10 dolog, amire érdemes figyelni használt motor vásárlásakor – II. rész
Korábbi cikkünkben belevágtunk a használtmotor vásárlás menetének taglalásába. Most folytatjuk a gondolatmenetet, és végre teljesen átrágjuk magunkat azokon az alap dolgokon, melyek esetleges buktatói lehetnek a vásárlásnak a zöldfülű vevők számára.
Előző cikkünkben a külső szemrevételezési pontnál tartottunk: ha az esztétikai vizsgán átment a motor, jöhetnek a komolyabb részek.
4. Kopó alkatrészek
Ha a külső rendben, akkor mindenképp nézzük át az alapvető kopó alkatrészeket, és az olyan dolgokat, melyek elhasználódásnak lehetnek kitéve. Ellenőrizzük a gumik állapotát, hogy mennyire kopott a futófelület, vannak-e rajta sérülések, és nézzük meg a gyártási dátumot (DOT szám). Öt évnél öregebb gumi már rizikós. A fékcsöveken is találhatunk gyártási dátumot. Ezt vessük össze a forgalmiban szereplő gyártási dátummal. Ha már mókolták a gépet, ezek nem fognak egyezni. Nézzük meg a fékbetétek vastagságát, a féktárcsák kopottságát, esetleges barázdáltságát, elszíneződéseit. Utóbbi a túlterhelés, esetleg korábbi, vagy épp még meglévő fékszorulás eredménye. A motort megemelve forgassuk meg a kerekeket, hogy nem szorul-e a fék.
A villaszárakat nézzük meg, hogy olajosak, olajsarasak-e. Ellenőrizzük a lánc állapotát, lógását, hogy mennyire koszos, ápolt-e, illetve a lánckerekek fogait is nézzük meg, hogy csere érett-e. Ha csúcsuk már elvékonyodott, vagy már elgörbült, akkor az kuka. A lábtartók, váltó és hátsó fék gumiborításainak kopása is lehet használatra utaló jel. Ha nagyon kopottak, de a futott kilométerek csak elenyészők, gyanakodjunk, hogy visszatekert számlálóval van dolgunk. A féktárcsa is árulkodhat sok futásról. Ha a kormánymarkolatok kopottak, a kapcsolók leharcoltak, nem látszanak már rajtuk a piktogramok, akkor ez is több megtett kilométerre utaló jel lehet.
Nézzük meg, hogy az üzemanyag tank fényezése combtájékon mennyire van megkopva. A motorblokkon és a motor egyéb részein keressünk lenyalt fejű csavarokat, melyek korábbi megbontás nyomai lehetnek. Ha az eladó meséje nem egyezik a látottakkal, akkor gyanakodjunk. Keressünk szivárgás nyomokat a főfékhengerek, fékmunkahengerek, villaszárak, rugós tagok, motorblokk környékén. Vízhűtéses motorok esetében a hűtővízszivárgásokat is ellenőrizzük.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
5. Motorindítás
Az eladót kérjük meg előzetesen, hogy megtekintéskor legyen teljesen hideg a motor. Azt is zárjuk ki, hogy előtte egy órával beindította. Ha langyos a blokk, akkor valami takargatnivalója van. Hagyjuk ott. Ha teljesen hideg – legutóbb előző nap volt beindítva, vagy korábban – akkor kérjük meg az eladót, hogy indítsa be.
Az indítás pillanatában érdemes több dologra figyelni: milyen hamar alszik el az olajnyomás jelző lámpa, „pöffent”-e kék füstöt a kipufogón keresztül, illetve a motorblokkból hallatszik-e rendellenes hang. Ha karburátoros, és manuális hidegindítós (szívatós) a motor, akkor érdemes megfigyelni azt is, mennyire könnyed, avagy nehézkes az indítás. Ha idővel a szívatót teljesen vissza tudjuk tolni – illetve korszerűbb motoroknál az alapjárat beáll normál értékre – figyeljük a motor járását, hogy mennyire egyenletes az alapjárat. Ha hullámzik a fordulat, vagy egyenetlen, szintén írjunk fel egy fekete pontot. Sok minden okozhatja, és lehet, hogy zsebbenyúlós a probléma, és nem biztos, hogy csupán egy egyszerű karburátor-szinkronizálás a gyógyír. A karburátorok felújítása nem olcsó játék.
Ha esetleg kék füstöt eregetett a gép indításkor, figyeljük meg, hogy bemelegedett motornál is füstöl-e, illetve gázadásra sem jön elő a jelenség. A kék pöffenet nem jó jel. Még hideg motor esetén sem szabadna ilyet látnunk, de nem dráma, ha mégis megvan. Az viszont már baj, ha folyamatos fellegek követik a motort, és motorolajból is annyit eszik, mint benzinből.
Rápillanthatunk a motorolajra is. Ha nagyon kormos, és vékonyan, az ujjunkon elterülve is fekete, az sem túl jó hír, bár lehet, hogy minden O.K., csak épp csere érett az olaj. Érdeklődjünk arról is, milyen gyakran cserélik az olajat a motorban. Persze, erre bárki bármit mondhat, de támpontnak megteszi az is, ha valaki őszintén azt válaszolja, hogy 2-3 évente, mert nem használja annyit. No, ez nem jó hír, mivel az olaj az állásban is romlik, így futásteljesítménytől függetlenül évente illik cserélni.