fbpx

Ír-olasz meló a motorépítés legújabb világbajnoka

AMD World Championship of Custombike Building 2013A négy magyar induló közül ezúttal egyik motor sem járt szerencsével a motorépítő világbajnokságon. Idén tizedszerre rendezték meg ezt a seregszemlét, és első alkalommal adott otthont a nagyszabású rendezvénynek a németországi Essen városában megrendezett Big Bike Europe Show.

 A részvevő magyarok szerint hiba volt a világbajnokság helyszínét az Egyesült Államokból Európába helyezni, de valószínűleg olyan tényezők állnak a háttérben, amit mi “laikusok” nem ismerhetünk. Mindenesetre a hónapok óta tartó médiakampány ellenére a szakmán és a kiállítókon kívül alig volt érdeklődés az esemény iránt.

Pedig a kiállított és a versenyre benevezett motorok között voltak igazi különlegességek. A 105 versenyző a világ 23 különböző országból érkezett, és az öt kategóriába benevezett gépek között már nem csak amerikai V-twinek voltak, hanem olasz egyhengeresek és V-Twinek, japán sorosok és V2-esek, diesel motorok, Honda generátorból- de még egy 1920-as hajómotorból épített kétkerekű is versenybe szállt.

Freestyle World Champion Medaza CyclesA Freestyle kategóriában 66 nevező volt, közülük került ki az idei Világbajnok motor. Ezúttal a Medaza Cycles Rondine nevű motorját választotta a szakértő zsűri a legjobbnak. Don Cronin és Michael O’Shea két ír származású építő, akik egy egy darabból készített vázba építettek egy egyhengeres, 1971-es Moto Guzzi Nuovo Falcone 500-as motorblokkot. saját maguk készítették az alumínium karosszéria elemeket és az erősen módosított V-Rod lengővillát is, amit első teleszkópként szereltek a motorba. Ez a motor 2013-ban az ír Motorcycle and Scooter Show-n nyerte el először a zsűri tetszését Dublinban. 

Még több kép a galériában

A Radical Garage tulajdonosa, Görbe Sándor, aki nemcsak versenyzőként, hanem zsűritagként is szerepelt a nemzetközi versenyen, elmondta, hogy néhány más eredmény mellett az ír motor győzelmével sem értett egyet. Ez a motor kísértetiesen hasonlít a 2012-es világbajnok motorra, ami a német Thunderbike műhely sikerét dicséri. Egy működő receptet követtek a készítők, és bár vannak a motoron érdekes technikai megoldások, összességében ő nem ennek a motornak adta volna a világbajnoki címet.

Freestyle 2nd Zen Motorcycles Tribute to HagakureLaurent Dutruel eredetileg azért építette a Tribute to Hagakure nevű motorját, hogy Bonneville-ben, a Speed Week-en szálljon vele versenybe. Bár egyelőre nincs hivatalos rekord, amit teljesen merev vázas motorral állítottak fel, Laurent kerékpár stílusú, Buell motoros gépe 208 km/órás sebességet ért el a sómezőn, és a motorépítő világbajnokság második helyezését is ő hozta el.

Freestyle 3rd Rocket BobsPete Pearson, az angol Rocket Bobs tulajdonosa úgy írta le harmadik helyezett motorját, a Gas’d Rat-et, mint: “Egy rakéta bobber, amit egy Shovel motor hajt, és teljesen újratervezett, újraépített FXS.”

Mod Harley 1st Rough CraftsA világbajnokság fennállása alatt az első taiwani építő vehette át idén a Módosított Harley kategória első díját. Winston Yeh, a Rough Crafts-tól egy teljesen fekete, Sportster alapú Stealth Bullet-et hozott a versenyre, amelyen egy karbon üzemanyag tank van és az olajat a vázban vezették el.

Retro Mod 1st Inglourious Basterds CyclesA Retro Módosított kategóriában az olasz Inglourious Basterds Cycles motorja, a Bastarda Senza Gloria nyert, ami egy ’48/’79 Pan/FX Shovel építés, amit a cég saját tervezésű, állítható Springer villájával szereltek.

Street Performance 1st Zen Motorcycles XR1200 TurboLaurent Dutruel-t másodszor is a színpadra szólították, amikor a turbo meghajtású, XR1200 Sportsterét a Street Performance kategóriában első díjjal jutalmazták. Laurent azt tervezi, hogy a motort átszállíttatja az Egyesült Államokba, és ezen a nyáron lábon motorozik át San Franciscoból a bonneville-i sómezőkre, hogy felállítson egy új rekodot az 1350 M-PBG kategóriában.

Production Mfr SS Recognition Award - Second City CustomsA nyertesek listája az angol Second City Customs-szal lesz teljes. A motorjuk, a The Naughty Gentleman az S&S Cycle különdíját érdemelte ki a sorozat gyártott motorok kategóriájában.

A motorépítő világbajnokságon idén négy magyar műhely nevezte a motorját. A Custom Park Cycles motorja az EMAT-ról jutott ki a kiállításra, a Radical Garage, a Gigamachine Choppers és a Ferry Custom Bikes motorjai egyedi nevezők voltak. Sajnos ezúttal egyiküknek sem sikerült díjat hazahoznia.

Jövőre, a 11. AMD Motorépítő Világbajnokságot ismét Essenben rendezik majd meg a Big Bike Europe Expon, de akkor négy héttel korábban, április 11-13 között. Annyit már tudni lehet, hogy a kategóriák sora 2014-ben a Cafe Racer kategóriával is kibővül.

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán, diplomamunkámat "A Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök" címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

0 0 vote
A cikk értékelése
Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x