fbpx

Miért ne használd autó gumival a motorodat?

autogumi motorkerekparra csajok a motoronMotorra autógumit? Ki hallott már ilyet? – Pedig vannak, akik meg vannak róla győződve, hogy ez jó ötlet, szóval elmondom, hogy miért nem az.

Egy-két évtizeddel ezelőtt teljesen általánosan elfogadott dolog volt, hogy a motorokra autógumit szereltek. Főleg épített motoros körökben tartota magát ez a trend, személyes ismerőseim is vannak, akik problémamentesen közlekedtek autógumival felszerelt motorokkal. Mondhatjuk, hogy ez egy motoros stílus is volt akkoriban, ami a törvényen kívüliséget hangsúlyozta.

Ne felejtsük el, hogy a közlekedés őskorában az autógumik sokkal keskenyebbek voltak, mint ma és talán nem is volt olyan nagy különbség egy autó és egy motorkerékpár gumija között. Ma azonban egész más a helyzet. Hosszas fejlesztés és tesztelés előzi meg mind az autó, mind a motorgumik gyártását, így biztosak lehetünk benne, hogy a speciálisan kifejlesztett abroncsok azon a járművön viselkednek a legoptimálisabban, amire ajánlják.

Miért jó autógumit felszerelni a motorra?

Elsősorban azért, mert az autógumik töredékébe kerülnek a motorgumiknak. Annak idején ráadásul a motorgumi beszerzése sem volt olyan egyszerű, mint a mai világban, így volt, hogy nem is volt más választás, ha valaki motorozni szeretett volna.

Az autógumik sokkal nagyobb terhelést kibírnak, hiszen a motornál sokkal nehezebb járművekre tervezték őket. És az sem utolsó szempont, hogy sokkal tovább is tartanak, kb. négyszer annyi idő, míg egy autógumi elkopik a motoron. Azért ha valakinek számít a pénztárcája, akkor ezek elég impozáns tények.

Igaz, azt is mondják, hogy ha valakinek van pénze majomra, akkor legyen pénze banánra is, vagyis ha már van pénzed motorra, akkor kalkuláld bele a fenntartási költségeket is, amibe az időnként esedékes gumicsere is beletartozik.

Miért nem jó ötlet az autógumi a motoron?

A legkézenfekvőbb válasz erre a kérdésre az, hogy nem arra találták ki. De ha jobban megnézünk egymás mellett egy autó és egy motorgumit, egyértelműen látszik, hogy teljesen más a kialakítása. Az autógumi laposabb, szögletesebb, mert a négy keréken közlekedő járműveken sokkal kisebb a gumira terhelődő oldal irányú erőhatás a kanyarokban.

A motorfelniket úgy alakították ki, hogy a motorgumi pontosan illeszkedjen bele, ahogy az autógumiknak is az autó felnijéhez kell pontosan illeszkednie. Habár fel lehet szereli egy autógumit a motorfelnire – már ha találsz olyan elvetemült gumsit, aki ezt hajlandó megcsinálni – és valószínűleg fenn is marad, már ettől a nem tökéletes illeszkedéstől is romlik a motor vezethetősége.

A motorgumik profilja lekerekített, ez megkönnyíti a kanyarodást, miközben megmarad a szükséges tapadás is a kanyarban, és az egyenes úton is sokkal jobban kezelhető így a jármű. Márpedig a motor önmagában is eléggé instabil közlekedési eszköz, nem érdemes szándékosan még jobban elrontani a menettulajdonságokat.

Szóval mielőtt arra adbnád a fejed, hogy autógumival szereld fel a motorodat, gondold végig ezeket. Sőt, nézd meg FortNine videóját! Igaz, angolul van, de szerintem nyelvtudás nélkül is tökéléetesen érthetően elmagyarázza, hogy mi a probléma az autógumival.

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán, diplomamunkámat "A Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök" címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

0 0 vote
A cikk értékelése
Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x