Mit tankoljak a motoromba, 95-ös vagy 100-as benzint?
Tankolunk, nézzük az árakat, van ilyen is, olyan is. Az egyik kúton kékesebb, a másikon zöldesebb az árnyalata. Régi vas, új vas, melyikbe mi való? És vajon tényleg jobban megy a drágábbtól? Se mi is a különbség?
Amikor a motoros szezon véget ér, a többség pihenőre küldi a vasát. Az elmúlt pár évben kitolódott a szezon és volt, amikor hamarabb is kezdődött, de a 2-3 hónap állás sokat számíthat. Egy régebbi cikkben ez a téma nagyon jól össze lett foglalva, illetve lassan már kezdődik a motoros idény, én ezért inkább magáról a benzinről ejtenék pár szót.
A benzin alapvetően egy romlandó folyadék, így a tartósság, az Otto-motorok kímélése, és a minimálisra szorított károsanyag-kibocsátás jegyében különféle adalékanyagokkal próbálják feljavítani. Sokat állt tankban találkoztam leülepedett sűrű trutyival, így az a fogalom, hogy a benzin megromlik és van hozzákeverve adalékanyag, igaz. Az adalékanyagok mellett a környezetvédelmi szabályozások végett a 95-ös bioetanolt is tartalmaz.
És akkor következzen a tapasztalt különbség!
A futárok többsége robogót használ. A társaság egyik fele számít arra, hogy a drágább benzinnel valamelyest jobban kíméli motorját és talán a fogyasztás is kevesebb lesz, a másik felét meg pont nem érdekli. Eme utóbbi egyedek tankolják a 95-öst.
Az alkohol öl, butít és a motorodnak se jó – 5 dolog, amellyel kivédheted az E10 káros hatásait
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Nem egy ilyen esetben fordult már elő, hogy a benzincső elvékonyodott, majd kiszakadt. A benzincsövet feloldotta a benzin. A karburátor gyári gumitömítését kitágította, szétszerelés után már nem lehetett visszailleszteni a helyére. A membrán a benzingőz hatására kitágult, elvékonyodott, ezt sem tudtam visszatenni, mellesleg a karbi aljában valami ragadós massza, apró kikövesedett darabkák ültek meg.
A benzinbe tett adalékanyagot és/vagy etanolt tartom ludasnak. Hisz minden benzinnel érintkező, gyári alkatrésznek benzinállónak kellene lennie, szóval egyértelmű volt a különbség. Az utángyártott alkatrészekből pedig ki lehet fogni szánalmasan silány minőséget. Ezért is fontos, hogy eredeti alkatrészeket próbáljunk beszerezni és a jobb minőségű benzint tankoljuk!
Az egyik magára és a motorjaira adó futár kolléga tesztelte a 125-ösén mindkettőt. A 100-asal könnyebben indult a motorja, a 95-östől néha bedadogott induláskor. 100-as használatával a fogyasztásban is csökkenést vélt felfedezni.
Én feltétlen 100-ast használok tankoláskor és ugyan én nem teszem le a motort, ezt ajánlanám mindenkinek, a motor korától és kihasználásától függetlenül. Létezik a versenybenzin is, de bevallom, én a hétköznapi motorhasználat mellett drágállom az árát.
Nem mindegy a tank anyaga sem. A műanyag tankkal szerelt motornál nem számít a mennyiség, a fém tankokat viszont mindenképp csurig töltve tegyük el, különben felütheti a fejét a rozsda. A kb. 2 hónapot állt benzinnel indíthatjuk is a szezont, viszont hosszabb állás esetén a régi benzint érdemes leereszteni a tankból és friss üzemanyaggal feltöltetni.
Válogassuk meg, milyen kúton tankolunk, sőt! Én igyekszem ugyanott vagy azonos márkájú kúton megállni, hisz mindegyik gyártó más adalékot használ és ugyan nem vagyok kémikus, de szerintem az sem tesz jót, ha keverednek a különböző kemikáliák.
Ebből a cikkből se tudtunk meg az égvilágon semmit. És tele az internet velük.
Szerintem pedig egyértelműen kiderül egy motorszerelő véleménye alapján, hogy mindenkinek magáak kell kitapasztalnia, hogy az ő motorja melyik benzint szereti jobban. Vagy a pénztárcája alapján meddig nyújtózkodhat.