HírekMotorbemutatóMotorok

Yamaha MT-09 és MT-09 SP 2024

A Yamaha nemrég jelentette be népszerű hiper naked középsúlyú sportmotorjának legújabb fejlesztését, a 2024-es Yamaha MT-09 és MT-09 SP modelleket. Idén ünnepli 10. évfordulóját az eredetileg az Egyesült Államokban FZ-09 néven ismert, de 2013-ban MT-09 néven megjelent motor.

Az új 2024-es MT-09 megtartja az előző modell folyadékhűtéses, 890 köbcentiméteres, DOHC motorral ellátott soros hármas motorját, a könnyű, ellenőrzött töltésű, öntött alumínium vázat és a 6 tengelyes IMU-t a teljes körű, dőlésérzékeny vezetői segédrendszerrel, de egy hosszú listát ad hozzá új funkciókkal, amelyek tovább fokozzák az MT élményt. Az MT-09 SP pedig még egy szinttel feljebb lép.

A motorok elektronikai csomagját egy új hátsó csúszásszabályozóval (BSR) egészítették ki, amely a motor fordulatszám- és kerékfordulatszám-adatok alapján a motorfékezéskor a hátsó kerék blokkolását csökkenti a motorfékezéskor a termelt nyomaték szintjének szabályozásával. Ez különösen hasznos alacsony tapadású helyzetekben, amikor nehéz aktiválni a csúszókuplungot. A rendszer a Yamaha Ride Control (YRC) beállítási menüben kapcsolható be vagy ki.

Yamaha MT-09 SP 2024

Mindkét motorkerékpár a Yamaha új, harmadik generációs Quick Shift System (QSS) rendszerével is fel van szerelve, amely kuplung nélküli fel- és visszaváltást tesz lehetővé. A QSS két beállítással rendelkezik. Az 1. beállítás lehetővé teszi a gyorsítás közbeni felfelé váltást, és a lassítás közbeni lefelé váltást. A 2. beállítás a helyzetek szélesebb skálájára bővíti a funkcionalitást azzal, hogy gyorsításkor lefelé, lassításkor pedig felfelé váltást tesz lehetővé.

Fékezési szempontból az MT-09 új Brembo radiális főfékhengerrel gazdagodott, ahol a dugattyú a fékkar mozgásával párhuzamos irányban mozog. Ez lineárisan küldi a hidraulikus nyomást, amikor a motoros meghúzza a kart, ami jobb irányíthatóságot biztosít. Az új főfékhengerhez kettős 298 mm-es első és egyetlen 245 mm-es hátsó tárcsa társul.

Az MT-09 SP a Brembo Stylema monoblock féknyergekkel lép szintet, amelyek a hagyományos féknyergekhez képest vékonyabb dugattyú- és fékbetétfelülettel rendelkeznek, valamint könnyebbek és merevebbek, és jobb irányíthatóságot biztosítanak. Emellett a nagyobb átmérőjű dugattyúk nagyobb fékerőt eredményeznek.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book
Yamaha MT-09 SP 2024

A felfüggesztés is átdolgozásra került 2024-re: az MT-09 egy 41 mm-es fordított villát kapott, amely előfeszítésre, nyomó- és lengéscsillapításra állítható, az állítható KYB hátsó lengéscsillapító pedig átdolgozott kapcsolási beállításokkal rendelkezik. A 2024-es újdonságok, a magasabb rugószámok és a frissített csillapítási karakterisztikák úgy lettek beállítva, hogy szélesebb sebességtartományhoz és az új, szériafelszereltségű Bridgestone Battlax Hypersport S23 gumiabroncsokhoz illeszkedjenek.

Az MT-09 SP-n egy DLC-bevonatú 41 mm-es KYB-villa teljes mértékben állítható előfeszítéssel, lengéscsillapítással, valamint nagy és kis sebességű kompressziós csillapítással rendelkezik. Hátul az Öhlins lengéscsillapító szintén teljesen állítható, és egy távoli előfeszítés-beállítóval van felszerelve, amely lehetővé teszi a gyors és egyszerű változtatásokat.

A 2024-es év újdonsága, hogy az MT-09-es motorosok tovább testre szabhatják vezetési élményüket a Yamaha Ride Control (YRC) beállítások segítségével, amelyek lehetővé teszik a motor teljesítményjellemzők és az elektronikus beavatkozási szintek kiválasztását. Három integrált vezetési módot programozhatunk a különböző helyzeteknek megfelelő gyári beállításokkal: Sport, Street és Rain.

Emellett a motorosok két egyéni programot is létrehozhatnak a pontos preferenciáknak megfelelő, testre szabott beállításokkal. Az YRC beállítások személyre szabhatók akár közvetlenül a TFT kijelző menüjében, akár okostelefonon az Y-Connect alkalmazáson keresztül.

Yamaha MT-09 SP 2024

Az MT-09 alapkivitelben elérhető gyári és egyéni beállításai mellett az SP specifikáció négy exkluzív pályamóddal bővül, amelyek speciálisabb pályabeállításokat tesznek lehetővé, beleértve a két Engine Brake Management beállítás közötti választási lehetőséget és a hátsó ABS kikapcsolásának lehetőségét.

Az intuitív új irányjelző funkciók tovább javítják a vezetési élményt. Az irányjelző kapcsoló lágy kattintása háromszor villogtatja az irányjelzőket sávváltáskor, míg a teljes kattintás folyamatos villogást eredményez. Az irányjelzők 15 másodperc elteltével és a motor több mint 500 láb megtétele után önműködően megszűnnek.

Az új 2024 MT-09 ergonómiája tovább javult, többek között a kormány alacsonyabb pozíciója és a két személyre szabható beállítások révén. Az új tervezésű lábtartók kissé hátrébb ülnek, és szintén állíthatóak. Az új üzemanyagtartály-kialakítással kombinálva, amely 30 mm-rel alacsonyabban ül, mint az előző modell, a vezetési pozíció dedikáltabb, és a kormány irányítási szöge mindkét oldalon 4 fokkal nagyobb, ami szűkebb fordulási sugarat és jobb alacsony sebességű manőverezhetőséget eredményez. Emellett az új, kétrészes üléskialakítás karcsúbb a nagyobb mozgásszabadság és a könnyebb talajközelség érdekében.

Vizuálisan az új fényszóró kétfunkciós LED-projektorral rendelkezik, amely egy kompakt átmérőjű lencsemodullal rendelkezik, amely kisebb és vékonyabb, mint az előző modell, ugyanakkor széles, erőteljes fénysugarat biztosít. Az MT-09 kompaktabb, élesebb és agresszívebb arcát átlátszó, kettős LED-es helyzetjelző lámpák teszik teljessé.

Yamaha MT-09 SP 2024

Ez a téma hátul is folytatódik az új tervezésű, karcsúbb megjelenésű és új színelrendezésű LED-es hátsó lámpával, valamint LED-es irányjelzőkkel. Emellett az üzemanyagtartály alacsonyabb pozíciója is újratervezésre került, élesebb, határozottabb vonalakkal, miközben megmaradt a jellegzetesen modern utcai esztétika.

És persze nem feledkezhetsz meg az MT-09 crossplane Triple erőforrásának jellegzetes jajveszékeléséről sem. A 2024-es MT-09 új, kétcsatornás szívócsatorna-kialakítással rendelkezik, az üzemanyagtartály tetején elhelyezett akusztikus erősítő rácsokkal, amelyek kiemelik a magas frekvenciájú szívóhangokat, így a CP3 szívócsatorna morajlását közvetlenül a motoroshoz juttatják el, hogy még jobban érezhesse a nyomatékot és a gyorsulást.

Mindkét motorkerékpár új, 5 hüvelykes, színes TFT-kijelzővel rendelkezik, amely az előző modell 3,5 hüvelykes kijelzőjét váltja fel, és négy különböző témát kínál, hogy megfeleljen az adott vezetési helyzeteknek vagy egyéni preferenciáknak. A képernyő navigálása teljesen új, integrált kormánykapcsolókon keresztül történik, és a Yamaha szerint a gombok formáját és tapintását alaposan finomították, hogy intuitív kezelést biztosítsanak egy kompakt, könnyen kezelhető megoldásban. Az SP esetében a pályán való vezetés élményét tovább fokozza a külön SP-exkluzív Track téma, amely egy kiemelkedő köridőmérőt tartalmaz.

Yamaha MT-09 SP 2024

A csatlakoztathatóság mostantól alapfelszereltség az MT-09-en a beépített kommunikációs vezérlőegységen (CCU) keresztül, amely lehetővé teszi a motorosok számára, hogy okostelefonjukat a Yamaha ingyenes Y-Connect alkalmazásával összekapcsolják a motorkerékpárral. A TFT-kijelzőn megjelenő hívás- és üzenetértesítések mellett a motorozás új dimenzióval bővül, hiszen a motoros hívásokat fogadhat vagy zenét hallgathat egy utángyártott Bluetooth-fejhallgatóval (nem tartozék). Emellett a Garmin StreetCross alkalmazáson keresztül teljes körű, fordulóról fordulóra történő navigáció is elérhető. Végül a motorosok személyre szabhatják a TFT-kijelzőt azáltal, hogy az Y-Connect alkalmazáson keresztül képeket küldenek okostelefonjukról.

A 2024 MT-09 SP a Yamaha Smart Key System rendszerét is tartalmazza majd. Ha az intelligens kulcs a motorkerékpár meghatározott hatótávolságán belül van, például a zsebben, a motor egy újonnan tervezett kapcsoló elfordításával indítható. Az új rendszer az üzemanyagtartály kupakjának zárási és feloldási funkciójával is rendelkezik a további kényelem érdekében.

Az új 2024-es Yamaha MT-09 a Team Yamaha Blue, Midnight Cyan vagy Matte Raven Black színben lesz kapható, és 2024 márciusában érkezik a kereskedésekbe 10 599 dolláros MSRP-ért.

A 2024 MT-09 SP az R1M által inspirált Liquid Metal/Raven színösszeállításban érkezik, az SP jellegzetes polírozott és átlátszó bevonatú alumínium lengőkarjával. Az MT-09 SP 2024 késő tavaszán érkezik a márkakereskedésekbe, 12 299 dolláros MSRP-ért.

Yamaha MT-09 SP 2024Yamaha MT-09 SP Műszaki adatok

Motor

Motor típusa: 4 ütemű, Folyadékhűtéses, DOHC, 4 szelepes, In-Line Three-Cylinder
Lökettérfogat: 890cc
Furat x löket: 78,0 × 62,1 mm
Kompresszióviszony: 11,5 : 1
Maximális teljesítmény: 87,5 kW (119,0 PS) @ 10.000 rpm
Csökkentett teljesítményű változat: A2 version restricted – 35,0 kW (47,6 PS) @ 6.000 rpm, A2 version unrestricted – 70,0 kW (95,2 PS) @ 9.000 rpm
Maximális nyomaték: 93,0 Nm (9,5 kgf-m) @ 7.000 rpm
Kenési rendszer: Nedves karter
Kuplung típusa: Olajban futó, Többtárcsás
Gyújtás: TCI
Indítás: Elektromos
Váltó: Állandó áttételű, 6 sebességes
Kihajtás: Láncos
Fuel consumption: 5,0 L/100 km
CO2 emission: 116 g/km
Karburátor: Elektronikus üzemanyag-befecskendezés

Alváz

Váz: Gyémánt
Villaszög: 24º40′
Utánfutás: 108 mm
Első felfüggesztés: Upside-down telescopic fork, Ø 41 mm
Hátsó felfüggesztés: karos felfüggesztés, Lengőkaros
Első rugóút: 130 mm
Hátsó rugóút: 117 mm
Első fék: Hydraulic dual disc, Ø 298 mm
Hátsó fék: Hydraulic single disc, Ø 245 mm
Első gumi: 120/70ZR17M/C (58W) Tubeless
Hátsó gumi: 180/55ZR17M/C (73W) Tubeless

Méretek

Teljes hossz: 2.090 mm
Teljes szélesség: 820 mm
Teljes magasság: 1.145 mm
Ülésmagasság: 825 mm
Tengelytáv: 1.430 mm
Minimális hasmagasság: 140 mm
Feltöltött tömeg (olajjal és üzemanyaggal): 194 kg
Üzemanyagtank kapacitása: 14 L
Olajtank kapacitása: 3,50 L

Páros motoros karkötők a CsamShopban

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük