KiemeltMotorokMotorozás

Hogyan befolyásolja a sebesség a motoros hőérzetét menet közben?

Míg nyáron, 30 fok fölött már a menetszél sem segít a melegérzetünkön motoron, hűvösebb időben több fokos különbség is lehet az érzékelt és a valós hőmérséklet között. A legfontosabb, hogy minden esetben kényelmes és biztonságos motoros ruházatot válasszunk és öltözzünk rétegesen, hogy alkalmazkodni tudjunk az időjáráshoz!

Az évszakok változása számos módon befolyásolja a motorkerékpározást, egyik fontos tényezője pedig a hőmérséklet változása. Azok, akik rendszeresen motoroznak, jól tudják, hogy a levegő hőmérséklete motorozás közben másképp érzékelhető, mint autóban ülve vagy gyalogolva. A motorosok gyakran úgy érzik, mintha hidegebb lenne, mint amilyen hőmérsékletet a hőmérő mutat.

De miért érezzük hidegebbnek a levegőt, amikor motorkerékpáron vagyunk? És hogyan változik ez az érzet az évszakok során?

A motorkerékpározás során tapasztalt hidegérzet oka részben a sebességtől függ. Minél gyorsabban mozog a motorkerékpár, annál nagyobb a szélsebesség, és ezáltal az úgynevezett „wind chill” vagy szélhűtés hatása is erősebb lesz. Azaz, ha például a levegő hőmérséklete 10 Celsius fok, de a motoros 100 km/órás sebességgel halad, akkor a testén érzett hőmérséklet akár -5 Celsius foknak is megfelelhet. Ez jelentős különbség, és magyarázatot ad arra, miért érezzük hidegebbnek a levegőt motorozás közben.

Az évszakok változása szintén nagy hatással van a motorkerékpárosokra. A tavaszi és őszi időszakokban gyakran hűvösebb a levegő, és ezzel együtt erősebb lehet a hidegérzet is. A téli időszakban, különösen hideg időjárási körülmények között, a hidegérzet még markánsabb lehet, fokozott figyelmet igényelve a megfelelő ruházat és felszerelés kiválasztására.

Ellentétben ezzel, a nyári hónapokban általában melegebb a levegő, és ez általában enyhíti a hidegérzetet motorozás közben, sőt túl meleg idő esetén néha kellemesebb a hőmérséklet motoron, mint amennyit a hőmérő mutat. Azonban még a nyári hónapokban is lehetnek hűvösebb reggelek vagy esték, amikor a hidegérzet fokozódhat, különösen ha nedves időjárás is társul hozzá.

Az úgynevezett „szélhűtési index” megmutatja, hogy a szélsebesség hogyan befolyásolja a hőérzetet hideg időben. Az alábbi táblázat egy egyszerűsített áttekintést nyújt arról, hogyan változhat a motoros hőérzete a valós hőmérséklethez képest különböző sebességeken.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

A hőérzet változása motoron (Mértékegység: °C)

Valós Hőmérséklet (°C)Sebesség 30 km/óraSebesség 60 km/óraSebesség 90 km/óraSebesség 120 km/óra
30°C29°C28°C27°C26°C
25°C23°C21°C20°C18°C
20°C17°C15°C13°C11°C
15°C10°C8°C6°C4°C
10°C5°C2°C-1°C-3°C
5°C-1°C-4°C-7°C-10°C
0°C-6°C-9°C-12°C-15°C
A hőérzet változása a különböző sebességeknél

Hogyan működik a hőérzet?

  • Alacsonyabb hőmérsékleten: A menetszél erőteljesen csökkenti a test által érzett hőmérsékletet, így hidegebbnek érezzük a levegőt, mint amilyen valójában, különösen, ha a levegő páratartalma is magas.
  • Magasabb hőmérsékleten: A menetszél egy kis enyhülést hozhat, de 30°C felett a szél már nem sokat segít, különösen ha a levegő páratartalma is magas.

A táblázat csupán egy közelítő referencia, a valós hőérzetet számos más tényező is befolyásolja. A magas páratartalom esetén meleg időben még melegebbnek, hidegben még hidegebbnek érezzük a hőmérsékletet, de az egyéni érzékenység minden esetben nagy szórást mutat. Vannak, akik jobban tudnak alkalmazkodni az időjárás változásaihoz és léteznek olyan emberek, akik rosszabbul tűrik a szélsőséges hőmérsékleteket.

Kedvezményes W-tek motoros ruházat

Mielőtt motorkerékpárra ülnénk, fontos megérteni és figyelembe venni ezeket az időjárási tényezőket, és főképp az átmeneti időszakokban, mint amilyen a tavasz és az ősz, alaposan átgondolni a védőruházatot. Ilyenkor legfontosabb a réteges öltözködés a motoron is, mert a hőmérséklet egy napon belül is sokat ingadozhat – kora reggeli induláskor akár 10 fokkal is hidegebb lehet, mint napközben.

A megfelelő ruházat és felszerelés kiválasztása tehát rendkívül fontos ha motorozni indulunk. Figyeljünk rá, hogy a réteges öltözködés alapja minden esetben egy nedvszívó aláöltözet legyen, a legfelső réteg pedig biztosítsa a szélvédelmet, hogy kényelmesebben és biztonságosabban élvezzük a motorozást az év minden szakaszában. Nedves időben pedig ne feledkezzünk meg a ruházatunk és a testünk szározon tartásáról sem, amihez a legjobb megoldás egy jó minőségű esőruha.

Végső gondolatként:

Bármilyen évszakban is motorozunk, fontos, hogy folyamatosan figyeljük a környezet és a hőmérséklet változásait, és ennek megfelelően alkalmazzuk ruházatunkat és vezetési stílusunkat. A kényelem és a biztonság mindig prioritást kell élvezzen motorozás közben, bármilyen időjárási körülmények között is.

* A cikk affiliate linkeket tartalmaz

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük