fbpx

5 dolog, amit a biztonságos előzésről tudni kell

Amit a biztonságos előzésről tudni kellNos. Nem véletlenül pofázok és szívom a vérét a csajoknak a zárt Facebook csoportban… mert ha ezt nem bírjak, akkor a motorozás közben felmerülő helyzeteket sem fognak tudni kezelni. Íme néhány gondolat a többieknek is okulásképp, hogyan lehet motorral biztonságosan előzni.


A motorozás nem arról szól, hogy felülök rá és gurulgatok, aztán majd megtanulom mit-hogy kell. Ha nem tudod 100%-ig kezelni és érezni a motort, akkor addig ne gyere közútra, mert vagy megutálod, vagy baleset lesz előbb-utóbb a vége.

1. 6. érzek nélkül nem megy

Komolyan! Hallgass a megérzéseidre, ha veszélyt neszelsz!

2. Mindig használd a perifériás látómeződet!

Folyamatos tükör kapcsolatod legyen és mindig tudd mi történik körülötted 360 fokban!!! Nincs olyan, hogy nem láttam, mert mögöttem jött!!! Állítsd be a tükröt úgy, hogy a motorozós pozíciódban is a perifériás látómeződet kihasználva IS lásd az eseményeket. Csak egy-egy pillantás a balba, majd legközelebb a jobba is meglegyen! Folyamatosan! Nincsenek eltelt percek a visszapillantók használata nélkül!!!

3. Folyamatosan figyeld az autósok mozgását!

Az összeset!!! Szinten perifériás látómező. Úgy nézd, mint egy balett koreográfiát. Az egész sok balerinából, összehangolva, mégis egyéni produkciók alapján zajlik. Így meg fogod látni a saját utadat/ösvényedet/rést stb, ahol majd te fogsz érvényesülni. (Előzésnél leginkább, de ez állandó érvényű.)

4. Előzni sokféleképpen lehet.

Mindegyiket be kell gyakorolni és csak akkor szabad egy-egy merészebb dolgot kipróbálni, ha ismered az utat, megfelelő az időjárás/hőmérséklet, van elegendő hely a választott manőverhez stb. (Nem követendő példa a forgalomban felezővonalas előzés, de vannak akik ezt is űzik. De ez már a rutinosak játszótere!!!)

Hogyan akadályozzuk meg, hogy láthatatlanná váljunk motorozás közben?

A hagyományos előzés kötelezően betartandó lépései:

  • Legyél közel a megelőzendő járműhöz, magyarul helyezkedj!
  • Húzódj be a felezővonalhoz, hogy lássa a sofőr az előzési szándékodat. Az irányjelződet nyugodtan kibaszhatod, hadd lássa mindenki jó sokáig, mit akarsz. Ha a tempód és a forgalom nem késztet lassításra, akkor mielőtt utoléred, már jóval hamarabb is kiteheted.
    (Remélem azt nem kell írnom, hogy fejecske balra, váll fölött elnéz, előz-e éppen minket valaki…)
  • Előzés közben NE tötymörögj! Legyen kézzel fogható a sebesség különbség! Mondhatnám úgy is: kövér gázzal – ezt is gyakorolni kell ugye?
  • Az előzés mindig kényes kérdés, így törekedni kell a “minél hamarabb legyünk túl rajta” alap momentumhoz.
  • Hol előzz? Semmiképpen sem az autóhoz közel!!! Magyarul nyugodtan húzódj át a másik sáv ellentétes felére. Ne a szélére, csak a másik felére. A széle a menekülő útvonal, ha baj van, de amúgy ott a csuklód, használd gázadásra! (Több ízben vagyok tapasztalt a menekülésre fogásban… plusz menekültem már járdaszigeten keresztül a szembe jövő savba is.)
  • Előzés után: legyen bő távolság az előzött jármű és közted! Honnan tudod? 360 fok! Emlékszel? Igen, előzés közben is tudnod kell mindenről!!! Szóval amíg a távolság nő közted és a megelőzött jármű között, addig szépen, fokozatosan húzódsz vissza a felező vonalhoz. Csak akkor húzódsz vissza a sávodba, amikor már megvan a biztonságos távolság!!!
  • Nyilván vannak helyzetek, amikor sok autós/motoros van feltorlódva, magyarul sor, dugó alakult ki. Akkor csak pici sebességkülönbséggel és szigorúan egyesével előzünk!!! Haladók felezővonalon leledzenek ilyenkor, de ok már tudják mit, miért, hogyan. Amíg nem tudsz játszani, NE játssz!!!
  • Motorozás közben sosem gondolkozunk azon, a másiknak mi az indítéka, ki geci vagy sem. Mind csak egy kikerülendő, mozgó akadály!

5. A váltót tessék használni, azért van!

Alacsony fordulat tartományban nem gyorsul a vasparipa, olyankor vissza kell váltani! De egyesével!!! Ne “baszd vissza 2-be, hogy riszálja a segget”!

Na a poént félretéve, tanuljátok meg használni a váltót rendesen. Meg kell szokni, hogy milyen sebességnél mennyit lehet visszalökni neki.

Gyakorolni úgy lehet, hogy megfontoltabban készítitek elő az előzést – tehát lassabban és addig próbáljatok az egyel kisebb váltó fokozatot, amíg az előzéshez megfelelő fordulatot el nem éritek. Ha közben jön valami, akkor válts egyel feljebb, hogy ne forogja szét magát – főleg kis köbcentis motornál.

Ha szabad a pálya, csak 1-et tolj vissza és go! Aztán ez is rutinból menni fog, nyugi! Ne csak a szennyest pakolgasd, hanem a váltót is – micsoda bölcsesség ez így estere… 😂😂😂😂

Remélem rövidke szösszenetem célba ér!

Címlapkép: antikainen

Ajánlom másoknak is
5 1 vote
A cikk értékelése

Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x