2024. július 16-tól kötelező lesz biztosítást kötni az elektromos rollerekre is
Kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (KGFB) kell kötni július 16-tól a mikromobilitási eszközökre. Ezzel a névvel illetik az olyan KRESZ által besorolhatatlan közlekedési eszközöket, mint például a Segway vagy az elektromos roller. Az egyes biztosítók már megjelentek díjtarifáikkal, mások még a végleges kormányrendeletre várnak.
Veres Patrik, a Grantis Hungary Zrt. tanácsadó szakértője jelezte, hogy a kizárólag emberi erővel működtetett járművekre, így az elektromos rásegítéssel működő kerékpárokra vagy a mozgáskorlátozottak által vezetett e-mopedre nem vonatkozik a szabályozás, hasonlóképpen a gördeszkákra sem.
Az olyan nem emberi hajtású járművekre, mint az elektromos roller, az eszköz nettó tömege, illetve tervezési sebessége dönti el, hogy szükséges-e a biztosítás – emelte ki a szakértő.
A jogszabály szerint KGFB biztosítást kell kötni azokra az elektromos rollerekre, amelyek saját tömege meghaladja a 25 kilogrammot és a tervezési sebessége eléri a 14 kilométer/órát, illetve abban az esetben is, ha az eszköz saját tömege nem éri el a 25 kilogrammot, de a tervezési sebessége meghaladja a 25 kilométer/órát – ismertette.
A rendszám nélküli járműveknél a törvény értelmében a használó is üzembentartónak minősül – tette hozzá.
Az elektromosroller-szolgáltatók várhatóan valamilyen flottaszerződést kötnek majd egy biztosítóval – vélekedett.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
A Grantis összesítése szerint jelenleg az elektromos rollerekre érvényes éves KGFB tarifák pár ezer forint és több százezer forint között mozognak. A nagy eltérés oka, hogy több biztosító még a végleges pénzügyminisztériumi rendelet előtt az egyéb kategóriába tette át a nem emberi hajtású járműveket, hasonló kategóriába, mint például a tesztvezetéseken használt autókat, amelyek biztosítási díja jóval magasabb – tájékoztatott Veres Patrik. A szakértő szerint a rendelet megjelenésével ezek a magas díjak várhatóan változnak.
A biztosítási díj nagyságát több biztosítónál meghatározza az üzembentartó kora és az eszköz használatának helye – jegyezte meg.
Azt még egyelőre nehéz előre látni, hogy ez az intézkedés milyen módon befolyásolja az ilyen járművek számát az utakon, de az biztos, hogy nem ártana azt is szabályozni, hogy hol és milyen felszerelésben vehetnek részt a közlekedésben ezek a lélelkvesztők.