Motor a világválság idejére: Harley-Davidson VL 1200 Flathead
Az építés legfontosabb szempontja – természetesen a precizitás mellett – az 1930-as évjárat típustisztasága volt. Ennek érdekében a későbbi évjáratú VL-ekről való alkatrészek sem kerülhették el sorsukat, a cserét. A pontosságot, valamint az eredetiségre való törekvést jellemzi a kábelek vászonborításának a színe is, mely megegyezik a korabeli kapcsolási-rajz színeivel.
A szóban forgó VL-t motorkerékpáros körökben jól ismert Mórocz (Művész) Zoltán restaurálta, aki nem bízott semmit a véletlenre és nem volt hajlandó kompromisszumokra sem. A motorra, pontosabban annak fotójára egyik szigetszentmiklósi börze alkalmával lelt rá. Némi alkudozás következett, majd az egyénire, ám nem stílustisztára alakított motor Zolihoz került, ahol a hibafeltárás során kiderült bizony szükség lesz még egy motorra.
Hat év alatt négyféle kipufogó volt a motoron, míg sikerült ráakadni egy angol restaurátorra, Steve Slocombe-ra, aki VL-ekre specializálódott. Az ő könyvének segítségével derült fény a pontos technikai adatokra, típuskülönbségekre, és Művész szert tett robbantott ábrákra is a rengeteg fotó mellett.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Visszatekintés:
A milwaukee-i Harley-Davidson cég a ma dúló világválság múlt századi megfelelőjének idején készítette el VL 1200 Flathead modelljét. A típust 1930-tól 1936-ig gyártották, két különböző űrméretben. A kisebbet 1930-34-ig 1200 cm3, majd az utolsó két évben 1340 köbcentivel rukkoltak elő. Ez volt a vállalat első oldalt-szelepelt motorja. Az újítás igencsak érett már, hiszen a vetélytársak már korábban váltottak a vegyes vezérlésről.
Olyannyira belejöttek a változtatásokba, hogy szinte évente változtattak a külsőségeken is, melyek közül a legszembetűnőbb az 1930-ban először alkalmazott, rövid életű, dupla lámpa. Emellett változott a blokk és hengeröntvény, a hengerfej. Később, 1935-36-ban változott a sárvédők íve – mélyebben behajlanak a kerék mellé. Egy évvel később, 1936-ban a korábbi három sebességet négyre növelték.