EseményekKiemeltMotoros túra

Elhagyatva – Motoros Tájékozódási túra 2022

Onroad 48 órás tájékozódási túraverseny 2022

Május utolsó hétvégén zajlott le az Onroad48h Tájékozódási Túrája. Az idei téma URBEX – Elhagyatva volt. Magyarország bővelkedik olyan helyekben, ami elhagyatott, így nem is lehetett előre készülni, hogy Mackó épp mit is választ nekünk úticélnak.

A túra központi helyszíne Révfülöpön a Nádas Csárda volt. Ide péntek délelőtt futottunk be. Nagy szerencsénkre a szállásunk párszáz méteren belül volt, így a start előtt le tudtuk málházni a motorokat. Pénteken 11 óra körül négyen 4 motorral vágtunk neki a tervezett 315 km-es távnak.

Elsőnek Mikosszéplak határában található Mikosd kastélyhoz gurultunk.
Onroad 48 órás tájékozódási túraverseny 2022
A kastély romjaiban is gyönyörű. Belső lépcsőháza lenyűgöző a padlón még ép mozaikok találhatók.

A kastélyt 1860 körül építtette Mikosd Ede báró. A romantikus stílusú egy emeletes kastélyépület nagyjából U alaprajzú, szabadon áll a tájképi kertben. Déli homlokzata nyugati szélén kápolna áll, a főépület és közte látható, acélgerendákkal megtámasztott mélyedés egykoron üveggel fedett hatalmas pálmaház volt.

A 63 szobás épületegyüttesnek saját áramfejlesztő telepe is volt Mikosdon. A szocializmus éveiben gyermeküdülőként működött. A rendszerváltás óta azonban története igazi kálvária lett: folyamatos tulajdonosváltások, adócsalások, bűnügyek és árverezések jellemzik.

Onroad 48 órás tájékozódási túraverseny 2022
Szerencsénk volt, hogy a tulajdonos engedélyezte, a megtekintést. Itt készítettem a „nap képét”.

Utunkat tovább folytattuk nyugat felé.

Következő megállóhelyünk Rönökön a Szent Imre templom volt.

Igaz,  hogy a kegyhely már nem romos, de néhány éve még pusztulásra volt ítélve. Az osztrák határ közelsége miatt határsávba esett, ezért pusztult le a templom. Belseje is szépen fel van újítva, de a fal alsó részét meghagyták emlékeztetőnek, hogy milyen állapotban volt egykor.

Mikor mentünk a templom fele, már kiszúrtam, hogy Rönökön van egy szoknyás harangláb. Mivel néhány éve az Őrségben barangoltunk, így elhatároztam, hogy visszafele megállunk, mert nekem kell egy ilyen kép.

Onroad 48 órás tájékozódási túraverseny 2022
Rönökön van egy szoknyás harangláb

Jó társaságban, és szép helyeken gyorsan repül az idő, így egy motoros társunktól itt elköszöntünk, és hárman folytattuk a pénteki etapot. Dél felé haladva az Őrségi Nemzeti Parkot átszelve haladtunk Lenti felé.

Lenti tábla előtt megálltunk fotózni.

Lenti tábla előtt megálltunk fotózni. Miért is? Édesapám itt szolgált katonaként, és itt laktunk születésemkor. Így a családnak gyorsan elküldtem, hogy merre is járok.

Lentiben megejtettünk egy tankolást, uzsonnázást. Majd tovább indultunk a következő állomásra Ráka melletti Dél-Zalai bunkerekhez.

Ráka melletti Dél-Zalai bunkerek

Innen már a Balaton felé vettük az irányt, és a 4., mai utolsó, helyszín Balatonedericsen a Fekete Kastély volt. A kastély sötét múlttal rendelkezik, talán szürkületben mutatósabb lett volna. Gyomrunk hangosan jelezte a vacsora idő közelségét, ezért gyorsan a feladtuk a felfedezést, és gurultunk vissza Révfülöpre.