Hírek

Gyorsforgalmi út 2015-ben? Újratervezés!

Jelenleg a tíznapos autópálya díjak motorosok számára fele annyi kiadást jelentenek, mint az autósoknak. Ez jó. Viszont a motorosok számára még mindig nem létezik havi, illetve éves matrica, ahogy a D1 és B2 kategóriákban megszokhattuk. Ha egy motoros rendszeresen használja az autópályát, gyorsforgalmi utakat, akkor újra és újra meg kell vásárolnia a tíznapos matricát.

Ha valaki gyorsan átpörgeti a fejében a számokat, akkor hamar rájön, hogy időarányosan még az autósoknak fizetendő 42 980 forintos éves jogosultság is kedvezőbb összeg. Egy motoros esetében – ha tíznapos matricákkal le szeretné fedni az év 365 napját – az éves költség közel 53 000 Ft lenne. Mivel a motorozás szezonális, számoljunk csak 7 hónappal, ami így is közel 31000 Ft. Lehet, hogy egy kedvezményes, félárú, 21 490 forintos éves motoros autópálya matrica jobb megoldás lenne. Vajon ez miért nem létezik motorosok számára?

A megyei matricák ezen talán csak akkor tudnának segíteni, ha a motorokra váltható úthasználati engedélyek az autópálya matricákhoz hasonlóan kedvezőbbek lennének. Erről sajnos még nem született döntés, de reméljük, hogy a motorosokról nem fognak elfeledkezni a jogalkotók. Ha a megyei motoros matrica 2500 forintba kerülne, akkor jobb lenne a szánk íze, de sokra ezzel sem mennénk.

Aki ingázásra használja motorját, annak kiszámítható lesz, hogy mely megyékre váltson „jegyet”. Azonban sokunk számára a motorozás változatos helyekre való eljutást, céltalan barangolást jelent és nem mindennapos elfoglaltságot. Ebben az esetben kifizetődőbb lehet továbbra is a tíznapos matricák használata, így bármerre kószálhatunk az országban. Még szerencse, hogy a motorral való tekergés többnyire kis utakon történik, így akarva akaratlanul is elkerüljük a fizetős szakaszokat.

Aki a bevezetés után is felhajt fizetés nélkül az immár díjköteles szakaszokra, az ugyanúgy megkapja a 15 000 forintos büntetési csekket – 30 napon túli befizetés esetén 60 000 Ft – ahogy azt korábban a bliccelők, vagy a feledékenyek is megkapták. 2015. január 31-ig nem büntetik a tájékozatlanokat, csak egy felszólítást kapnak, hogy a hó végig vásárolják meg a megyei, vagy az autópálya matricájukat. Februártól viszont nincs kegyelem.

A lecke fel van adva. Valaki nyer, valaki veszít. Nem a szerencse dönti el az eredményt, hanem a tervezés. Sok esetben könnyen kiszámítható a nyereség, vagy a veszteség összege. Aki eddig csak saját megyéjének határain belül közlekedett, annak kimondottan szerencsés az új rendszer. Aki viszont az egész országban rendszeresen jön-megy, annak marad a régi, éves autópálya matrica. Ha valaki évente csak 5-10 alkalommal merészkedik autópályára egy adott szakaszon, és több megyén keresztül visz az útja, annak alaposan át kell gondolnia, mi éri meg jobban.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Még az utópisztikus elképzelések sorába tartozik az, hogy az útdíjakat ne az adott jármű, hanem valamely formában a sofőr nevéhez kössék. Mert mi van akkor, ha valakinek van két kocsija és egy motorja, de egyszerre csak egyet használ? Ha az egyik kocsira megveszi az éves jogosultságot, akkor miért venne a többire is, mikor egy időben azok nem koptatják az utakat? Ha kedve szottyan átülni a másik kocsiba, vagy motorra pattanni, akkor szerencsés lenne, ha valahogy átruházhatná a jogosultságot az adott járműre a használat idejéig. Ez ugyanaz az anomália, mint ami a kötelező felelősségbiztosítások terén is van. Nyilván, így többet fizet a járművek tulajdonosa, nagyobb a bevétel.

Sokan sakkoznak emiatt a P rendszámokkal, ami nem teljes megoldás. Talán Európa hozzánk is elér egy nap, és nem kell feleslegesen dupla, vagy tripla költségekkel számolnunk. És talán nálunk is felkínálják majd a biztosítók a motorkerékpárokra köthető, szakaszos, fél éves biztosításokat. Addig álmodunk és fizetünk tovább, és reménykedünk abban, hogy az új megyei matricák esetében is kedvezőbb elbírálásban részesülünk mi, motorosok.

A most bevezetendő új rendszer esetében egy dolog egészen biztos. Senki nem fog minden esetben jól járni.

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük