap egy egyirányú kommunikációra alkalmas rádiót a sisakba, és indulás.
Először is adategyeztetés zajlik, majd a vizsgáztató odakint megkér, mielőtt a motorra ülsz, hogy olvass le rendszámokat különböző távolságból. Ezután a motornál feltesz néhány a motor karbantartására irányuló kérdést: hogyan ellenőrzöd a fékeket, mire kell figyelni, ha utasod van, hogyan nézed meg az olajszintet a motoron stb.
Ha ezek rendben vannak, akkor kivisz a forgalomba. Erről itt egy könyvet tudnék megtölteni azzal, hogy mire kell figyelni, de íme néhány:
Pl. a bal lábad tedd le ne a jobbat, amikor meg kell állni, mert a jobbal mindig készen kell lenni a fékezésre. Fontos, hogy ne vágd le a kanyarokat, nagyon figyelj a sebességhatárokra, és azok betartására, az sem jó, ha végig 20 mérföld per órát nyomsz, mert gyakran utcánként változik a sebesség határ 20-30 mph között.
A híres angol körforgalom szintén benne van a tesztben, hiszen picit máshogy használják, mint pl. itt. Ezért is NAGYON ajánlom, hogy rágd magad végig a könyvön, az elméleti vizsga előtt, mert van egy csomó dolog, ami otthon nincs, pl. yellow junction box, red junction box, a korforgalmban hogy kell viselkedni, mini körfogralom, nagy körforgalom, hogyan érkezel meg, hogyan pozícionálsz, ezek nagyon fontos dolgok és mind-mind indok a buktatasra.
Összességében nem szabad elkeseredni, ha nem sikerül a vizsga. Egy idő után összejön, csak tényleg kövesd az utasításokat és megsértődés helyett tanulj a hibádból és próbálj meg odafigyelni legközelebb. Te is jobban fogod érezni magad, ha fejlődsz, még ha a vizsga nem is sikerült elsőre, vagy másodszorra.
Igen, a londoni vizsgahelyeknek borzalmas statisztikái vannak, vidéken könnyebb vizsgázni. Nem csoda, hiszen a londoni forgalom sokkal összetettebb, ezért nem is baj, ha sok és magas elvárásokat támasztanak a vizsgaközpontok. Ez mind azt szolgálja, hogy életben maradj.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |