A férfiak tízszer veszélyesebbek motoron, mint a nők
Britt tudósok elemezték, hogy hogyan befolyásolja az utazási mód a többi úthasználót, mik a fenyegető kockázatok. Az angol közúti halálozási statisztikák elemzése közben figyelembe vették a balesetet okozók nemét és az út típusát is.
Azt már eddig is sejtettük, hogy a férfiak vakmerőbbek, bátrabbak, néha meggondolatlanabbak, mint a nők, és ez sajnos megmutatkozik a vezetési stílusukban is. Angol tudósok 2005-2015 közötti közúti halálozási statisztikákat elemeztek, és ez alapján nagyjából szintén erre az eredményre jutottak.
A férfiakat és nőket összehasonlító kockázati számítások azt mutatják, hogy az autók és kisteherautók esetében a férfiak által megtett kilométerenkénti kockázat kétszerese a nők kockázatának. Tehergépkocsik esetében a férfiak által jelentett kockázat körülbelül négyszerese, a motorkerékpárok esetében pedig több mint tízszeres kockázatot jelentenek a férfiak a nőkhöz képest.
A kutatók a rendőrség baleseti statisztikáit, a közlekedési statisztikákat, az országos utazási felméréseket és a brit Nemzeti Statisztikai Hivatal népességre és nemekre vonatkozó adatait használták fel. A kutatók a nemek, a közlekedési eszközök és a közutak típusa – főútvonal, alsóbb rendű útvonal városban és vidéken – alapján elemezték azt, hány halálos áldozat jut egymilliárd kilométerre.
A londoni Westminster Egyetem tudósa, Rachel Aldred és munkatársai által az Injury Prevention című szaklapban bemutatott tanulmányából kiderül – amit már eddig is sejtettünk – , hogy a férfiak kockázatosabban vezetnek és több közlekedési balesetben érintettek, mint a nők.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
“A szakirodalomban gyakran hozzák összefüggésbe a férfiak viszonylag nagyarányú baleseti érintettségét a kockázati hajlandóságra vonatkozó nemek közötti különbségekkel, holott ez a kapcsolat még vitatott” – írták a tudósok. Siegfried Brockmann, a Német Közlekedési Társaság munkatársa szerint a tanulmány eredménye alapjaiban helytálló. Más területen is megmutatkozik az, hogy a férfiak alapvetően agresszívebb és rizikóra hajlamosabb viselkedést mutatnak, mint a nők.
A szakértő szerint ugyanakkor a tanulmány gyengesége, hogy a vizsgálat a balesetben résztvevőket, nem pedig az okozókat vizsgálta, illetve csak a balesetben elhunytakkal foglalkozott, a sérültekkel nem. Véleménye szerint emellett kor szerint is meg kellene különböztetni a balesetekben érintetteket. „Egy húszéves nő valószínűleg nagyobb kockázatot jelent a közlekedés többi résztvevője számára, mint egy 55 éves férfi” – vélte Brockmann.
A női motorosok által jelentett kockázat – annak ellenére, hogy az egyes úttípusokon nagy az eltérés – soha nem éri el a férfiak által jelentett kockázat mértékét, ahogy az autó/taxi, kisteherautó és tehergépkocsi esetében is az az eredmény született, hogy a férfiak minden úttípusnál nagyobb kockázatot jelentenek, mint a nők.