KiemeltMotorokMotortesztek

A legerősebb naked: BMW K 1300 R 2009

bmw k1300r 83A BMW legújabb roadstere kemény diónak bizonyult. Nem véletlen, hogy a BMW ezt a csupasz motort a power roadster jelzővel illette. A férfias külsejű gép megalkotásakor a K 1300 S teljesítmény-jellemzőit, biztonságát és műszaki megoldásait vették alapul. A hajtása és futóműve is a sportváltozattól származik, de mindkettőt a nagy hengerűrtartalmú naked bike egyedi jellegéhez igazították.

Mivel a BMW a motor levegőellátását is tökéletesítette, alig marad el valamivel a roadster teljesítménye a K 1300 S-é mögött, a nyomatékkal együtt lényegesen meghaladja az előző, K 1200 R modellét. A K 1300 S-énél rövidebb tengelyáttétel (2,82 helyett 2,91) szintén pozitívan hat a gyorsulásra és a rugalmasságra.

A kissé lomha cruiserhez szokott kezemnek nagy kihívás volt megszokni a teszt rövid ideje alatt a gáz megfelelő adagolását. A legkisebb csuklómozdulatra már ugrik is alattam a 173 paripa, és ha úgy érzem, hogy kicsit vissza kell vennem a gyeplőt, a motorfék okoz meglepetéseket. Pedig elvileg a dezmodromikus működtetés jóvoltából finomabb a gázadagolás, mint korábban. Azt már el sem merem képzelni, hogy az milyen lehetett.

bmw k1300r 29A tesztmotoron extra felszerelés volt a kis fejidom, ami 130 km/óra fölött valahogy mindig rossz helyre tereli a menetszelet. A szintén extraként rendelhető ABS mellett ez a motor HP váltóasszisztenssel is fel volt szerelve.

Ennek segítségével a kuplung használata nélkül kapcsolhatjuk a sebességeket, így még sportosabbá tehetjük a motorozásunkat. A második generációs elektronikus futóműállítás jóvoltából pedig menet közben is módosítani tudjuk a teleszkópok keménységét.

bmw k1300r 76

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Műszaki adatok: BMW K 1300 R 2009

Motor: vízhűtéses, négyütemű, soros négyhengeres, két vezérműtengellyel, hengerenként négy szeleppel
Furat x löket: 80 mm x 64,3 mm
Hengerűrtartalom:
1 293 cm3
Névleges teljesítmény: 127 kW (173LE) / 9.250 min-1
Maximális forgatónyomaték: 140 Nm / 8.250 min-1
Szelepvezérlés: DOHC (double overhead camshaft)
Kipufogórendszer: háromutas szabályozott katalizátor, EU 3
Legnagyobb sebesség: több mint 200 km/h
Fogyasztás 90 km/óránál: 5,0 l/100 km
Fogyasztás 120 km/óránál: 5,8 l/100 km
Tengelykapcsoló: többtárcsás, olajfürdős hidraulikus működtetéssel
Váltó: körmös kapcsolású, hatfokozatú
Váz: alumínium hídváz teherviselő motorral
Első futómű: BMW Motorrad Duolever, központi rugóstag
Hátsó futómű: alumíniumból öntött egyágú BMW Motorrad Paralever lengővilla, himbarendszerre kapcsolt központi rugóstag, kézi kerékkel hidraulikusan, fokozatmentesen állítható a rugóelőfeszítés, szabályozható a húzófokozati csillapítás
Rugóút elöl/hátul: 115 mm/135 mm
Tengelytáv: 1.585 mm
Felnik: alumíniumból öntve, elöl 3,50 x 17”, hátul: 5,50 x 17”
Gumik: elöl 120/70 ZR 17, hátul: 180/55 ZR 17
Fékek: elöl: két úszó ágyazású tárcsa, Ø 320 mm, négydugattyús fix féknyereg, hátul: szimpla tárcsa, Ø 265 mm, kétdugattyús úszó ágyazású féknyereg
Extrák: BMW Motorrad Integral ABS (részleges kiterjesztésű)
Ülésmagasság: 820 mm (alacsony ülés: 790 mm)
Saját tömeg menetkészen, feltankolva: 243 kg
Tanktérfogat: 19 l
Hossz: 2.228 mm
Magasság (tükrök nélkül): 1.095 mm
Szélesség (tükrökkel): 856 mm
Bruttó ára: 4 278 000 Ft

bmw k1300r 24

A korábbinál ergonomikusabb kivitelt ígérő kapcsolókat szintén nem pici, női kézre tervezték. Bár az indexek kapcsolója jó japán szokás szerint ezen a motoron egy oldalra került, az elhelyezése nagyon alacsony, így igencsak nyújtóztatni kellett a hüvelykujjamat sávváltásokkor. Ezzel szemben a fékpedált meglepően jó helyre és megfelelő szögben szerelték fel.

A manapság divatos – a motorosok által csak „kolbászzsír metál”-nak titulált – lávanarancs-metál szín nem igazán passzolt a ciklámen színű láthatósági bakancsomhoz, ezért a teszt további részében igyekeztem mellőzni azt. A képeken azért itt-ott feltűnik az erős diszharmónia. Még szerencse, hogy a BMW gondolt a hozzám hasonló rózsaszín motorosokra, és más színváltozatokban is megvásárolható ez az amúgy is inkább férfiaknak szánt masina.

Mert az a hatalmas erő, ami ebben a gépben tombol, és a hozzá tartozó látványos méretek igazi férfit kívánnak a nyeregbe. Bár eleinte azt gondoltam, hogy csak megszokás kérdése, végül el kellett ismernem, hogy van olyan motor, ami nekem túl sok, túl erős és túl nagy. A tanácsom az, hogy a törékeny hölgyek ne ilyen motort válasszanak!

 

Páros motoros karkötők a CsamShopban

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük