A Yamaha hibrid prototípusa a jövő nagy robogóira utal
A Yamahának tulajdonítható a maxi-robogó koncepciójának megalkotása, amely 25 évvel ezelőtt az XP500 T-Max bemutatásával valósult meg. Most a vállalat azt vizsgálja, hogyan lehetne a hibrid hajtást alkalmazni a jövőben az ugyanebbe a kategóriába tartozó motorkerékpárokban.
A HEV Proto egy gördülő laboratórium, amely a hibrid hajtásláncok lehetőségeit vizsgálja. A Yamaha egy videót tett közzé, amely bemutatja, hogyan működik a „soros-párhuzamos” hibrid rendszer.
A négykerekű járművekben egyre ismertebb hibridek általában „soros” vagy „párhuzamos” kialakításúak. A soros hibridet gyakran tartománynövelőnek is nevezik, és olyan elektromos járművet jelent, amelyben a belső égésű motor kizárólag a generátor meghajtására szolgál, és szükség esetén tölti fel az akkumulátort.
Ezzel szemben a párhuzamos hibridben a benzinmotor a kerekeket és az elektromos motorokat is meghajtja, az elektromos energia pedig kiegészítő hajtóerőként szolgál a kibocsátás csökkentése és az üzemanyag-fogyasztás javítása érdekében.
A Yamaha által bemutatott soros-párhuzamos hibrid mindkét kialakítást ötvözi, így teljes mértékben elektromos üzemmódban is működhet, miközben továbbra is rendelkezik benzinmotorral és sebességváltóval, amelyek a kerekeket hajtják.
A Kawasaki Ninja 7 Hybrid és Z7 Hybrid modellek így működnek – ezek az egyetlen nagy hibrid motorkerékpárok, amelyek jelenleg a piacon kaphatók –, és a Yamaha kialakítása is ugyanazt a mintát követi.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. ![]() |
Teljesen elektromos üzemmódban a motoros lába között elhelyezett akkumulátor táplálja a hátsó kerékagyon található elektromos motort, így a motor induláskor úgy működik, mint bármely más elektromos jármű.
Miután elindult, először soros hibrid üzemmódba vált, amelyben a belső égésű motor működik, de alacsony sebességnél teljes teljesítménye a generátorba kerül, feltöltve az akkumulátort, és nem kapcsolódik a hátsó kerékhez.
Magasabb sebességnél egy tengelykapcsoló kapcsolódik be, amely a belső égésű motort egy szíjhajtáson keresztül a hátsó kerékhez kapcsolja, és az elektromos energia kikapcsol, hogy megtakarítsa az akkumulátort.
A Kawasaki hibridekhez hasonlóan a Yamaha prototípusa is rendelkezik egy „boost” üzemmóddal, amelyben mind a belső égésű motor, mind az elektromos motor egyszerre hajtja a hátsó kereket, maximalizálva a teljesítményt és a gyorsulást.
A Yamaha szerint a rendszer, amelynek prototípusa egy maxi-robogó stílusú motoron készült, a jövőben minden típusú motorkerékpáron alkalmazható lesz, beleértve a roadstereket és a sportmotorokat is.