Fékezz biztonsággal – Fékbetétek, és amit azok cseréjéről tudnod kell
A szennyeződések miatt működési rendellenességek léphetnek fel, csökken az amúgy is gyenge hatásfok. Bonyolult tisztítani, javítani, cserélni a fékpofákat, mivel ezek a műveletek a kerekek kiszerelésével járnak. Hátránya még az is, hogy egyszerű szemrevételezéssel nem tudsz informálódni az állapotáról.
Ha bármilyen sérülést, rendellenes kopást vagy működési zavart észlelsz, azonnal cseréld a betéteket. Ezen nem szabad spórolni, akárcsak a gumiabroncsokon. Soha ne újítasd fel a régi fékbetétet, fékpofát. A nagy gyártók sokéves tapasztalattal, profi gépek segítségével állítják elő ezt az alkatrészt, ami nem biztos, hogy elmondható egy kis sufni műhelyről. Mivel itt ragasztással rögzítik a hordozó felületre a kopó anyagot, a nem megfelelő gyártási technológia végzetes balesethez is vezethet.
Fékbetéteket a legtöbb motoros boltban találsz. Érdemes kikérned motoros barátaid, vagy szakember tanácsát, hogy melyik márkát, illetve milyen összetételű – léteznek kimondottan verseny célra készült fékbetétek is, ami egy utcai motor fékrendszerének nem biztos, hogy jót tenne – fékbetétet vásárolj. Ha sikerült beszerezned a motorodhoz való cseredarabokat, akkor akár magad is kicserélheted, nem kell hozzá agysebésznek lenned.
A legtöbb féknyeregből anélkül ki lehet szerelni a fékbetéteket, hogy azokat leszerelnéd a teleszkópszárról, lengővilláról. Mivel az új betét vastagabb, a fékdugattyúkat teljesen vissza kell nyomnod a hengerekbe ahhoz, hogy helyükre csúsztasd őket. A dugattyúk visszanyomása a szűk hely miatt csak úgy lehetséges, hogy egy keskeny szerszámot a dugattyú és a féktárcsa közé szerencsétlenkedsz, összekarmolod, esetleg el is hajlítod közben a tárcsát, megsérted a dugattyúkat, a gumi porvédőit, és ha meg lenne szorulva, még be sem tudod nyomni rendesen, amellett, hogy az ilyenkor illendő tisztítást sem lehet elvégezni. Ezt a bénázást felejtsd el. Hidd el, megéri a kis többletmunka.
Az időigényesebb, de alaposabb eljárás során a féknyergeket le kell szerelni a rögzítési pontjaikról, így könnyebben hozzáférhetővé válnak a fékbetétek, és az egyéb műveletek is egyszerűbben végezhetők el. Sajnos, néhány modellnél a hátsó féknyereg kitámasztását úgy oldotta meg a gyártó, hogy a féknyereg és a kitámasztó nyúlvány egy egységet alkot, mely utóbbi a hátsó kerék tengelyén át van fűzve. Ebben az esetben ki kell szerelned a hátsó kereket, de legalább a tengelyt félig ki kell húznod, hogy a féknyerget ki tudd fordítani a szereléshez. Ilyenkor az összeszerelésnél lánc és szíj hajtású motoroknál még a kerék helyzetének, és a lánc/szíj feszességének beállításával is bíbelődhetsz.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
A féknyergeket csak a rögzítő csavarjaihoz pontosan illeszkedő szerszámmal szereld le. {tweetme buttontext=Kattints és Tweetelj!}Elég macerás pótolni egy-egy elnyalódott, speciális kialakítású csavart{/tweetme}, de roppant kellemetlen lehet az is, ha annyira roncsolódik a feje, hogy nem tudod kicsavarni, és csak komoly apparátus felvonultatásával lehet eltávolítani. Ha nincs hozzá szerszámod, akkor ballagj be egy szerszámboltba, és vedd meg a megfelelőt hozzá. A következő cserénél már csak le kell emelned a polcról.
A fékbetétek általában acél tüskékkel vannak a nyeregben rögzítve, illetve megvezetve. Ez a rögzítés arra szolgál, hogy ne essenek ki a helyükről, illetve, hogy pozícióban tartsák azokat. A fékezéskor fellépő erőt persze nem ezek közvetítik a betétről a nyeregre. A betét közvetlenül feltámaszkodik a nyereg belső oldalára, így az acél tüskék tehermentesítve vannak.
A tüskék rögzítése többfele lehet. Van, ami egy fém, menetes, vagy gumikupak alatt található, és csavarhúzóval, imbuszkulccsal távolítható el. A tüske lehet még a rajta található kis furaton átfűzött rugó által rögzítve is. A tüskék kiszerelésénél légy óvatos, hogy azok, és a rögzítő menetek ne sérüljenek. Szerelés előtt fújd be őket csavarlazítóval, és még a féknyereg leszerelése előtt lazítsd meg a kötéseket, míg az fixen áll a helyén.