fbpx

Mit csináljak, ha a motorom nem indul hidegen?

motorkerekpar hideginditasA hidegindítás a motor egyedi sajátsága, amit a motor tulajdonosának kell kitapasztalnia. Elmondhatók azonban általánosságok, amik alapján próbálkozhatsz, ha a saját módszereddel nem jutottál eredményre. Ha minden kötél szakad, akkor pedig fordulj szakemberhez!

Hidegnek tekinthető a motor akkor, ha a henger oldalához szorítva kezünk csak enyhe langyosságot vagy még azt sem érzünk. Ilyenkor a karburátor által előállított égőképes keverékből a benzin lecsapódik a motor hideg alkatrészein és a keverék annyira elszegényedik, hogy a szikra nem képes meggyújtani. Ezért a gyárak különböző módszerekkel juttatnak plusz benzint a szívótorokba, ezt hívják szívatásnak.

Jawáknál a 632, 634 típusoknál és az összes CZ-nél, valamint veterán Csepeleknél, Pannóniáknál az ún. úsztatásos módszert használták. Ennek lényege, hogy a karburátor úszóházán felül van egy nyomógomb. Ha ezzel lenyomod az úszót, megemeled a karburátorban a benzin szintjét.

A karburátorban áramló levegő könnyebben fölkapja azt, és dúsabb lesz a keverék. A motor a felmelegedése alatt fokozatosan elfogyasztja ezt a többletbenzint, így a szívatóra a sikeres indítást követően nem kell figyelni.

Az úsztatásos módszert használó motorok hidegindítása 15 Co-ig a következő:

  • Nyisd a csapot, nyomd a „stimmelőgombot” addig, míg a karburátor túlfolyóján meg nem jelenik a benzin. Ekkor azonnal engedd el. Fel kell jönnie! Ha nem, csípd ujjaid közé és húzd fel te!
  • Gyújtás nélkül rúgj rá kettőt a vasra!
  • Add rá a gyújtást és rúgd meg határozottan a gépet! Ha jó állapotú a vas, egynél többet nem is kell rúgnod rajt.

Bovdennel működtethető szívatórendszer.

Ez nem más, mint egy másik karburátor a karburátoron belül, mely nagyon dús keveréket szállít, s amelyet egy szeleppel te manuálisan hozol működésbe.

Az ilyen gép hidegindítása a következő:

  • Nyisd a csapot, húzd rá a szívatót!
  • Gyújtás, gázadás nélkül rúgj rá kettőt a gépre!
  • Engedd vissza a szívatót, add rá a gyújtást és rúgj rá határozottan a vasra!
NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán, diplomamunkámat "A Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök" címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

0 0 vote
A cikk értékelése
Subscribe
Visszajelzés
guest
1 Hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Szegecs
Szegecs
2020 október 22. 19:49

Most nézem, ez a születésnapomon jelent meg… És eme jeles napon vettem meg az én “kis” szépségemet is 😀

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x