fbpx

Hibakeresés: mit csinálj, ha a motor útközben megáll

Világítanak a visszajelzők

Ha megáll a gép, ráadott gyújtásnál erősen világítanak a visszajelzők, először a benzin elfogyására kell gyanakodnod. Ennek előjele is van. A gép először úgy pörög, mintha muszáj volna neki, aztán ki-kihagy, és csak ezután áll meg. Az első előjeleknél rögtön fordítsd tartalékállásba a csapot! Ha az már ott van, hát akkor tolás a legközelebbi kútig, vagy stoppolás és kunyizás, hogy hozzanak Neked nyálat.

Ha valaki megáll, mindig udvariasan kell viselkedni, és mindig pontosan kell közölni, milyen benzin is kell neked! A kutaknál már nem lehet keveréket kapni, mondd az illetőnek, hogy kétütemű motorolajat is hozzon! Mindig előre adj némi pénzt, de a teljes összeget csak utólag fizesd ki! Bankkártyát másra ne bízz! Haverra se!

Ha a gép hirtelen, minden előjel nélkül áll meg, és a visszajelzők erősen világítanak, benzin is van, akkor a gyújtással lesz valami. Vedd ki a gyertyát! Vigyázz, forró lesz! Nézd meg a színét! Az mindent elárul.

  • A gyertya elektródái elvékonyodtak, vörösek. A gyertyát fesd gondosan lilára, és jobb kézzel, bal váll fölött, 45o-ban v0 kezdősebességet adj neki! (Magyarán: úgy dobd el, hogy többet senki ne találja meg!) A gyertya helyett újat bele, nézd meg a szikrát, ha jó, mehetsz tovább.

  • A gyertya „slusszos”. Ekkor a gyertya elektródái között valami idegen anyag van. Piszkáld ki, nézd meg a szikrát és gyerünk tovább!

  • A gyertya olajos. Pucold ki, nézz szikrát! Fogadok, hogy nem lesz. Új gyertyát bele! Ezzel sincs? Akkor nem a gyertya lesz a gond. Nézd meg az összes kontakt helyet! A gyertyapipa belseje nincs-e kiégve, rendesen van-e a kábelen, a kábel a trafóból nincs-e kicsúszva (told bele), a trafón rendesen rajta vannak-e a saruk, nincs-e megtörve valahol a vezetékük, nem-e ér le testre valahol. Ha eddig minden rendben, akkor le kell venned az oldaldeklit, hogy láthasd a gyújtást. Öreg szoci gépeink többnyire megszakítós gyújtásúak. Nézd át a vezetékeket, nincs-e valami lecsúszva, kidörzsölődve, ha ilyet észlelsz, javítsd! Ha a csúszósaru nagyon könnyen jár, fogóval egy kicsit szorítsd meg! Ha ismét lelazul, másik csúszóérintkezőt kell rá tenned! Ha minden rendben, a berúgókarral forgasd néhányszor át a motort! A megszakítónak legalább annyit kell emelkednie, hogy az érintkezői között 0,3 mm legyen! Ha ennél kisebb vagy nem emelkedik semmit, állítsd be a rajta található csavarokkal úgy szemre 0,4 mm-re majd olajozd egy kicsit meg a kenőfilcet! Ha hazaértél, pontosan be kell állítanod a gyújtást, és meg kell nézned a kenőfilcet, lehet hogy cserés vagy felújításra szorul a cucc. Ha minden rendben, szereld vissza a deklit, nézz szikrát! Ha most sincs, akkor az út mellett nem tudsz vele mit kezdeni, szakemberre kell bízni a példát!

  • A gyertya kormos. Sokat kap a gép! Dús a keveréked, majd ha hazaértél, be kell állítanod a karburátort. Nézd meg, van-e szikra. Ha nincs, tegyél új gyertyát a gépbe! Ha így sincs, végig kell zongoráznod az előbb leírtakat.

  • A gyertya mész-fehér. Nézz szikrát. Fogadok hogy lesz, sőt jó szikra lesz! A mész-fehér gyertya szegény keveréket jelez, tehát az üzemanyag-ellátással van gond. Nézd meg, van-e benzined! Ha van, vedd le a karburátort és pucold ki a leírtaknak megfelelően. Azt is ellenőrizd, nem az úszótű tapadt-e fel! Ha igen, járasd meg! Jawák, CZ-k, Pannoniák oldalúszós karburátorainál az úszóra forrasztott tűt a fészkében meg kell forgatni párszor. Szereld össze a tiszta karburátort és rakd föl! Muszáj indulnia.

  • A gyertya őz-barna vagy szürke. Na ilyennek kell lennie, keverékképzésed tökéletes! Attól még lehet, hogy nincs szikra. Nézz szikrát, ha nincs, új gyertyát bele! Ha ezzel sincs, nézd végig az egész gyújtásrendszert!

 

Címlapkép: 123rf

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Facebook Hozzászólások