fbpx

Hibakeresés: mit csinálj, ha a motor útközben megáll

Jawa 350Ez az írás arra szolgál, hogy ha nem tudod elindítani a vasat, fura dolgokat művel vagy megáll útközben, tudj hova kapni. Ehhez a részhez segítségül a 485-ös CZ kezelési utasítását használtam föl.

Kérlek bocsáss meg, ha néha úgy tűnik, szőke nőnek nézlek, igazából a totál kezdők számára is készült ez az írás!

Kissé retrónak tűnnek Vidék tanácsai, hiszen az újabb motorokkal már ritkán fordul elő, hogy csak úgy útközben megállnak, de azért vannak páran az olvasóink között, akik még a jól szuperáló, de mára már akár veterán korúnak számító vasakkal száguldoznak az utakon. Nekik jól jöhetnek ezek az ötletek, hiszen tanárként nemcsak szakmája a motorok működése, hanem maga is több motor építésében vett részt és persze évtizedes tapasztalata van a rakoncátlan gépekkel. – (NaNa)

Ha a motorod útközben megáll, először is vissza kell emlékezned, volt-e valami előjel. Ha a gép megáll, rajta a gyújtás, de a visszajelzők nem világítanak, akkor elektromos probléma van. A tűzveszély elkerülése végett ilyenkor mindig azonnal vedd le a gyújtást, és az akku egyik saruját!

Ha szerencséd van, csak az egyik saru csúszott le vagy megtört valahol a vezeték. Ilyenkor nézd meg a biztosítékot! Ha a szál el van benne szakadva, akkor keress tovább! Minden vezetéket végig kell nézned, nincs-e valahol kidörzsölődve. Ha egy ilyen hibát találtál, azonnal szigetelőszalagot rá, és csak akkor folytasd a keresést.

Nézd meg az összes csúszóérintkezőt, nincs-e eloxidálódva, nem ér-e hozzá valamilyen fém részhez! Mindent le kell szigetelned. Ekkor rakd vissza a sarut az aksira, és egy darab vastagabb dróttal próbáld a biztosítékot „megpatkolni”! Ha a drót felforrósodik, azonnal szakítsd a kört! Ha nem, akkor rakd be a tartalék biztosítékot, de ha néhány napon belül ugyanazt a hibát produkálja, el kell vinned villamossági szerelőhöz.

Ha megáll a gép, de ráadott gyújtásnál legalább egy picit pislákolnak a visszajelzők, azt jelenti, hogy a gépnek nincs töltése, és útközben ezt nem vetted észre, és leszívta az aksidat. Ilyenkor várni kell kicsit, és meg kell próbálni újraindítani a gépet! Ha elindul, mindenféle egyéb elektromos berendezés működtetésétől tartózkodni kell, úgy még elérsz vele az első faluba, de 4-5 km-nél ne várj többet tőle! Ha tényleg ez a hiba, újraindításkor a töltésjelző világítani fog folyamatosan.

Vidék

Vidék

Üdv, Szeva! Vidék vagyok Kaposfőről, de 11 évig Győrben éltem, ott nagyon aktívan építettem motorokat. Elsősorban Jawákkal és CZ-kkel foglalkoztam, de sokféle vas fordult meg a kezeim közt. Jelenleg 50-esekkel dolgozom, csekély szabadidőmben, mert amúgy tanár, kétgyerekes apuka és falusi vagyok. Széles utat, balesetmentes motorozást!

0 0 szavazás
A cikk értékelése
Feliratkozás
Értesítés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Összes hozzászólás
0
Kíváncsiak vagyunk a véleményedre. Szólj hozzá!x
()
x