A Kawasaki bemutatta a hidrogén hajtású superbikeot
A világ első nagy teljesítményű motorkerékpárját, amelynek belsőégésű motorja hidrogénnel működik, a júliusi suzukai 8 órás hosszú távú verseny előtt mutatták be, amikor a Kawasaki megengedte, hogy a kompresszoros gép prototípusa körözzön a pályán.
A hidrogénnek, mint a motorkerékpárok potenciális energiaforrásának van néhány jelentős hátránya. Japánban a HySE kutatási projekt, amelyben mind a négy nagy motorkerékpár-gyártó, valamint a Toyota és a Kawasaki is részt vesz, azzal a feladattal bízták meg, hogy az erőfeszítés részeként olyan motorokat fejlesszenek ki, amelyek képesek hidrogénnel működni.
A vállalat korábban már mutatott prototípus motorokat és vázlatokat egy erre épített motorkerékpárról, de ez az első alkalom, hogy a nagyközönség élőben is láthatta a motorkerékpárt.
A hidrogén mint üzemanyag hátránya azonnal nyilvánvaló. A motor egy nagy túramotornak tűnik, hatalmas oldaltáskákkal, de valójában együléses, minimális csomagtérrel. Ezek a csomagtartók tele vannak hengerekkel, amelyek a hidrogént szállítják, körülbelül 700 bar (10 000 psi) nyomásra sűrítve, és a prototípus hatótávolsága még így is jelentősen kisebbnek tűnik, mint amit egy hagyományos benzinmotoros gép egy normál üzemanyagtartállyal elérne.
„kompresszoros négyhengeres futott Suzukában”
Az üzemanyagrendszerek és a tárolás azonban nem a Kawasaki feladata a HySE projektben, és egyértelmű, hogy az ő része – a hidrogénnel működő belsőégésű motor megalkotása – nagyrészt befejeződött. A Kawasaki szerint a prototípus alvázát kifejezetten úgy tervezték, hogy helyet biztosítsanak az összes hidrogéntartály számára, de a motor a meglévő 998 köbcentis, kompresszoros H2 motorból származik.
A kényszerített szívás kulcsfontosságú eleme annak, hogy a hidrogénnel működő belsőégésű motor jó teljesítményt nyújtson, segítve, hogy minél több levegő jusson a hengerekbe. Ehhez párosul a közvetlen üzemanyag-befecskendezés, amely a szívószelepek zárása után adagolja a hidrogént az égéstérbe.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Bár a prototípus már működik, és a Kawasaki jelentése szerint a hidrogén valóban jobb reakciókészséget biztosít a benzinhez képest, a gyártástól még messze van. A vállalat úgy véli, hogy a 2030-as évek elején a hidrogén hajtású motorkerékpár „egy szén-dioxid-semleges opció lehet a motorosok számára”.