fbpx

Milyen szabály vonatkozik a gyerekek motoron való szállítására?

Gyerek szállítása a motorkerékpáronVégre a gyermekeim abba a korba értek, hogy már eléri a lábuk a lábtartót, így a KRESZ szerint szállíthatom őket utasként a motoron. Már csak a lelki részével kell megbirkóznom.

A legutóbbi Honda PCX 125-ös robogóteszt alkalmával kipróbáltam, milyen érzés, amikor a saját gyerekemet viszem magam mögött. Egyáltalán milyen érzés egy utassal túrázni. A kísérlet jól sikerült, azóta már új, igazi motoros bukósisakot is kapott a kislányom.

A teszt közben az egyik benzinkúton leszólított egy úr, és azt kérdezte, hogy

Hány éves kortól lehet gyereket vinni a motoron?

Erre csak azt tudtam válaszolni, amire hirtelen emlékeztem a KRESZ tanfolyamról – ami lássuk be, nem ma volt – hogy nem a kortól függ. Utast akkor lehet vinni a motorkerékpáron, ha leér a lába a lábtartóra és biztonságosan tud kapaszkodni.

Azért hazaérve nem hagyott nyugodni a kérdés, és utánajártam, hogy pontosan mit is ír a jogszabály. Idézet a KRESZ.info oldalról:

46. § Személyszállítás

(1) Személyt szállítani csak a járműnek e célra kialakított álló- vagy ülőhely részén szabad. Álló utast csak autóbuszon, trolibuszon és villamoson szabad szállítani.
(2) Gépjárművel, mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel – a (4) és (5) bekezdésben említett esetet kivéve – legfeljebb a jármű hatósági engedélyében feltüntetett számú személyt szabad szállítani. A szállítható személyek számának meghatározásánál a vezetőt is figyelembe kell venni. Két 10 éven aluli gyermeket – ha az általuk elfoglalt ülésen a gyermekbiztonsági rendszer használata a 48. §-ban foglaltak alapján nem kötelező – egy személynek kell tekinteni.
(3) Motorkerékpár pótülésén csak egy, a saját biztonságára ügyelni képes személyt szabad szállítani, akinek a lába a lábtartót eléri. A gépkocsi első ülésén csak egy személy szállítható.

Tehát a KRESZ mindössze ennyit ír erről. Ez a szabály.

De azért ne felejtsük el, hogy ennél sokkal nagyobb felelősséggel tartozunk azért a személyért, akit magunk mögé ültetünk a motorkerékpárra. Néhány egyéb szempontot is érdemes tehát figyelembe venni:

  1. Csak rendszámmal rendelkező motorkerékpáron szabad utast szállítani. Segédmotoros kerékpáron csak a sofőr utazhat.
  2. Az utasnak is kötelező a bukósisak viselése, és ajánlottak az egyéb biztonsági felszerelések is, mint pl. kesztyű, zárt bakancs, protektoros kabát és nadrág, nyitott sisak esetén napszemüveg, és a beszálló bogarak ellen kendő.
  3. Utast csak akkor vigyünk a motorunkon, ha ő is akarja, beleegyezett és nem fél.
  4. Indulás előtt érdemes elmondani leendő utasunknak, hogyan kell viselkednie a motorkerékpár hátsó ülésén. Jó, ha előre tisztázzuk vele, hogy hova kapaszkodjon, hogy ne fészkelődjön és hogy ne dőljön ellenkezőleg, mint a sofőr.
  5. Amennyiben a gyermekünket vinnénk magunkkal motorozni, mindenképp egyeztessünk előtte a másik szülővel is. Ha ő fél, az komoly konfliktusokhoz vezethet, ami végül senkinek nem lesz jó.

Mikortól engedjük motorozni a gyereket?

Minél fiatalabb a gyerek, annál valószínűbb, hogy idővel elfogy a türelme, megunja az egy helyben ülést, fészkelődni kezd. Mielőtt hosszabb útra indulnánk, mindenképp tegyünk egy rövid próbát, hogy biztosak lehessünk benne, hogy egy hosszabb úton is biztonságban lesz!

 

Címlapfotó: tomwang

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán, diplomamunkámat "A Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök" címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

5 1 vote
A cikk értékelése

Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x