fbpx

Motoros jogsi szerzés Angliában 1. rész CBT vizsga

motorozas angliaban

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A legfontosabb, hogy aki egy idegen országban jogositványt kiván szerezni, beszeljen megfelelően az adott nyelven. Hajni elmeséli angliai tapasztalatait.

Amikor belevágunk ebbe a témaba, a legelső dolog, amit tisztázni kell, az életkor. Amennyiben nem éred el a 24. életéved, csak úgynevezett “korlátozott” jogosítványod lehet. A reszletekért keresed fel a DVLA honlapját. Szándékosan nem forditom le ezt a részt, úgy gondolom, hogy aki egy idegen országban jogositványt kiván szerezni, beszeljen megfelelően az adott nyelven.

Mindennek az alapja a híres CBT vizsga (Compulsory basic training). Ez az általában egy napos tréning, ahol elsajátítod az alapvető ismereket ahhoz, hogy robogót vagy 125 cm3-es motort vezess.

A jelenlegi szabályozás és a tréining nap különböző fázisokból áll. Ezt egyébként most már sokkal jobban fogják szabályozni, az idén valamikor ősztől változni fog, ha minden igaz, egy sokkal komolyabb vizsgát kell tenni, mint ami jelenleg van.

A CBT tréining:

  • Az elméleti rész, amikor ismertetik a jogaidat és a kötelezettségeidet a sikeres CBT vizsgát követöen. Pl: nem vihetsz utast, nem vezethetsz motort 125 cm3 felett, elöl és hátul is ki kell tenned a “L“ (learner azaz Tanuló vezető) matricát, egy nagy piros L betűt, nem vezethesz autópályán (ez inkább a motor miatt van, mert egy 125 cm3-es nem tudja tartani a 70 mérfold per órás tempót huzamosabb ideig hosszútávon, csak leégeted a motort).
  • Ezek utan jön a teszt kérdés sorozat, amit a “highway code”-ból kell megtanulni. Két KRESZ könyv van, az alap a highway code, de a további teljes vizsga megszerzéséhez szükséges egy külön számítógépes elméleti vizsga, de erről majd később.
  • Ez inkabb egy elbeszelgetés, mint teszt a CBT-n. Szúrópróba szerűen ellenőrzik, hogy tudod mit kell csinálnod különböző helyzetekben a forgalomban stb.
  • Ezután jön maga a motor. Megmutatják az alap dolgokat a motoron attól függően, hogy automata vagy kéziváltós motoron végzed a vizsgát. Hol milyen kapcsolók vannak a motoron, mi mire van, hogy ellenőrzöd a féket, az izzót a féklámpát, az olajszintet, stb.
  • Ezek után néhány alap gyakorlat:
    – told a motort
    – ülj fel a motorra, indítsd be
    – sebességváltás – lekapcsolt motoron
    – állítsd a motort középállványra
  • Ha ezeket tudod, akkor zárt pályán – nem a forgalomban – indítsd el a motort, lassú egyenes haladás, majd kezdj el vele kanyarodni.
  • Aztán picit kesobb, ha ez megy, akkor körbe-körbe kell motorozni, majd a hírhedt, híres-neves nyolcas figura és a “U-turn” mozdulat (visszaforduló kanyar), és ezek gyakorlasa. Az én CBT-m januárban volt, ami azért volt vicces, mert egész télen egy nap esett a hó és volt jég… igen… aznap. Tehát a reggeli gyakorlat a rutinpályán jégfeltöréssel kezdődött. Gondolhatod…
NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán, diplomamunkámat "A Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök" címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

0 0 vote
A cikk értékelése
Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x