MotorokMotoros jogosítványMotorozás

Így oktatják a hátsó ülésről a motorozást a környező országokban

Magyarország

“91-ben vizsgáztam, fél évig csak tanuló jogosítványom volt, utast nem vihettem, majd mikor a városi vizsgán megfeleltem, úgy hogy mögöttem jött a vizsgabiztos autóval, utána kaptam meg a rendes jogsit. Egy kezdő motoros mögé felülni, hát nem egy életbiztosítás! 4. osztályos koromban kezdtem el motorozni. Kismotorokkal volt pár bukfencem. A naggyal már nem. Szerintem a szamárlétrát ki kell járni mindenkinek, mert ha nem hát könnyen így jár mint ez a szerencsétlen srác! Részvétem a családjának.”

“Én itthon, Magyarországon vizsgáztam, de a motoron egyedül ültem, az oktató autóval követett. Adott egy bizonyos szintű biztonságérzetet, de valóban így sem volt könnyű, pedig motoroztam előtte kisebb kategórián is. Utast egy jó darabig még nem fogok vinni, mindegy milyen magas vagy hány kg. Nem próbáltam még, de nem a közeljövőben fogom elkezdeni.”

“Ekkora hülyeséget kitalálni… az oktatók pont azért mennek kocsival, hogy ha baj van esetleg még meg tudja védeni a kocsival csúnyán mondva a motorost, + sokkal jobban látja a szituációt…”

Március 1-én lépnek életbe a megújított tantervi és vizsgakövetelmények a motoros jogosítvány szerzénél

“85-ben vizsgáztam, utast nem vihettem egy évig. Ideiglenes jogosítvány volt, csak egyedül motorozhattam!!”

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

“84-ben vizsgáztam motorkerékpárra, két hétig volt a tanuló jogsim, a harmadik héten megküldték postán a véglegeset, de nekem az utasszállítással nem volt soha balesetem, pedig nagyon fiatal voltam. Már akkor volt egy 350-es Jávám és azért ésszel száguldoztunk még akkor is!!”

“Tisztelt hölgyeim, és uraim! Én 1988 óta motorozom. Nem kevés idő, ráadásul ebből 9 évig aktívan, üzemszerűen közlekedő motoros futár voltam télen-nyáron.

B. kat. jogosítványom, csak 2013-óta van. Az édesapám, oktató volt, a hetvenes években, egészen 1980-valahányig. A magam részéről, betekerős Verhovinával kezdtem, majd Simsonnal folytattam. Aztán 90-től kis Etz, nagy Trophy Mz, nagy Etz. De vezettem “peregyest”, Czetkát, Jáwát, Pannoniát, is. Volt közben, Ts 125-ös Mz-m is. Majd, később, jöttek a Japánok. Suzuki, Kawasaki, Yamaha. Ma már, jó ideje, Hondák.

Nos, nem állítom, hogy tudok is motorozni, csak művelem. Nemrég, a 15 éves fiamat, magam kezdtem tanítani az alapokra. Elindulás, megállás, karjelzés, szlalomozás, nyolcasozás, nyolcasból szlalomba átmenés, és viszont, oda- vissza. Mindezt, egy simább földúton, svarcban. Pici vízzel felöntött pille palackok voltak a bóják.

Az én fiacskám, épp akkor iratkozott be segédmotorra vizsgázni. Hála az égnek, két év alatt, akkorát nőtt, hogy egy “jóllakott napközisből” egy bő 185 magas, közel 100 kilós, erős, vaskos lábakkal rendelkező kamasz lett. Ez azért érdekes, mert segédmotor az sajnos nem állt rendelkezésünkre. A 650-es Transalpommal (!!!) kellett mindezt megtanulnia.

Majd mikor már két x fél napon át gyakorolta, amit kellett, felültem mögé, és azt mondtam: “Látod azt a kis fát, ott, az út mellett? Na, odáig elmegyünk, ott megfordulunk, majd ide visszajövünk! Figyeld meg, hogy milyen a motor viselkedése, két személlyel!”. Így is tettünk. De akkorra, biztos voltam benne, hogy nem lesz gond! (108-Kg vagyok, és 180 cm.) Mondta is, hogy más, mint utas nélkül. “Na, ezért nem lehet, segédmotorral, utast is vinni.” – hangzott a válaszom.

Az oktatók, szerintem, túl bátrak, ha felülnek egy kezdő mögé. Én is csak azért tettem, hogy érezze a különbséget. Oktatásnál, nem tartom jónak. Kérdezte még a fiam, hogy idézem: “Miért csak harmadikig kapcsoltattam vele a váltót?” Hát, mondom: “Azért fiam, mert földúton, nem megyünk, 90-100-as tempóval. Az a sebességtartomány, itt nem játszik. Főleg kezdőnek nem…”

Nos, ez az én történetem, meg a kisebbik fiamé. Nem állítom, hogy jól, helyesen jártam el, hogy egy kb. 50 lovas, 200-Kg-os motorra kezdőt ültettem, meg akkor is, ha méretre jó is neki. Legalább óvatosabban fogott hozzá. (Ezt ő mondta.) Ennyi a történet.”

 

[wpdiscuz-feedback id=”elti7guii8″ question=”Várom a további tapasztalataitokat is itt hozzászólásnál, vagy bármelyik csatornánkon.” opened=”0″]Várom a további tapasztalataitokat is itt hozzászólásnál, vagy bármelyik csatornánkon.[/wpdiscuz-feedback]

 

Címlapfotó: Igar Gyöngyi

Páros motoros karkötők a CsamShopban

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük