HírekMotorokMotorozás

Emléket állít a Gyóni betonnak Dabas és a fóti motorosok

Dabas Város Önkormányzata és a Fóti Motorbarátok Köre még tavaly elhatározta, hogy 2009-ben megemlékezik arról, hogy 75 évvel ezelőtt a város fejlődésében meghatározó fejlődést hozó országos főút (a jelenlegi 5-ös főút) került átadásra és egyúttal a hazai és nemzetközi sport történelemben Gyóni Beton néven ismertté vált útszakaszon megvalósított sebességi világrekordoknak is emléket állít. Különös tekintettel az egyik itt meghalt versenyzőre.

1937-ben, a közkedvelt rekorder, az angol Eric Fernihough sikeresen állította fel az akkori világrekordot szóló motorral (273,3 km/óra) és oldalkocsival (220,5 km/ó) is. Sajnos egy évvel később ezen az útszakaszon halálos baleset érte. Dabas Város Önkormányzata az ő emlékét szeretné megörökíteni egy domborművel, amelynek elkészítésével Varga László ócsai szobrászművészt bízta meg.

A helybéli lakosság megőrizte emlékeiben azokat az időket és még elég sokan élnek is azok közül akik, gyerekként élték meg a rekordkísérleteket, sőt a balesetre is emlékeznek. Így a pálya megépítése és működése fontos mérföldkőnek számított nem csak Dabas és Gyón, hanem a nemzetközi és a magyar motor- és autósport fejlődésében is.

Az útszakaszt 1934-ben maga Horthy Miklós kormányzó avatta fel a nemzetközi és hazai sajtó érdeklődése közepette. Ennek ellenére vagy pontosabban éppen ezért a háború után a rendszerváltozásig nem volt lehetőség a város ezen fejlődési szakaszának emlékét ápolni…

Eric Fernihough nyilatkozata a világrekordok után:

„-Talán furcsán hangzik, de a világrekordot nem a gyóni pályán javítottam meg, hanem még a télen a Brookland-pálya melletti műhelyemben. Ahol hárman hónapokon át mást sem csináltunk, mint alumíniumbádogot kalapáltunk és hegesztettünk. Az Autó-Motor által tavaly készített szpidképek alapján terveztem meg gépem áramvonalidomát, egészen egyéni elgondolásban. Nem akartam, mint Henne, „tojásba” bújni, célom áramvonalazott motorkerékpár volt és nem kétkerekű autó. Tudtam, hogy gépem motorja leadja azt, ami a világrekordhoz kell. Magam dolgoztam rajta, amolyan házilag összevegyített modell volt. A motor hengerfejei például dörttrekk Japmotorokról valók, sebességváltóm pedig – ugye nehéz elhinni – 1928-as típus volt.

– Az előzetes kísérleteket a Brookland-pályán folytattam le, tegyük hozzá gyorsan, hogy sikertelenül. Nem tudtam kiengedni a gépet, de éreztem, hogy képes arra a 280 km-es sebességre, melyre számítottam. És melyet ki is futottam volna Gyónon, ha nem fújt volna olyan kegyetlenül a szél.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

– Gyónon aztán kiderült, hogy a háromhónapi kalapálásból legalább kettő felesleges volt. Nem tudtam használni az áramvonalidom elülső részét, mert túl nagy felületet nyújtott volna az oldalszélnek. Aki valaha az életben elérte a 200-as tempót, az ugyanis tudja, hogy mit jelent ilyen tempóban a hirtelen, oldalról jövő széllökés.

– Nagyon lehangolt voltam, amikor az első napon meglazult a motorlánckerekem, odafelé túlhaladtam a repülőstartos kilométeren a 280-at és visszafelé már nem tudtam menni. Hej… ha nem ért volna ez a kellemetlenség, – mert akkor ugyanis lelkileg is teljesen fitt voltam. Amit nem állíthatok határozottan a világrekordfutamommal kapcsolatban, mert hiszen az egyik melegítő futam alkalmával olyat vóbliztam, hogy még most is ráz a hideg, ha rágondolok. Hát még akkor hogy rázott, de … ne emlegessünk akasztott ember házában kötelet.

– Őszre visszajövök Gyónra, addig ugyanis Henne minden bizonnyal újabb világrekordot állít fel. Szeretném elérni az óránkénti 300 kilométeres sebességet, aminek véleményem szerint nincsen akadálya. Ha gépem félig áramvonalazva túlhaladta a 280-at, úgy teljes tokozásban a 300-at elérni nem megvalósíthatatlan álom.”

Megjelent az Autó-Motor szaklap 1937. áprilisi számában

A Fóti Motorbarátok köre közös motorozást szervez a rendezvények helyszínére.

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük