A valaha volt legnagyobb hengerűrtartalmú kéthengeres boxermotor
Az új BMW R 18 szíve egy teljesen új fejlesztésű kéthengeres boxermotor, a „Big Boxer”. Ez a motorblokk nemcsak a két BMW prototípus, a Concept R 18 és a Concept R 18 /2 esetében játszott kulcsszerepet.
A BMW Motorrad támogatásával megszületett két egyedi motorkerékpárba, a ZON által jegyzett „The Departed”-be, valamint a Revival Cycles műhelyéből kikerült „Birdcage”-be is ugyanezt a R18 „Big Boxer” motorblokkot építették be. A BMW Motorrad most felfedi az új, párját ritkítóan különleges motor részleteit.
Az új „Big Boxer” nemcsak lenyűgöző megjelenésével, hanem műszaki értelemben is erős szálakkal kötődik a tradicionális boxermotorokhoz, amelyek a BMW Motorrad gyártósorainak 1923-as beindulásától kezdődően nagyjából 70 éven át, a levegő/olaj hűtésű utód színre lépéséig fémjelezték a Münchenből és Berlin-Spandauból kikerült motorkerékpárokat. Ezeket az erőforrásokat az optimális megbízhatóságot és egyszerű karbantarthatóságot szavatoló letisztult konstrukció, valamint a logikusan felépített, igencsak ütőképes technológia jellemezte.
OHV szelepvezérlésével, valamint különálló motor- és sebességváltóházával az új „Big Boxer” felépítését tekintve ugyanazt az iskolát követi, mint a legelső BMW Motorrad boxermotor, amelynél annak idején oldalvezérelt szelepeket alkalmaztak. A sorozatgyártású motorkerékpárba valaha beépített legnagyobb hengerűrtartalmú kéthengeres boxer erőforrás egy 1802 köbcentis, 107,1 mm furatú és 100 mm löketű motor. Az egység legnagyobb teljesítménye 91 LE (67 kW), amelyet 4750-es percenkénti fordulatszámon ad le.
A maximális, 158 Nm-es nyomaték már 3000-es percenkénti fordulatszámnál rendelkezésre áll. A motoros a 2000 és 4000 közötti fordulatszám-tartományban végig több, mint 150 Nm-nyi nyomatékkal gazdálkodhat. A húzóerő tehát egyszerűen letaglózó, ráadásul – a nagy tömegű lendkeréknek köszönhetően – példásan sima járás is társul hozzá. Ezek jelentik a bőséges teljesítmény- és nyomatékszint előnyeit motorozás során. Az erőforrás maximális fordulatszáma 5750 fordulat/perc, az alapjárati fordulatszám pedig percenként 950.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Levegő/olaj hűtés, függőlegesen kettéosztott motorblokk és tripla siklócsapágyas forgattyúsház.
A BMW Motorrad klasszikus léghűtéses boxermotorjaival szemben az edzett, temperált acélból kovácsolt főtengely középső részén is elhelyeztek egy csapágyat – erre azért volt szükség, hogy elejét vegyék a főtengely igen tekintélyes hengertérfogatból fakadó, nemkívánatos rezgéseinek.
A főtengelyhez hasonlóan a két I-profilú, szintén siklócsapágyakhoz csatlakozó hajtókar is edzett, temperált acélból kovácsolt. Ezekhez a hajtókarokhoz rögzítik az öntött alumínium, két kompresszió- és egy olajlehúzó gyűrűvel ellátott dugattyúkat. A könnyűfémből készült hengerfalakra NiCaSil bevonatot visznek fel.