A motorkerékpár adás-vétel másik oldala – 10 megfontolandó tanács motoreladáshoz, II. rész
Ha a vevő nem egyedül jön, hanem kísérővel, akkor megteheti azt, hogy a kezedbe nyomja a vételárat, – ezt telefonban jó előre lehet egyeztetni – vagy annak nagyobb részét, és te a kísérővel nézed a kapuból, ahogy elviszik a motorod egy körre. Te se légy egyedül. Barát, barátnő, családtag is legyen jelen, hogy legyen tanú, ha valami történne. Konditermet látott barátok előnyben.
Ne add a vevő kezébe a forgalmi engedélyt, az maradjon nálad. Nézegetni lehet. Lehetőleg látótávolságon belül legyen a próba, ezt előre tisztázzátok. Jó, nyilván így nagy tempónál, autópályás szakaszokon és egyéb, változatos körülmények között nem tudja embered letesztelni a motort, de azért alapvető dolgokra fény derülhet. Igen ám, de mi van, ha ilyekor mégis béna, és lefekteti az aszfaltra a motort, és az sérül?
10 dolog, amire érdemes figyelni használt motor vásárlásakor – II. rész
Ha becsületes, akkor vagy kifizeti a károd, vagy megveszi az összecsukott motort. Viszont ha kekec, és a motorra, vagy a nyuszira fogja a dolgot, akkor aligha tudsz tenni valamit, hiába van a kezedben a vételár. A motor még a te tulajdonod. A legjobb tesztkör előtt megírni az adás-vételi szerződést, melyben akár meg is lehet fogalmazni, hogy ha a tesztkör alatt valami nem stimmel, akkor a szerződés érvényét veszti.
Igaz ez arra az esetre is, ha a vevő megveszi a motorod, majd az általa kérvényezett eredetiség vizsgálat során valami turpisságra derül fény. A legjobb az ilyen szerződésbéli kiegészítést egy ügyvéd ismerőssel pontosítani, átbeszélni, hogy ne legyen később pofára esés.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Amennyiben laza vagy, akkor simán odaadod a motort a vevőnek egy körre, persze szintén forgalmi engedély nélkül. Az estek többségében nem történik galiba, de azért figyelni kell. Ha látod, hogy pl. egy Varadero-ról nem ér le a 160 cm magas pilóta lába, és bizonytalankodik, akkor inkább hiúsítsd meg a próbát, mert könnyen lehet, hogy összetöri.
Rengeteg a buktató, de elővigyázatossággal, felkészültséggel, odafigyeléssel a próbakör könnyen lehet stresszmentes és sikeres is mindenféle befeszülés nélkül is, mely után az érdeklődőből vevő lesz.
9. Megegyezés az eredetiség vizsgálat elkészítése ügyében
Megoszlanak a vélemények arról, hogy ki készíttesse el az eredetiség vizsgálatot. Általában alku tárgya ez is, mert nem kis összeg. A legtisztább az, ha egy érvényes, általad csináltatott okmánnyal adod át a motort, így a vevőnek sem kell arra számítania, hogy később valami rendellenes dolog kiderül a motorról, és a te lelkiismereted is tiszta lesz, hogy makulátlan előéletű motort adsz el.
Az is járható út, hogy ketten elballagtok egy eredetiség vizsgáló állomásra, és esetleg közösen kifizetitek a számlát. Ha megvan még az a tanúsítvány, amit a motorod vásárlásakor kaptál, és az megnyugtatja a vevőt, hogy akkor rendben volt vele minden, odaadhatod neki, így ő is bátrabban veszi meg a gépet úgy, hogy később majd ő megcsináltja a vizsgálatot. Ez is alku tárgya.