CsajokHasznos tudnivalókKiemelt

Hogyan alapíts női motoros klubot?

Női motoros klub alapítása

Ahogy a biker kultúra alapvetően az Egyesült Államokból származik, az ezzel kapcsolatos írott és íratlan szabályok is onnan jönnek.

A motoros klubok (motorcycle club = M.C.) a Világ nagy részén militarista szervezetként működnek, létüket sokan összefüggésbe hozzák a bűnszövetkezetekkel. Nem ritka, hogy közük van a kábítószer- és fegyverkereskedelemhez, a prostitúcióhoz és újabban a fehérgalléros bűnözéshez is. Rendszeresen hallunk a híradásokban motoros klubok közti bandaháborúkról, leszámolásokról, amelyek szintén nem a békés jelleget sugallják.

Persze mindez csak a felszín, hiszen aki nincs benne, nem él a motoros klubok között, sosem láthat a dolgok mélyére. A szabályokról, a szervezeti felépítésről mindenféle mendemondák terjednek, amit maguk a klubok legtöbbször sem nem erősítenek meg, sem nem cáfolnak.

Számtalan filmben láthatunk erre utalásokat. A legutóbbi időkben például a Sons of Anarchy filmsorozat adja át talán a leghitelesebben az MC-k működését, hiszen a forgatókönyv szakértői között Hells Angels MC tagok is voltak.

Általánosan, nemzetközileg elfogadott szabály, hogy motoros klubban (M.C.-ben) nő nem lehet tag. Az ok nagyon egyszerű: képzeljük csak el, amikor egy balhéban vagy bunyóban a tagok – bármennyire is egyenrangúként kezelik a csajt – neveltetésük okán óhatatlanul azzal foglalkoznak, hogy őt megvédjék, vagy arra figyeljenek, hogy neki ne legyen baja. Egy ilyen helyzet biztosan rontaná az esélyüket az ellenféllel szemben.

A másik ok, hogy sok pasi között egyetlen nő is alaposan meg tudja keverni a szart. Bár lehet, hogy hosszútávon a férfiak könnyebben túllépnek azon, hogy egymás után járjanak ugyanazzal a csajjal, a pillanatnyi feszültségekre, amit egy ilyen helyzet okozhat nincs szüksége egyetlen klubnak sem. Hétköznapi esetben valamilyen büntetéssel, retorzióval jár, ha egymás nőjét szeretik el, ezt a dolgot pedig kifejezetten megnehezítené, hogy a nő is velük egyenrangú klubtag.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

A klubtagok mellet, a klubokkal szimbiózisban élő nők mindennapjairól egyébként hamarosan amerikai reality műsor is készül, ami nem biztos, hogy teljes egészében megfelel majd a valóságnak, de valószínűleg minimális betekintést ad a nők klub körüli életébe.

Azt már gondolom nem is kell részleteznem ezek után, hogy miért nem elfogadott az, hogy nők önálló klubot alapítsanak. Bár valószínűleg viszonylag kevés nő vágyik arra a kétes hírnévre, amit a fegyvercsempészet vagy a kábítószer kereskedelem (netán a prostitúció elősegítése – bár azért hallani ilyenről is) okozhat, konfliktus esetén nem biztos, hogy egyenrangú félként kezelnék a csapatot a hasonló üzletben érdekelt klubok.

De akkor hogy lehet mégis, hogy számtalan női motoros klub és MC létezik a világban?

A nőket sosem kellett félteni. Ha ők valamit akarnak, előbb-utóbb elérik azt. Ebben a helyzetben is könnyedén megtalálták a kibúvókat, és világszerte sorban alakulnak a női motoros klubok. Természetesen az USA ebben is az elsők között van mind időben, mind létszámban. És talán azt is elmondhatjuk, hogy a létező női MC-k nagy része valamelyik nagyobb (férfi) motoros klub szárnyai alatt vagy támogatásával működik.

Ha még ezek után is ragaszkodsz az elképzeléshez, hogy női motoros klubot alapíts, jó megoldás lehet, ha Motoros Baráti Társaságot hozol létre. Bár ahogy az elnevezés is sugallja ennek alapfeltétele, hogy vannak barátaid. Akkor pedig nem kell megalakulni, hiszen már van egy társaságod, akikkel évek óta, rendszeresen együtt motorozol.

A fordulópontot az szokta jelenteni, amikor nevet szeretnél adni a baráti társaságodnak. Amint elnevezitek magatokat – pl. Muterok Motoron – rögtön felbukkannak az új jelentkezők, akik csatlakozni szeretnének, és veletek motoroznának. Ilyenkor határozott döntést kell hozni: habár a baráti társaságnak eddig épp az volt az egyik pozitívuma, hogy másokat távol tarthattatok – „bocs, ide nem jöhetsz ez klubtúra” – azért annak is megvan az előnye, ha a társaságban minél több tag van, így mindig akad valaki, akivel lehet gurulni valahova, még ha egyszerre mindenki nem is ér rá.

Ha úgy dönt a társaság, hogy befogad új tagokat, számolni kell azzal, hogy a társaság „felhígul”. Az új tagok nem rendelkeznek ugyanazzal a rutinnal, tapasztalattal, amivel az alapítók, hiányozni fognak a több éves közös élmények, a közös túrák emlékei, amik egy baráti társaságot összetartanak. Ráadásul 10-15 főnél többet nagyon nehéz koordinálni, összetartani, és előfordulhat, hogy már ennél a szakasznál kisebb klikkek alakulnak, nem lehet gátat szabni a széthúzásnak.

A klubon belüli klikkesedésre, illetve az új tagok felvételének problémájára a megoldás az lehet, ha Női Motoros Egyesületet alapítasz. Amellett, hogy ez egy hivatalos, jogi forma, tehát a tagokon és az államon kívül másnak nem lehet beleszólása a működésbe, az is jó benne, hogy egy egyesületnek írott szabályzata van.

A szabályzat fontos része a tagok felvételének és kirúgásának. Hiszen ha valaki nem szimpatikus, a szabályzatra hivatkozva nem muszáj felvenni a klubba, illetve a közgyűlés a renitens tagot a szabályzatra hivatkozva ki is rúghatja.

Az egyesület alapításának egyik feltétele tíz alapító tag, rajtuk kívül az egyesület létszáma tetszőlegesen változhat újabb tagok felvételével illetve mások kilépésével, de a tagok számának mindig 10-nek illetve ennél többnek kell maradnia. Női egyesületnél praktikus, ha az alapító okiratban szereplő tagok között nincs férfi, máskülönben a társaság könnyen nevetségessé válhat.

Mivel az egyesület alapításának – ahogy egy cég alapításnak is – és működésének költségei vannak, ennél a klubformánál már szükségessé válhat a tagdíj szedése. A tagok számára a közgyűlés határozza meg a tagdíjat, illetve taggá – a szabályzatban leírtaknak való megfelelésen kívül – bárki a tagdíj befizetésével válhat.

A pénz kezelése és elköltése vitákat okozhat, de erre találták ki a különböző funkcionáriusokat: az elnök mellett kell lennie például pénztárosnak, akiben a tagok egyöntetűen megbíznak, de alapvetően az egyesületben demokrácia van.

Habár lehet, hogy már a baráti társaságnak is van valamilyen egységes emblémája, az egyesületnek valószínűleg már hivatalos logója van. Motoros klubok (baráti társaságok, egyesületek) esetében – hiába a hivatalos forma – nem árt odafigyelni arra, hogy ez a klubembléma ne sértsen más klubokat. Nem csak a névválasztásnál fontos, hogy ne másoktól vegyük az ötletet, hanem ez ugyanúgy vonatkozik a klubemblémára.

Míg az MC-k colorja általában tartalmazza a klub nevét országát vagy földrajzi elhelyezkedését és az MC feliratot legtöbbször egy kör formába rendezve, sem baráti társaságok sem egyesületek esetében nem javaslom a hasonló forma és a bármelyik nagyobb klub által preferált színek használatát.

Ha végignézed a női motoros klub colorokat, láthatod, hogy mind a forma, mind az alapvető elemek és színek tekintetében eltérnek a nagy klubok emblémájától. Talán ez a megoldása a nagy női motoros klub titoknak.


Összefoglalva: bármelyik formát is választod, érdemes felkészülnöd arra, hogy a nők alapvetően nem alkalmasak a klubozásra. Bár nagyon jó időnként egy-egy csak csajos motoros túra, ami rengeteg energiát, önbizalmat és sok élményt ad, a nők többsége legszívesebben a párjával, később pedig a családjával van. Ugyanez vonatkozik a motorozásra is: sokkal szívesebben motoroznak a párjukkal (ha van), és valószínűleg előtérbe helyeznék a családjukat, bármilyen „kötelező” klubprogrammal szemben is.

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük