Gumifa, gumi aszfalt – Új életre kelnek a használt gépjármű abroncsok
Nyugodj meg a monitor előtt, gumifákat még nem telepítenek a motorosok biztonsága érdekében, de a hagyományos aszfaltot felváltó, gumi alapú útburkolat már nem csak utópia. Nemsokára a lábad, illetve a kerekeid alatt érezheted.
A gumifa és az ingyen benzin még mindig csak a motorosok jókívánságaiban létezik, de egy forradalmi újításnak köszönhetően a használtgumiból épült borzalmas hegyek eltűnhetnek, és újrahasznosított formában, egy merőben új dimenziót nyithatnak meg a közúti burkolatok világában.
Az újdonság amellett, hogy anyagában különbözik a szokásos aszfalttól, még egy hasznos tulajdonággal bír. Eső esetén saját magát javítja úgy, hogy a keletkezett sérüléseket önmaga anyagával tömíti ki. Egészen pontosan az anyagában található ragasztónak köszönhetően tűnnek el a rések, mely a vízzel érintkezve kálcium szilikátot termel, ami kitölti azokat.
Amellett, hogy „öngyógyuló”, a tapadásra is roppant jó hatással van, így hidegben és esőben is jóval biztonságosabban közlekedhetünk majd rajta.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
A gumiburkolat kifejlesztője egy mexikói srác, Israel Antonio Briseño Carmona egyetemi hallgató, aki találmányáért Dyson díjat is kapott, melyet fiatal újítók között osztanak ki. A gumiburkolat hivatalosan is bejegyzett találmány lett, és szép lassan egyre több helyen alkalmazzák.
Kíváncsian várjuk, hogy hazánkban melyik útszakaszon vetik be először ezt a technikát, mellyel párhuzamosan a gumiabrocs hegyek helyén akár szép parkokat is létrehozhatnak a tájépítészek.
Forrás: www.springwise.com
Az öngyógyítása miatt hazánkban biztosan nem fogják alkalmazni ebben a formában. Ugyanis nem az a cél, hogy az utak jók legyenek, hanem hogy legyen a közutasoknak munkájuk.
Nemrég Kaposváron akartak egy kétes, termikus bontásos gumiabroncs-újrahasznosító gyárat felhúzni (ami a környékbelieket jó felhúzta), szerintem inkább gumiabroncs-darálót kellett volna létesíteni. Játszóterek burkolata már most is ez. Használják adalékként útépítésnél, ez a ’90-es évek óta ismert „suttogó aszfalt”. Zajszintje egyébként nem alacsonyabb, hiszen azt a rajta gördülő járművek tömege határozza meg, de az emberi fül számára nem hallható infrahang-tartományba „teszi át” a gördülés zaját.
Jó találmány ez, több szempontból is!