fbpx

Felkészültünk a B125-re?

Nem jár alanyi jogon az A1, mindenkinek vizsgázni kell.

Míg Európa több országában alanyi jogon jár a B kategóriás (személyautó vezetésére jogosító) vezetői engedély mellé a 125 cm3-es motorkerékpárok vezetői engedélye, Magyarországon a megszavazott új jogszabályba sikerült beleerőltetni egy leegyszerűsített képzési rendszert. A kérdés már csak az,hogy mire lesz elég az öt órás tanfolyam.

Amikor az aláírásokat gyűjteni kezdték az azóta már megszavazott új jogszabályhoz, rengeteg előnyét sorolták fel, a hátrányok pedig kissé háttérbe szorultak, vagy egyszerűen el lettek bagatellizálva. Pedig a baleset-megelőzéssel foglalkozó szakemberek mindenkit óvatosságra intenek, aki azt tervezi, hogy március elsején megrohanja a motoros iskolát jogos jussáért, és bepecsételtetné az A1-et.

Mostanra maguk a jogszabály megalkotói sem biztosak abban, hogy nem lesz totális katasztrófa a március elsejével induló új képzési rendszer, az importőrök pedig attól félnek, hogy a rutin nélkül 125-ös motorra ülők az első bukás után felé sem néznek többé a kétkerekűeknek.

Szerencsére vannak olyan épelméjű emberek a szükséges helyeken, akik gondolkodnak a belelkesült nép helyett, és nem bólintottak rá egyből arra, hogy minden B-s jogsiba pecsételjenek automatikusan A1-et. Ehelyett kitaláltak egy egyszerűsített képzési rendszert, amit az autósok valószínűleg értékelnek – hiszen ha motorozni akarnak nem kell 30 órát a tanfolyamon tölteniük – a motorosok viszont már előre félnek az utakra szabaduló új “motorosoktól”.

Aki már rendelkezik A-s vagy A1-es vezetői engedéllyel, netán túl van egy-két motoros szezonon, tudja, hogy a kezdeti lelkesedés és az agyatlan gázhúzás után csak később merülnek fel olyan alapvető kérdések, amik a motoros iskolákban a harminc óra alatt sem: hogy kell biztonságosan kanyarodni, megállni,és hogyan kerülhetem el a baleseteket.

Három elméleti és két gyakorlati óra alatt egy teljesen kezdő még a nyolcast sem tudja biztonságosan begyakorolni. Nekem annak idején plusz órákat kellett vennem csak erre. És arra is kíváncsi leszek, hogy a öt óra hogy lesz elég a rutinpálya első két körének megjegyzésére és a forgalomban való vezetésre.

Valójában a vizsgabiztosokon múlik majd, hogy milyen tudással szabadítják a közlekedőkre a B125-ös kamikázékat.

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán, diplomamunkámat "A Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök" címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

0 0 vote
A cikk értékelése
Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x