Motorkerékpár stílus ABC – minden a motorkerékpárok fajtáiról
Amikor valaki elkezd motorozni, felmerül a kérdés, hogy milyen motort vegyen. A válasz azonban nem is olyan egyszerű, mint amilyenek látszik, hiszen számtalan szempontot kell figyelembe venni a testalkattól kezdve a baráti társaságban lévő kétkerekűeken keresztül a preferált motorkerkpár stílusig. A motorkerékpár stílusok nagyon változatosak és izgalmasak, és nagyszerű lehetőséget nyújtanak arra, hogy kifejezzük az egyéni stílusunkat és ízlésünket. Íme tehát egy átfogó útmutató, amely segíthet eligazodni a különböző motorkerékpár fajták között.
Utcai motor
Az utcai motorok olyan motorkerékpárok, amelyeket főként az utakon használnak. Jellemzőjük a kényelmes ülés, az egyenes kormány, az erős, általában négyütemű motor, valamint a nagyobb, úti célokra alkalmas méret. Az utcai motorok lehetnek sportosak, touring stílusúak, retro, vagy akár cruiser stílusúak is.
Cruiser
A cruiser motorkerékpárok nagy, nehéz és kényelmes motorok, amelyeket általában hosszú távú túrákra használnak. Jellemzőjük a laza, hátrahajtott ülés, az előre helyezett lábtartók, a magas és vastag kormány és a nagy, erős motor. A cruiser motorkerékpárok megjelenése általában nagyon elegáns, retro vagy klasszikus, az 1930-1960-as évek amerikai motorkerékpárjainak stílusát viszi tovább. A kategória legismertebb márkája a Harley-Davidson, de mára már szinte minden gyártó rendelkezik cruiser modellel épp a népszerűsége miatt.
A cruiserek általában nagy lökettérfogatú V-twin motorok, a nyomatékgürbéjüket úgy hangolják, hogy alacsony tartományban adják le a nagyobb erőt, így nem kell olyan gyakran váltogatni a sebességeket.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Ez meg milyen motor? A motorkerékpár stílusokról részletesen
Chopper
A chopper motorkerékpárok nagyon hosszú és alacsony motorok, amelyeket általában egyéni igények szerint építenek. Jellemzőjük a hosszú, nyújtott villa, az előre helyezett lábtartók, a hosszú, egyedileg készített ülés, a kicsi üzemanyagtartály és a nagy, erős – általában V2-es – motorblokk.
A Chopperek a cruiser motorkerékpárok egy változata, mivel a gyári, sorozatgyártású cruisereket alakítják át „feldarabolják”, vagyis a sallangoktól megszabadítják a tulajdonosok.
Általában az utcai sport motoroknál kisebb sebességekre tervezik őket, de nagyon stílusosak és figyelemfelkeltők az utakon. A chopper motorkerékpárok megjelenése általában nagyon extravagáns és egyedi, általában azok a motorosok választják ezt a stílust, akik teljesen egyedi motorkerékpárt szeretnének.
Bobber
A bobber a chopperhez hasonlóan a gyári cruiserekből átalakított, leegyszerűsített motorkerékpár. A teljesítmény növelésének érdekében a fölösleges sallangot eltávolították a nagy, dobozos gépekről, a sárvédőket rövidebbre vágták és alacsonyabb, sportosabb kormányt szereltek rá, így alakult ki a bobos stílus.
Power Cruiser
Szintén a Cruiser motorkerékpárok egy változata. A túrázásra kialakított cruisereket alakítják sportossá a fölösleges karosszériaelemek elhagyásával, a motorblokk feltuningolásával, erősebb futóművel, hatékonyabb fékekkel a sportosabb vezethetőség érdekében.
Túra
A touring motorkerékpárok eredetileg a Harley-Davidson nagy, dobozokkal felszerelt túra modelljeire utalt, vagy más túrázásra átalakított cruiserekre. Manapság ez a kifejezés már minden olyan motorkerékpárra vonatkozik, amelyet a gyártó eleve hosszútávú túrázásrta gyártott illetve a hosszú távú túrázuást megkönnyítő extra felszerelésekkel látott el.
Nagy, kényelmes és teljesen felszerelt motorok, amelyeket általában hosszú távú utazásokra használnak. Jellemzőjük a nagy szélvédő, a kényelmes ülés, a nagy térfogatú tank és a nagy tárolókapacitás (oldalsó és hátsó dobozok), ülés- és markolatfűtés, beépített navigáció. A touring motorkerékpárok megjelenése általában nagyon elegáns és modern, és a motorok teljesítménye a kényelmes és hosszú utazásokra van optimalizálva.
Sport
A sport motorkerékpárok olyan közúti motorkerékpárok, amelyek a versenymotorok tulajdonságait utánozva jól gyorsulnak, gyorsan haladnak és nagy a végsebességük is, mindehhez kitűnő, sportos futómű társul erős fékekkel. Általában kétoldalas lengővilla, egyenes kormány és egy feszes, aerodinamikus test jellemzi őket. A sport motorkerékpárok megjelenése általában sportos és agresszív, és a motor műszaki jellemzői is hasonlóak a versenypályára való motorkerékpárokéhoz.
A sportmotorok az utcai motorok egy olyan típusa, amelyek általában a versenymotorokra hasonlítanak, és az egyik legnépszerűbb motorkerékpár stílus világszerte. A sportmotoroknak alacsony és keskeny testük, merev felfüggesztéseik és nagy teljesítményű motorjaik vannak, amelyek nagy sebességre és kiváló kanyarstabilitásra képesek.
A sportmotorokat általában a nagy sebességre tervezték, így a motorokon magas fordulatszámon tudnak haladni, és gyorsítási képességük a lehető legjobb. A sportmotorok kiválóan alkalmasak versenyzésre, azonban a magas teljesítményük miatt nem igazán alkalmasak hosszabb távokra vagy utazásokra.
A sportmotorokban általában négyütemű, soros, 2 vagy 4 hengeres motorokat találunk, amelyek általában 600-1000 köbcentiméter közötti lökettérfogattal rendelkeznek. Az ülések általában magasan helyezkednek el a motorkerékpár testéhez képest, és a kormány is lapos és előrehajló, ami lehetővé teszi a motoros számára, hogy az általa preferált testhelyzetben haladhasson.
A sportmotorok a sebesség és a kanyarstabilitás szerelmesei számára készültek, azonban ezen tulajdonságai a kényelem és az ügyemanyagtakarékoság rovására mennek. A sportmotoron a magasra, hátra helyezett lábtartók és az alacsony kormány miatt a pilóta „hasalós” pozíciót vesz fel, ami hosszú távon nem kényelmes. A sofőr testsúlyának nagy része a csuklójára terhelődik ebben a pozícióban, ezért hosszú túrákra nem kényelmesek az ilyen motorok.
Naked
A naked motorkerékpárok olyan motorok, amelyeket a sport motorkerékpárok különféle elemeiből vettek ki. Az ülés, a tank és az izzóvédő nincs burkolva, és így az egész motor nyitottan látható. Jellemzőjük az általában egyenes kormány, a sportos, de kényelmes ülés és a könnyű, manőverezhető szerkezet. A naked motorkerékpárok megjelenése általában modern és sportos, és azoknak a motorosoknak ajánlott, akik szeretnének egy kényelmes, ám sportos motort, amelyet az egész városban használhatnak.
Off Road
Az Off-road motorokat kifejezetten terepen való használatra tervezték, vagyis olyan utakra, amelyeken nincs szilárd, aszfaltozott burkolat. Az olyan burkolaton, mint a homok, a kavics, a víz, a sár vagy a hó néha csak terepjárásra tervezett járművekkel lehet közlekedni. Az off-road motorkerékpárokat úgy tervezték, hogy jobban bírják a terepviszonyokat.
A közúti motorkerékpárokhoz képest a terepjáró motorok könnyebbek és rugalmasabbak, jellemzően hosszú rugóúttal, nagy hasmagassággal rendelkeznek, és magasabb áttételűek, hogy terepen nagyobb nyomatékot biztosítsanak. A kerekeket bütykös gumikkal szerelik fel. Az off-road motorkerékpárokat több speciális típusra is feloszthatjuk a különböző off-road motorsportok szerint.
Krosszmotor
A krosszmotorok olyan motorkerékpárok, amelyeket a motocross versenyeken használnak. Jellemzőjük a könnyű, erős váz, a vastag, kemény felfüggesztés, a hosszú rugóút, és az erős, általában kétütemű motor. Az ilyen kerékpárokkal rövid, zárt, különböző akadályokkal tarkított tereppályákon versenyeznek.
A motorkerékpárok a könnyedség és a tömörség érdekében kis üzemanyagtartállyal rendelkeznek. A hosszú rugóútú felfüggesztés lehetővé teszi a versenyzők számára, hogy nagy sebességgel vegyék az ugrásokat.
Trial
A trial motorok jellemzője a nagyon alacsony ülés, a rövid, merev villa, a nagyon könnyű, általában egy- vagy kétütemű motor. A trial motorok célja az, hogy a lehető legpontosabban és leglassabban manőverezzenek, gyakran pusztán egyetlen kerekükön állva.
A triál a terepversenyzés egy speciális formája, amely a sebesség helyett a kiegyensúlyozó képességeket és a pontosságot teszteli. A triálmotoroknál az alacsony súly és a határozott gázreakciót biztosító teljesítmény a legfontosabb, ezért a triálmotorok általában kis (125 cm3 és 300 cm3 közötti) motorral rendelkeznek, és gyakoriak a kétütemű motorok.
A verseny során a versenyző a lábtartókon áll, így a triálmotoroknak csak egy csökevényes ülésük van, vagy egyáltalán nincs ülésük. Az üzemanyagtartályok nagyon kicsik, így a hatótávolságuk nagyon korlátozott. Trial általában a legjobbnak tartják a terepen való induláshoz az alacsonyan ülés és a könnyű súlya miatt. A Trial motorkerékpárokat úgy tervezték, hogy olyan pályákon is átjussanak, amelyeken más típusú motorkerékpárok nem tudnak áthaladni.
Enduro
Az enduro motorkerékpárok általában könnyűek és kényelmesek, és a legtöbbjüket aszfalton és terepen is lehet használni. Jellemzőjük az erős motor, valamint a nagy hasmagasság, a hosszú teleszkópok és a bütykös kerekek. Az enduro motorkerékpárok megjelenése általában agresszív és sportos, és az off-road körülményeknek megfelelően lettek kialakítva.
At enduró egy közúti használatra is engedélyezett motocross motorkerékpár, amely a Trial motorkerékpár és a Motocross motorkerékpár között helyezkedik el, kürttel, világítással, hatékony hangtompítóval és rendszámtáblával kiegészítve. Az enduroversenyzők hosszabb pályán versenyeznek, amely magában foglalhat aszfaltozott utakat is. Egy enduroverseny egy naptól akár hat napig is tarthat (mint például az International Six Days Enduro).
Dual-sport/Adventure
A dual-sport motorkerékpárok olyan motorok, amelyek képesek az aszfalton úton és azon kívül is közlekedni. Jellemzőjük az erős, általában négyütemű motor, valamint a vastag kerekekkel ellátott futómű, a magas rugóút, amelyek alkalmasak az off-road körülményekre. A dual-sport motorkerékpárok megjelenése általában sportos, és agresszív, és az off-road körülményeknek megfelelően lettek kialakítva, ugyanakkor az úton is kényelmesek és megbízhatóak.
Az Adventure motoroknak nagyobb kerekeik, jobb felfüggesztései és a nagyobb üzemanyag-tartályaik miatt nagyobb hatótávolságuk van, mint a hagyományos utcai motoroknak, ugyanakkor az off-road motorokhoz hasonlóan képesek terepen is közlekedni.
Quad
A quadok, vagy ATV-k (All Terrain Vehicles) olyan négykerekű járművek, amelyeket általában off-road tevékenységekre használnak. Jellemzőjük a nagy, vastag kerekek, a vastag futómű, valamint az erős, általában négyütemű motor. A quadok célja az, hogy a lehető legjobb tapadást és biztonságot biztosítsák a nehezebb off-road körülmények között.
Scrambler
A scrambler motorkerékpárok olyan motorok, amelyeket a 60-as és 70-es években használtak a motocross és enduro versenyeken. Jellemzőjük a hosszú, egyenes ülés, az egyenes kormány, a vastag kerekek és a nagy, erős motor. A scrambler motorkerékpárok megjelenése általában retro és elegáns, és azoknak a motorosoknak ajánlott, akik szeretnének egy klasszikus stílusú motort.
Sport-túra motor
A sport túra motorok olyan motorkerékpárok, amelyek a sportos és a touring motorkerékpárok keverékei. Jellemzőjük a magasabb üléspozíció, amely kényelmes utazást biztosít hosszabb távokon, de ugyanakkor lehetővé teszi a sportosabb vezetési élményt is. Az erős motorblokk és a kiváló felfüggesztés szintén hozzájárulnak a sportos vezetési élményhez, míg a kényelmes ülés, a nagy tároló dobozok és a szélvédők a touring-élményt javítják.
A sport túra motorok ideálisak azoknak a motorosoknak, akik szeretnék az utazási élményt ötvözni a sportos vezetési élménnyel.
Cafe racer
A cafe racer motorkerékpárok olyan motorok, amelyeket a 60-as évek végén és az 1970-es évek elején használtak a fiatalok a kávézókban. Jellemzőjük az alacsony, klasszikus ülés, az egyenes kormány, a hosszú tank és az erős motor. A cafe racer motorkerékpárok megjelenése általában nagyon elegáns és retro, és azoknak a motorosoknak ajánlott, akik szeretik a klasszikus stílust.
Trike
A trike-ok, vagy háromkerekű motorkerékpárok, olyan járművek, amelyek két kereke helyett három kerekkel rendelkeznek. Jellemzőjük a nagyobb stabilitás és a kényelmes utazás. A trike-ok lehetnek kézi- vagy lábváltós sebességváltóval, valamint lehetnek sportosak, cruiser stílusúak, robogó vagy touring stílusúak is.
Robogó
A robogók olyan könnyű motorkerékpárok, amelyeket főként városi közlekedésre terveztek. Jellemzőjük a kis, általában egy- vagy kétütemű motor, a könnyű szerkezet, a kis kerekek és az egyszerű kezelhetőség. A robogókat rendszerint alacsonyabb sebességre és rövidebb távolságokra tervezték, de nagyon kényelmesek és gazdaságosak a városi közlekedésben.
Elektromos motorkerékpárok
Új korszak közeleg, amikor a járműveink egyre inkább átalakulnak a környezettudatosság mentén. Egyre többet olvasunk az elektromos motorkerékpárokról, illetve manapság minden motorgyártónak van legalább egy elektromos modellje – még ha csak prototípus szinten is. És vannak olyan gyártók is, akik kifejezetten ezekre a motorokra/robogókra specializálódtak. Az elektromos motorok olyan motorkerékpárok, amelyeket elektromos motor hajt, és így teljes mértékben környezetbarátak.
Általában az elektromos motorokerékpárok nagyon csendesek, nem úgy, mint a hagyományos belső égésű motorral hajtott rokonaik. Elektromos meghajtással ugyanúgy találunk mindenféle stílusú kétkerekűt. Az akkumulátor korlátozott hatótávolsága miatt egyelőre elsősorban a városi közlekedésben van létjogosultsága ennek a meghajtásnak, de ahogy a technika fejlődik, egyre valószínűbb, hogy egy nap majd bátran elindulhaton egy hosszabb motoros túrára is elektromos meghajtású motorkerékpárral.
***
Minden motorkerékpár stílusnak megvan a saját egyedisége és különlegessége, amelyeket a motorosok az igényeiknek megfelelően választhatnak ki. Az itt felsorolt típusok a legelterjedtebbek és legismertebbek, azonban vannak más motorkerékpár stílusok, a fentiekből kialakult variációk, amelyeknek sora végtelen.