Hogyan befolyásolja a sebesség a motoros hőérzetét menet közben?
Míg nyáron, 30 fok fölött már a menetszél sem segít a melegérzetünkön motoron, hűvösebb időben több fokos különbség is lehet az érzékelt és a valós hőmérséklet között. A legfontosabb, hogy minden esetben kényelmes és biztonságos motoros ruházatot válasszunk és öltözzünk rétegesen, hogy alkalmazkodni tudjunk az időjáráshoz!
Az évszakok változása számos módon befolyásolja a motorkerékpározást, egyik fontos tényezője pedig a hőmérséklet változása. Azok, akik rendszeresen motoroznak, jól tudják, hogy a levegő hőmérséklete motorozás közben másképp érzékelhető, mint autóban ülve vagy gyalogolva. A motorosok gyakran úgy érzik, mintha hidegebb lenne, mint amilyen hőmérsékletet a hőmérő mutat.
De miért érezzük hidegebbnek a levegőt, amikor motorkerékpáron vagyunk? És hogyan változik ez az érzet az évszakok során?
A motorkerékpározás során tapasztalt hidegérzet oka részben a sebességtől függ. Minél gyorsabban mozog a motorkerékpár, annál nagyobb a szélsebesség, és ezáltal az úgynevezett „wind chill” vagy szélhűtés hatása is erősebb lesz. Azaz, ha például a levegő hőmérséklete 10 Celsius fok, de a motoros 100 km/órás sebességgel halad, akkor a testén érzett hőmérséklet akár -5 Celsius foknak is megfelelhet. Ez jelentős különbség, és magyarázatot ad arra, miért érezzük hidegebbnek a levegőt motorozás közben.
Az évszakok változása szintén nagy hatással van a motorkerékpárosokra. A tavaszi és őszi időszakokban gyakran hűvösebb a levegő, és ezzel együtt erősebb lehet a hidegérzet is. A téli időszakban, különösen hideg időjárási körülmények között, a hidegérzet még markánsabb lehet, fokozott figyelmet igényelve a megfelelő ruházat és felszerelés kiválasztására.
Ellentétben ezzel, a nyári hónapokban általában melegebb a levegő, és ez általában enyhíti a hidegérzetet motorozás közben, sőt túl meleg idő esetén néha kellemesebb a hőmérséklet motoron, mint amennyit a hőmérő mutat. Azonban még a nyári hónapokban is lehetnek hűvösebb reggelek vagy esték, amikor a hidegérzet fokozódhat, különösen ha nedves időjárás is társul hozzá.
Az úgynevezett „szélhűtési index” megmutatja, hogy a szélsebesség hogyan befolyásolja a hőérzetet hideg időben. Az alábbi táblázat egy egyszerűsített áttekintést nyújt arról, hogyan változhat a motoros hőérzete a valós hőmérséklethez képest különböző sebességeken.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
A hőérzet változása motoron (Mértékegység: °C)
Valós Hőmérséklet (°C) | Sebesség 30 km/óra | Sebesség 60 km/óra | Sebesség 90 km/óra | Sebesség 120 km/óra |
---|---|---|---|---|
30°C | 29°C | 28°C | 27°C | 26°C |
25°C | 23°C | 21°C | 20°C | 18°C |
20°C | 17°C | 15°C | 13°C | 11°C |
15°C | 10°C | 8°C | 6°C | 4°C |
10°C | 5°C | 2°C | -1°C | -3°C |
5°C | -1°C | -4°C | -7°C | -10°C |
0°C | -6°C | -9°C | -12°C | -15°C |
Hogyan működik a hőérzet?
- Alacsonyabb hőmérsékleten: A menetszél erőteljesen csökkenti a test által érzett hőmérsékletet, így hidegebbnek érezzük a levegőt, mint amilyen valójában, különösen, ha a levegő páratartalma is magas.
- Magasabb hőmérsékleten: A menetszél egy kis enyhülést hozhat, de 30°C felett a szél már nem sokat segít, különösen ha a levegő páratartalma is magas.
A táblázat csupán egy közelítő referencia, a valós hőérzetet számos más tényező is befolyásolja. A magas páratartalom esetén meleg időben még melegebbnek, hidegben még hidegebbnek érezzük a hőmérsékletet, de az egyéni érzékenység minden esetben nagy szórást mutat. Vannak, akik jobban tudnak alkalmazkodni az időjárás változásaihoz és léteznek olyan emberek, akik rosszabbul tűrik a szélsőséges hőmérsékleteket.
Mielőtt motorkerékpárra ülnénk, fontos megérteni és figyelembe venni ezeket az időjárási tényezőket, és főképp az átmeneti időszakokban, mint amilyen a tavasz és az ősz, alaposan átgondolni a védőruházatot. Ilyenkor legfontosabb a réteges öltözködés a motoron is, mert a hőmérséklet egy napon belül is sokat ingadozhat – kora reggeli induláskor akár 10 fokkal is hidegebb lehet, mint napközben.
A megfelelő ruházat és felszerelés kiválasztása tehát rendkívül fontos ha motorozni indulunk. Figyeljünk rá, hogy a réteges öltözködés alapja minden esetben egy nedvszívó aláöltözet legyen, a legfelső réteg pedig biztosítsa a szélvédelmet, hogy kényelmesebben és biztonságosabban élvezzük a motorozást az év minden szakaszában. Nedves időben pedig ne feledkezzünk meg a ruházatunk és a testünk szározon tartásáról sem, amihez a legjobb megoldás egy jó minőségű esőruha.
Végső gondolatként:
Bármilyen évszakban is motorozunk, fontos, hogy folyamatosan figyeljük a környezet és a hőmérséklet változásait, és ennek megfelelően alkalmazzuk ruházatunkat és vezetési stílusunkat. A kényelem és a biztonság mindig prioritást kell élvezzen motorozás közben, bármilyen időjárási körülmények között is.
* A cikk affiliate linkeket tartalmaz