Dakar 2025: egy minden ízlést kielégítő kaland
A 47. Dakar 2025 január 3. és 17. között immár hatodik alkalommal ismét Szaúd-Arábiába viszi a bolygó rally raid amatőröket és bajnokokat. A verseny egy prológot és 12 szakaszt foglal magába, köztük a 48 órás krono szakaszt, egy maratoni szakaszt és az Üres Negyedben (Empty Quarter) zajló klíma kihívást, mielőtt a verseny Shubaytahban ér véget.
Az útvonal Bishából indul és mintegy 7700 kilométert tesz meg, ebből 5100 kilométer különleges szakasz. Először fordul elő, hogy a FIM és az FIA járművei számára öt szakasz külön pályán zajlik majd, ami az időmérő táv 45%-át teszi ki.
A W2RC bajnokok, Ross Branch és Nasser Al Attiyah állnak az FIM és az FIA rajtlistájának élén, amely összesen 340 nevezést tartalmaz. A főverseny peremén, a Dakar Classic-on 76 autó és 19 teherautó egy letűnt korszakból indul egy szabályos versenyen, míg a Mission 1000 Challenge-en öt, a legmodernebb technikával felszerelt járművet tesznek próbára a rallyval azonos terepen.
A 2025-ös Dakar első néhány napja egyben ugródeszka is lesz a szaúdi versenyzők új generációja számára, akiket a „Saudi Next Gen” művelet keretében választanak ki, amely a 2026-os kiadásra szóló jegyet ad a legjobban teljesítő legénységnek.
Egyetlen kóstoló elég volt ahhoz, hogy még többre vágyjanak.
2024-ben a Dakaron indulók felfedezték a 48 órás krono szakaszt, egy két napra elosztott mamutvállalkozást, amelynek során a résztvevőknek le kell állítaniuk a motorokat, amint lemegy a nap, és az éjszakát a szaúdi sivatagban, a semmi közepén – vagy majdnem a semmi közepén – felállított, csupasz pihenőhelyeken kell tölteniük.
Ez a rendkívüli kihívás 2025-ben visszatér, még nagyobb hangsúlyt fektetve azokra a jellemzőkre, amelyek megkülönböztetik a versenyt: még nagyobb táv (958 km a FIM versenyen és 917 km az FIA versenyen), változatos terepviszonyok a két nap során, és ami a legfontosabb, hogy minderre a harmadik versenynapon kerül sor.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
A mezőnynek alig lesz ideje levegőhöz jutni, mielőtt meg kell találnia a megfelelő egyensúlyt a sebesség és az óvatosság között a pihenőnaphoz vezető maratoni szakaszon, amelyre január 10-én kerül sor Ha’ilban, a tereprallye lüktető szívében, Szaúd-Arábiában.
Nehézségekből a második héten sem lesz hiány, így aki a félidei állás alapján próbálja megjósolni a verseny végkimenetelét, az csak a megérzésekre hagyatkozhat. Hogy még jobban felrázzák a dolgokat, a rali második felében a legtöbb különversenyt külön pályákon rendezik meg a motoros és az autós kategóriák számára, és mindkettő sokat nyerhet vele.
A kevesebb előzés még biztonságosabbá teszi a versenyt.
Ami a sportot illeti, a párhuzamos útvonalak arra kényszerítik a társversenyzőket, hogy a motorkerékpárok által hagyott nyomok nélkül navigáljanak, miközben elegendő időt biztosítanak az autóknak, hogy a pályára érjenek, amint a nap a horizont fölé bukkan. Ez csökkenti annak valószínűségét, hogy sötétedés után kelljen a dűnéket körbeautózni.
Ennek ellenére a mezőny több tonna homokot fog felemészteni az utolsó néhány versenynap során az Empty Quarterben, különösen a tizenegyedik és utolsó előtti szakaszon. A Shubaytah körüli hatalmas hurokban váratlan eseményekre kell számítani.
Egy régimódi lovassági roham fog megelevenedni a végkifejlet fotósorozatain, amely tartalmaz egy tömeges rajtot, amikor a résztvevők ismét Shubaytah felé veszik az irányt. Itt lesz ugyanis a helyszíne az első alkalommal megrendezésre kerülő nagy finálénak a bivak szívében.
Saudi Next Gen: a bajnokok új csoportja
A Saudi Next Gen program célja, hogy a feltörekvő tehetségek először belekóstolhassanak a Dakarba. Öt legénység kap meghívást a versenyre, a válogató győztese pedig jegyet kap a 2025 októberében megrendezésre kerülő Rallye du Maroc-ra, egy másik pedig a 2026-os Dakarra.
A kiválasztás a Baja Qassim versenyen történt, amely a Szaúdi Rally-Raid Bajnokság egyik legrégebbi fordulója. A szaúdi Next Gen jelölteket ott szűrték ki, és öt versenyzőt választottak ki, akik öt napot tölthetnek a Dakar szívében.
A programjukban szerepelnek edzések Edo Mossi korábbi versenyzővel és teljes körű tesztek a Yamaha YXZ 1000 R SSV volánja mögött – beleértve a prológot és két szakaszt, rally-raid stílusban. Mindez Bishában kezdődik.
Motoros nők a 2025-ös Dakaron
Idén még a korábbiaknál is kevesebb motoros nő indul a versenyen. 105-ös rajtszámmal, egy Fantic XEF 450 RALLY FACTORY motorkerékpárral indul a spanyol Sandra Gomez Cantero, és habár a hivatalos honlapon nem találtam meg, közösségi oldala szerint Kristen Landman is ismét elindul a versenyen. Várjuk a rajtot, amikor majd kiderül, hogy ténylegesen hány bátor amazon áll majd rajthoz.