MotorokMotorozás

10 dolog, amire érdemes figyelni használt motor vásárlásakor – II. rész


6. Futómű

A legtöbb esetben a motorkerékpárok futóműve elég egyszerű szerkezet. Vannak nagyon bonyolult, drága megoldások is, ezeket leginkább márkaspecifikus műhelyekben nézessük át. A korábban említett első villa-szimmering, és a villaszár felületének ellenőrzése mellett érdemes a villa-, illetve a kormánycsapágyak lógását is ellenőrizni. Ehhez meg kell emelni a motor elejét. A lengővilla lógását, illetve a kerékagy csapágyak állapotát is megemelt motor esetében tudjuk elvégezni. Ha ezek rendben vannak, akkor nagy baj nem lehet.

7. Elektromos berendezések

Még a menetpróba előtt vessünk egy pillantást a motor elektromos dolgaira. Próbáljunk végig minden kapcsolót, kiegészítő elektronikát és térképezzük fel, mi működik, mi nem, és mi az, ami csak éppen csak teszi a dolgát. Lehetőség szerint egy multiméterrel mérjünk rá a motor töltésére alapjárati, illetve megemelt fordulatszám tartományokban is. A rendellenes értékek árulkodók lehetnek.

8. Fékek, kuplung, próba

Ha a korábban végigvizslatott szivárgási helyek szárazak, a fékbetéteken a kopó felület megfelelő vastagságú, és a tárcsa sem egy szörfparadicsom hullámait idézi, akkor jöhet a következő megmérettetés, az élesben tesztelés. Ekkor sok mindenre fény derülhet, ami eddig megbújt a háttérben. A fékek hatásfokát igazán így lehet ellenőrizni. Sokan megvesznek motorokat próbakör nélkül, ami elég nagy zsákba macska. Mindenképp próbáljuk ki, ha lehet, minél hosszabb távon.

10 hasznos dolog motorvasarlaskor 5Sok eladó bizalmatlan egy vadidegennel szemben, ami teljesen jogos. Sok olyan eset volt már, hogy valaki elvitte a motort próbakörre, és soha nem jött vissza. Valaki azt kéri, hogy tegye le az érdeklődő a vételárat, vagy annak nagy részét, és csak akkor mehet vele. Mások megbíznak abban, ha papírok nélkül adják tesztre a motort, akkor nem lehet bajuk, de ez sem biztosíték semmire. Ezek a dolgok megegyezés részei, de tény, hogy kényes téma, tekintve, hogy a motorok általában hobbi eszközök, és a féltés is nagyobb az irányukba.

9. Menetpróba

Elsőként ellenőrizzük a guminyomásokat a próbakör előtt. Ha nem megfelelők, akkor könnyen lehet, hogy egy amúgy hibátlan futóművű motorra azt mondjuk, hogy valami baj van vele, és emiatt nem vesszük meg, holott csak néhány tized bar hiányzik a gumikból. Ez különösen nehéz motorokra igaz, és ott is az első kerékre. A próbakör alkalmával menjünk kanyargós és egyenes, illetve gyors szakaszokon is. Próbáljuk ki rosszabb minőségű úton is, és ha lehet, autópálya tempónál is. Kb. 60 km/óra sebesség felett engedjük el a kormányt, és nézzük meg, mennyire fut egyenesen a gép.

Fékezgessünk első és hátsó fékekkel egyaránt. Figyeljünk arra, pumpál-e valamelyik fékkar fékezéskor. Ha igen, ez a tárcsa, vagy fékdob ütésére utal. Váltsuk végig a sebességfokozatokat, nézzük meg, megállás után mennyire könnyű vagy nehéz üresbe kapcsolni a váltót. Menetpróba közben figyeljük, számunkra mennyire kényelmes a motor kezelése. A rendellenes rántásokat, sivító hangokat jegyezzük meg, és az eladótól érdeklődjünk, tud-e ezekről.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

10. Vásárlás

Ha valami hiányosság van a motoron, de az eladó azt ígéri, hogy vásárlás után pár héttel elintézi, megveszi, kicseréli stb., akkor semmiképp ne menjünk bele a kétes, szóbéli megegyezésen alapuló ajánlatba. Kereskedők esetében létezhetnek egyéb szerződések ilyen esetekre, így ha ez merülne fel, mindenképp kérjünk nyilatkozatot a későbbi pótlásokra. Ha minden stimmel, és a vételárban is sikerült megegyeznünk, akkor megköthetjük a szerződést. Manapság már csak az internetről is letölthető formanyomtatványt fogadják el az okmányirodák, így ezt töltsük ki négy eredeti példányban. Két példány az eladóé, két példány a vevőé.

A vevőnek 15 munkanapja van átíratni a motort, míg az eladónak 5 napja, hogy lejelentse az okmányirodában, hogy eladta azt. Nézzük át a motor törzskönyvét, ha az eladó megcsináltatta, akkor az eredetiség vizsgálati lap adatait is ellenőrizzük. Ha a motornak lejárt a műszaki vizsgája, vagy ki is van vonva a forgalomból, akkor azokat az eladónak kell elintéznie eladás előtt. Ha olyan motort vennénk meg, melynek nincs érvényes műszaki vizsgája, akkor azt nem tudjuk átíratni annak pótlása nélkül. Fontos, hogy vásárlás után azonnal kössünk kötelező felelősségbiztosítást is, mivel ennek hiányában szintén nem lehet intézni a többi okmányt.

Ha a vásárlás, az átíratás megvolt, akkor érdemes egy alapszervizt elvégezni, vagy elvégeztetni a motoron. Ez az összes folyadék, illetve elhasználódott kopó alkatrész cseréjét jelenti. Ha a motor koszos, akkor egy alapos tisztítást, polírozást, ápolást is megérdemel. Ha amúgy mindent rendben találunk, használatba vétel előtt még egyszer, otthon, nyugodt körülmények között vizsgáljunk át mindent, és az ekkor talált hiányosságokat javítsuk. Ha kell, keressünk fel szakszervizt is, akik az adott típust jól ismerik, és nem csak egyszer látták életükben, mint mi. Miután újdonsült gépünk átesett a teljes átvizsgáláson és a kötelező szervizen, nyugodt szívvel indulhatunk útnak, és a vadonatúj motor vásárlására félretett pénzünk megmaradt részét elkölthetjük benzinre és sok-sok új élményre!

10 hasznos dolog motorvasarlaskor 210 hasznos dolog motorvasarlaskor 310 hasznos dolog motorvasarlaskor 4

Páros motoros karkötők a CsamShopban

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük