A lánc feszességének beállítása
A lánc feszességét ellenőrizni és beállítani csak középtámaszra állított, vagy az első keréknél (első tengelynél), vagy a hátsókeréknél, a lengővillánál, megfelelő emelővel megemelt, kitámasztott motoron végezzük!
Ilyenkor a motor súlya a rugóstagokon nyugszik, leterhelve azokat. A gyártók ennél az állapotnál adják meg a lánc megengedett lógását, feszességét. Középtámaszra állított motornál semmiképp se végezzünk láncfeszesség állítást, mivel ilyenkor a lengővilla teljesen kirugózott állapotban van, így a beállított érték nem fog megfelelni a gyártó által megadott adatoknak.
A lánc feszességét a hátsó kerék, lengővillában való előre (lazítás), illetve hátra (feszítés) való elmozdításával tudjuk változtatni.
Először a hátsó tengelyt rögzítő anyát kell meglazítani annyira, hogy a kereket előre-hátra el tudjuk mozdítani a lengővillában. Hogy a tengely végeihez hozzá lehessen férni, előfordulhat, hogy oldaldobozokat, kipufogókat is le kell szerelni a motorról.
Ha a kerék mozdítható állapotba került, következhet az állítás fázisa.
A legelterjedtebb állítási módok egyben a legmacerásabbak is. Ezekben az esetekben a hátsó tengely számára, a lengővillában kialakított, előre-hátra állítható alkatrészek mozgatása külön-külön történik. Ennek állítása történhet csavarokkal, vagy olyan alátétekkel, melyek forgatásával a tengely más-más pozícióban helyezkedik el a lengővillában.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
A láncfeszesség állításnál a megfelelő feszesség mellett kiemelt hangsúlyt kell fektetni a pontos, a kerék forgási síkjának a motorkerékpár nyomvonalával teljesen párhuzamos beállítására. A gyártó mindkét oldalon mérőosztásokkal segíti elő a pontos beállítást. Néhány márka esetében a lengővillába fúrt, oldalanként azonos helyen elhelyezkedő lyukak segítségével kapunk támpontot a beállításhoz, melyhez külön mérőeszközre is szükség van.
Ügyelni kell arra, hogy mindkét oldalon azonos értékűek legyenek ezek az adatok, így biztosak lehetünk abban, hogy a kerék párhuzamos a nyomvonallal. Ha a beállítás után a kerék nem párhuzamos a nyomvonallal, az veszélyes menettulajdonságokkal, kerékcsapágyakra, hátsó fékre gyakorolt előnytelen üzemmel és gyors gumikopással jár.
Ha elkezdtük egyre hátrébb húzni a tengelyt – ezzel feszíteni a láncot – tartva az oldalanként párhuzamosságot, folyamatosan ellenőrizzük a lánc feszességét. A tengely jobb-bal oldalának felváltva való elmozdulásakor túlzottan is megfeszülhet a lánc. Ennek elkerülése érdekében javasolt nagyon kis mértékű lépésekkel hátramozdítani a tengelyt.
Ez meg milyen motor? A motorkerékpár stílusokról részletesen
Több gyártó egyszerűbb, a párhuzamosságot garantáló megoldást alkalmaz. Ezekben az esetekben, a tengely kialakításának köszönhetően, azok elfordításával a lengővilla mindkét oldalán egyszerre, azonos mértékben mozdul el a hátsó kerék tengelye. Ennek köszönhetően nem kell foglalkoznunk a párhuzamossággal, csupán a lánc (vagy bordásszíj) megfelelő feszességére kell figyelni a művelet során.
Fontos megemlíteni, hogy ahogy a lánccal hajtott szekunder hajtásoknál, a bordás-szíjjal hajtott megoldásoknál is van megengedett, illetve előírt feszesség. Ezekben az esetekben egy nyomásellenőrző műszer segítségével történik a megfelelő feszesség beállítása. Pl. a szíj adott erővel való nyomásánál a gyártó megadja a minimális, illetve maximális mértékét a szíj lógásának.
Miután a lánc feszességét beállítottuk, tegyünk meg néhány kilométert, és ellenőrizzük munkánkat. Ha szükséges, ismételjük meg a műveletet!