Mit csináljak, ha a motor melegen nem indul?
Azt már kielemeztük, hogy mi a teendő, ha nem indul a motor hidegen. Na de mi van akkor, ha a motor már felmelegedett, leállt, és egyszer csak nem indul el többet?
Nézd meg, van-e benzin a tankban, ill. kinyitottad-e a csapot! Add rá a gyújtást! Ha a visszajelzők világítanak (töltésjelzőnek és üres jelzőnek kell világítani), akkor vedd ki a gyertyát! Vigyázz, meleg lesz! Ha kivetted, tedd vissza a pipába ronggyal megfogva és nézd meg a szikrát! Ha liláskék és csetten, akkor jó! Ha sárga vagy nem az elektródák közt jelenik meg, akkor a gyertya rossz. Cseréld újra!
Az új gyertyával is kell szikrát nézned. Ha jó, tekerd vissza! Ha ekkor sem indul, előfordulhat, hogy eldugult a karburátorban valamelyik fúvóka. Vedd le a karburátort, vegyél ki minden rézszínű csavart, és fújd ki úgy, hogy a benzin áramlási irányával ellentétesen fújj bele erősen! Ha nagyon erősen van benne a cucc, bovdenszállal lehet próbálkozni vagy vékony rézdróttal.
CZ, Jawa karburátorokon a főfúvóka a karburátor legalján, egy alumínium zárócsavar alatt van, ezt 14-es kulccsal tudod levenni. A főfúvókát nem kell kiszedni, ha kiveszed a sibert, amit a karbi tetején levő csavaros fedél letekerésével tudsz megtenni. Minden típus karburátorára igaz, hogy csak egyféleképp lehet visszaszerelni! CZ, Jawa karburátorokon a főfúvókán át kell látnod! A furatnak kör alakúnak kell lenni.
Ha tiszta a karbi, szereld vissza, és újra próbáld. Ha nem megy, nézd át, nem tud-e fals levegőt szívni valahol! Ez azt jelenti, hogy a karburátor után a motor valahol a kültérből tud magának levegőt szívni. Ennek hatására az égéstérbe kerülő levegő-benzin keverék olyan szegény lesz, hogy a szikra nem vagy csak nehezen képes meggyújtani.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Ilyen potenciális helyek: a karburátortalp tömítése, MZ-knél, Pannóniánál a karburátor felfogatófülek repedése, törése, a bilincs meglazulása, a karburátort követő alumínium közdarab repedése (MZ TS típushiba), a hőszigetelő betét repedése, törése, a karburátor talp deformálódása (Jawa, CZ típushiba), a közbetét ugyanilyen hibája, a blokkfelek összeeresztésénél a tömítés hibája, dinamó vagy generátor alatti főtengely szimmering vagy futófelületének hibája, henger alatti tömítés hibája, kéthengeres Jawa, Pannónia esetén a két hengert elválasztó tömítés hibája.
Ezeknek csak egy részét tudod megbontás nélkül megnézni. A karburátortalp és a közdarab síklapúságának hibája út mellett vastagabb papírtömítéssel, befőttes gumival átmenetileg orvosolható, otthon a konyhaasztalra tett üveglapra helyezett 280-as csiszolópapírral való csiszolással orvosolható. A blokkösszeszorító csavarok meglétét és meghúzását is ellenőrizd le, komolyabb műhelyháttér nélkül egyebet nem tudsz tenni.
Ha melegen nem akar indulni a gép a tiszta karburátor és a bőven rendelkezésre álló üzemanyag ellenére sem, pedig a szikra is jó, próbáld szidatóval! Ha így elindul, biztos, hogy valahol fals levegőt szív. Ne sokat közlekedj így vele, mert a motornak nincs rendes kenése, és a dugattyú is átolvadhat! Tehát ne húzd neki, és ha van nálad kétütemű motorolaj, tegyél még a tankba és rázd össze!