Meddig tölthetem a hűtővizet a kiegyenlítő tartályba?
Kezdő motorosként, a több ezer felmerült kérdés mellett, ha eljutunk idáig, ez is egy olyan dolog, amit nem szabad félvállról vennünk, mert többet árthatunk, mint használunk…
Két helyen kell ellenőriznünk a folyadék szintjét: a hűtőben és a tartályban. A hűtőnek mindig teljesen tele kell lennie, ezt a sapka levétele után szemrevételezhetjük.
Ha nincs elegendő folyadék benne, akkor mindenképpen töltsünk utána desztillált vizet, csapvizet semmiképpen, mert vízkövesedik tőle a rendszer.
Nagyon fontos, hogy meleg motornál ne nyissuk ki a hűtősapkát, mert komoly égési sérüléseket szerezhetünk!
Ha ránézünk a tartályra, látjuk, hogy két dolgot jelölnek meg rajta: a legalacsonyabb és a legmagasabb szintet. A két jelzés közé érdemes beállítani a hűtőfolyadék szintjét. A szintet mindig hideg motornál ellenőrizzük.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Túltölteni nem szabad, hiszen ez egy tágulási tartály, így meleg motornál az éppen felesleges hűtővíz ide távozik. Ahogy hűl a gép, ez a felesleg visszaáramlik szépen lassan. Ha már minimum alatt van, akkor rá kell töltenünk.
Abban az esetben, ha szervizbe visszük a motort, akkor érdemes megmondanunk a szerelőnek, hogy nézzen rá a fagyálló állapotára. Ha nem tudjuk, mikor volt utoljára lecserélve a hűtőfolyadék, akkor azt is ejtsük meg ez esetben. Átlagosan 2 évente illik megajándékozni a motort friss folyadékkal.
A legtöbb motor esetén elérhető helyen van az említett tartály, amihez egy kis csavarozással hozzáférhetünk. Viszont, van olyan gép, aminél a tank alá teszik – ez már kicsit macerásabb… Itt kérjünk segítséget! Valaki, aki tapasztaltabb, mutassa meg, legyen ott pár alkalommal, amikor hozzá fogunk a tartály „babrálásához”.
Ha a vízhőfok nagyon megugrik a motornál, azt jelenti, hogy valahol engedi a rendszer a vizet, vagy nagyon kevés víz van benne – ekkor felforr a motor. Ez a korszerű gépeknél már látszik, mert a kijelző mutatja, ha meleg a motor.
A „nagyon meleg” állapot 120 fok fölött kezdődik el. Ekkor álljunk meg valahol, állítsuk le a motort, de hagyjuk rajta a gyújtást, hogy a hűtőventilátor hűthesse a motort.
Ha benzinkúton sikerült megállnunk, szerezzünk be egy flakon desztillált vizet, töltsünk utána, és vágtassunk el egy szervizbe.
Folyamatosan érdemes tehát kémlelnünk a kiegyenlítő tartályban lévő víz szintjét, s ha nem boldogulunk valamivel, kérjünk segítséget egy hozzá értőtől, míg belejövünk a motorunkkal kapcsolatos teendők elvégzésébe.
A technikai felvilágosításért köszönet Bánfi Julianna motorszerelő- és versenyző hölgynek, aki a MAMI-nál (Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakiskola) folytatta tanulmányait, és jelenleg is a szakmájában tevékenykedik.