Lánc, szíj vagy kardán? Amit a szekunder hajtásokról tudnod kell
A szíjhajtás kevésbé problémás
Néhány motorkerékpár gyártó egyes szériamodelljeinél már a 90-es évek előtt is elkezdte használni ezt a hajtási módot. Ilyen volt pl. a Suzuki Savage. Vannak olyan motormárkák, melyek már teljesen átálltak a szíjra, így pl. a Harley-Davidson is régóta erre esküszik és a BMW F 650-esei is szíjat használnak a kerék hajtására.
A lánchajtáshoz képest a szíj esetében a karbantartási munkálatok töredékére kell számítanod. A kenési procedúrát teljes mértékben elfelejtheted, mivel a szíj nem igényel különösebb törődést. Elég neki, ha le van mosva, akkor, amikor a motort amúgy is tisztítod. Alaposabbak a szíj belső, fogas részét, illetve a széleit babahintőporral bekenik, de még ez sem szükséges.
Három dologra kell nagyon figyelned a szíjnál. A feszességre, a hátsó kerék lengővillában való megfelelő beállítására, és a szíjon keletkező esetleges sérülések mihamarabbi észrevételére.
A szíj zajos lehet, ha rosszul van beállítva a hátsó kerék. Ilyenkor visító hangot ad. Ha ilyet hallasz, azonnal keresd meg a probléma okát és szüntesd meg.
A szíj nem nyúlik egyenetlenül, mint a lánc, így a feszesség beállítása egyszerűbb, de a kerék forgási síkját nagyon pontosan kell pozícionálni, nehogy a szíj oldalfala a fokozott kopás miatt, – amit a szíjtárcsák belső oldala okoz – károkat okozzon.
A szíjat érdemes olykor átnézned, mivel egy-egy felpattant kő, vagy egyéb kemény tárgy olyan sérülést okozhat rajta, amitől tuti hogy a legrosszabb helyzetben történik majd a szakadás. Ha egy hosszú túra kellős közepén vagy éppen, akkor biztosan nem fogsz kellemesen visszaemlékezni az esetre. Megérdemli a törődést.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Mivel egy végtelenített elemről van szó, cseréje többnyire szervizkörülményeket kíván. A legtöbb esetben a futóművet és a motor, váltó elemeit is bontani kell, hogy az új szíj a helyére kerülhessen. Ára sem túl alacsony. Típustól függően 40-90 000 forint is lehet. Ezt nem fogod saját magad az út szélén nittelőszemekkel, vagy patentszemekkel cserélni, mint a láncot. Létezik ugyan egyes típusokhoz úgynevezett „Emergency Belt”, egy vésztartalék szíj, mely 10-12 fogas átfedéssel úgy van kialakítva, hogy akár az út szélén is fel tudd szerelni, és haza tudj jönni vele, de tuti épp akkor nem lesz nálad, amikor kellene.
Ne félj a szíjtól, mert azért olyan könnyen nem szakad el. Simán kibír 100 000 km-t is, ha figyelünk rá. Nagy erőhatásoknak, egykerekezéseknek, Erdős Csaba utánzásnak ne tedd ki, mert olyan nagy terhelést nem bír ki, mint egy lánc, viszont normális motorozáshoz ideális. A mai szíjak korszerű anyagokból, korszerű technikával készülnek, így megbízhatsz bennük.
Összegzés: A szíj egyszerű, gondozásmentes, csendes, viszont kényes a felverődött szilárd szennyeződésekre, rossz beállításokra.