Végre a gyermekeim abba a korba értek, hogy már eléri a lábuk a lábtartót, így a KRESZ szerint szállíthatom őket utasként a motoron. Már csak a lelki részével kell megbirkóznom.
A legutóbbi Honda PCX 125-ös robogóteszt alkalmával kipróbáltam, milyen érzés, amikor a saját gyerekemet viszem magam mögött. Egyáltalán milyen érzés egy utassal túrázni. A kísérlet jól sikerült, azóta már új, igazi motoros bukósisakot is kapott a kislányom.
A teszt közben az egyik benzinkúton leszólított egy úr, és azt kérdezte, hogy
Hány éves kortól lehet gyereket vinni a motoron?
Erre csak azt tudtam válaszolni, amire hirtelen emlékeztem a KRESZ tanfolyamról – ami lássuk be, nem ma volt – hogy nem a kortól függ. Utast akkor lehet vinni a motorkerékpáron, ha leér a lába a lábtartóra és biztonságosan tud kapaszkodni.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
Azért hazaérve nem hagyott nyugodni a kérdés, és utánajártam, hogy pontosan mit is ír a jogszabály. Idézet a KRESZ.info oldalról:
46. § Személyszállítás
(1) Személyt szállítani csak a járműnek e célra kialakított álló- vagy ülőhely részén szabad. Álló utast csak autóbuszon, trolibuszon és villamoson szabad szállítani.
(2) Gépjárművel, mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel – a (4) és (5) bekezdésben említett esetet kivéve – legfeljebb a jármű hatósági engedélyében feltüntetett számú személyt szabad szállítani. A szállítható személyek számának meghatározásánál a vezetőt is figyelembe kell venni. Két 10 éven aluli gyermeket – ha az általuk elfoglalt ülésen a gyermekbiztonsági rendszer használata a 48. §-ban foglaltak alapján nem kötelező – egy személynek kell tekinteni.
(3) Motorkerékpár pótülésén csak egy, a saját biztonságára ügyelni képes személyt szabad szállítani, akinek a lába a lábtartót eléri. A gépkocsi első ülésén csak egy személy szállítható.
Tehát a KRESZ mindössze ennyit ír erről. Ez a szabály.
De azért ne felejtsük el, hogy ennél sokkal nagyobb felelősséggel tartozunk azért a személyért, akit magunk mögé ültetünk a motorkerékpárra. Néhány egyéb szempontot is érdemes tehát figyelembe venni:
Csak rendszámmal rendelkező motorkerékpáron szabad utast szállítani. Segédmotoros kerékpáron csak a sofőr utazhat.
Az utasnak is kötelező a bukósisak viselése, és ajánlottak az egyéb biztonsági felszerelések is, mint pl. kesztyű, zárt bakancs, protektoros kabát és nadrág, nyitott sisak esetén napszemüveg, és a beszálló bogarak ellen kendő.
Utast csak akkor vigyünk a motorunkon, ha ő is akarja, beleegyezett és nem fél.
Indulás előtt érdemes elmondani leendő utasunknak, hogyan kell viselkednie a motorkerékpár hátsó ülésén. Jó, ha előre tisztázzuk vele, hogy hova kapaszkodjon, hogy ne fészkelődjön és hogy ne dőljön ellenkezőleg, mint a sofőr.
Amennyiben a gyermekünket vinnénk magunkkal motorozni, mindenképp egyeztessünk előtte a másik szülővel is. Ha ő fél, az komoly konfliktusokhoz vezethet, ami végül senkinek nem lesz jó.
Minél fiatalabb a gyerek, annál valószínűbb, hogy idővel elfogy a türelme, megunja az egy helyben ülést, fészkelődni kezd. Mielőtt hosszabb útra indulnánk, mindenképp tegyünk egy rövid próbát, hogy biztosak lehessünk benne, hogy egy hosszabb úton is biztonságban lesz!
Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt