A dupla D-gyűrűs (Double-D ring) bukósisakzár több szempontból is előnyös, és épp ezért még mindig ez az egyik legmegbízhatóbb és legelterjedtebb záródási rendszer a motoros bukósisakoknál – főleg sportmotorosok és versenyzők körében.
A bukósisak az egyik legfontosabb védőfelszerelés motorozás közben. Nem elég, hogy megfelelően illeszkedik és ütésálló, az is kulcsfontosságú, hogyan rögzítjük a fejünkhöz.
A legelterjedtebb záródási rendszerek közül a dupla D-gyűrűs – vagy más néven Double-D ring – még mindig a legmegbízhatóbbnak számít, különösen sport- és versenymotorosok körében. De vajon miért ennyire népszerű? És tényleg jobb-e, mint a kényelmesebb gyors csatok?
1. Egyszerű, de zseniálisan biztonságos
A dupla D-gyűrűs zár működési elve rendkívül egyszerű: két fémgyűrűn kell átfűzni a pántot úgy, hogy az megakadályozza a kioldódást. Ezután a felesleges pántszakaszt egy patent vagy tépőzár segítségével rögzítjük. A kialakítás lényege, hogy a szíj a rá ható erő hatására nem kilazul, hanem még szorosabbá válik – így még baleset esetén is stabilan a fejünkön marad a sisak.
Ez a biztonság az oka annak, hogy a nemzetközi motorsportban (pl. MotoGP, WSBK) kizárólag dupla D-gyűrűs záródású sisakokat engedélyeznek. A versenypályán nincs helye kompromisszumnak, és ez a megoldás bizonyítottan megbízható.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
A mechanikai egyszerűség egy másik nagy előny. Nincs benne rugó, műanyag klipsz vagy mikromechanikus alkatrész, ami hosszabb távon meghibásodhatna. A két fémből készült D-alakú gyűrű rendkívül tartós, nem törik el, nem kopik ki, és még extrém körülmények között is megbízhatóan működik – legyen szó nagy sebességről, esőről, poros terepről vagy éppen hidegről.
3. Egyéni, pontos illeszkedés minden alkalommal
A dupla D-gyűrű sajátossága, hogy minden egyes használatkor újra be kell fűzni és meghúzni a pántot. Elsőre ez kényelmetlennek tűnhet, főleg a gyors csattal szerelt sisakokhoz szokott motorosok számára, de ennek nagy előnye van: a pánt mindig pontosan illeszkedik a motoros fejformájához és a ruházatához (pl. vastagabb kabát vagy nyakvédő esetén is).
Így nem kell attól tartanunk, hogy lazábban marad a sisak, mint előző alkalommal. A biztos rögzítés minden használatnál garantált.
4. Nem nyílik ki véletlenül
Szemben néhány mikrometrikus csattal vagy gyorskioldós megoldással, a dupla D-gyűrű nem tud véletlenül kioldódni. Nem nyomható be egy gomb, nem akadhat be semmi, ami oldaná. Csak szándékosan, kézzel lehet oldani, ezért zárt pályás vagy extrém motorozásnál is ideális.
Van hátránya?
Ha őszinték akarunk lenni: igen, van.
Elsőre kicsit nehézkes a használata, különösen vastag kesztyűben, hideg időben vagy ha valaki még sosem próbálta. Gyakorlással viszont rutinná válik, és a biztonságos rögzítés kárpótol a pár másodperces időveszteségért.
Kiknek ajánlott?
A dupla D-gyűrűs zár különösen ajánlott sportmotorosoknak, versenyzőknek, túramotorosoknak és mindenkinek, aki a lehető legnagyobb biztonságra törekszik. Bár a hétköznapi városi motorozás során ritkábban kerül sor extrém helyzetekre, sosem lehet tudni, mikor történik egy baleset. Ilyenkor nagyon is számít, hogy a sisak a fejünkön marad-e.
Összegzés
A dupla D-gyűrűs bukósisakzár nem a leggyorsabb vagy legkényelmesebb, de egyértelműen a legbiztonságosabb. Ha fontos számodra, hogy a sisakod a legrosszabb pillanatban is a helyén maradjon, akkor ez a záródási rendszer a legjobb választás. Egy kis gyakorlással könnyedén használható, és hosszú távon is megbízható társad lesz a motorozásban.
Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt