Mindössze egy motoros nővel indul el a 2025-ös Dakar: Sandra Gómez 100-as rajtszámmal versenyez
Az adminisztratív és technikai ellenőrzés befejeztével 335 járművet hagytak jóvá a Dakar 47. kiadásán való részvételre, ami összesen 580 versenyzőt és másodpilótát jelent 52 nemzet képviseletében. A péntek reggeli prológra 134 motorkerékpár kapott meghívást a rajtlistára.
A Dakar 46. kiadásában a versenyzők 7706 km-es útvonalat – beleértve az 5146 km-es különleges útvonalat – fognak megtenni, ahol a koronáért vérre menő küzdelem fog kibontakozni.
A motorosok közül 21 Rally GP, 113 pedig a Rally 2 kategóriában indult (köztük 25 Original by Motul). Rajtuk kívül 64 autó az Ultimate osztályban, 2 a Stock osztályban, 52 a Challenger osztályban, 39 az SSV kategóriában és 44 kamion.
Nők a Dakaron
Igazán nehéz dolga van annak, aki a nők után kutat a Dakar mezőnyében, de szerencsére van egy Instagram fiók, ahol egy helyen láthatjuk a bátor dakarmenő amazonokat. Az oldal bizonysága szerint öszesen 36 nő vesz részt sofőrként vagy navigátorként a versenyen, de a motoros kategóriában 2025-re mindössze egy nő maradt.
Sandra Gómez #100
Egyikük a spanyol Sandra Gómez, aki Trialban kezdte kétkerekű pályafutását, ahol két világbajnoki címet szerzett (2016, 2018), majd 2013-ban váltott át endurora, és egyből bronzérmet nyert a barcelonai XGames-en. Később meghódította a hard endurot is, ahol a bátyjával, Alfredo Gómezzel együtt edzett.
Eredmények:
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
- 2016 SuperEnduro világbajnok
- Első nő, aki a Red Bull Romaniacs Gold Classban végzett
- Első spanyol nő, aki megnyerte az AMA EnduroCross-t (2015)
- Több XGames érem
- Sandra kaszkadőrként is dolgozott olyan híres sorozatokban, mint a Money Heist és a Sky Rojo.
- Ő vezeti az RFME Női Bizottságát, amely a lányok körében népszerűsíti a motorozást, és arra inspirálja őket, hogy motorosok, mérnökök, szerelők vagy újságírók legyenek
Álma: Versenyezni a Dakar-ralin, amit 2022-ben és 2023-ban meg is valósított, leküzdve olyan kihívásokat, mint a mononukleózis és a mechanikai hibák. Iskolákba viszi a motorozást, és olyan projekteken dolgozik, amelyekkel inspirálja a következő generációt. Sandra a bizonyíték arra, hogy az álmok és az elkötelezettség képes áttörni a korlátokat!
A cseh csajok #712
Igaz, 4 keréken, de komplett női csapatként classic kategóriában indul a cseh páros, BARBORA HOLICKA és navigátora LUCIE ENGOVA. Az idei a második dakarjuk, 2024-ben 63. helyen értek célba a Classic kategórában. Egy Citroen 2CV-vel versenyeznek 712-es rajtszámmal.
X-Raid Team #315
A svéd Annie Seel idén navigátorként vesz részt a német ANNETT QUANDT mellett a rallin az X-RAID FENIC anyósülésén. Az idén 40 éves Annett 2019 óta minden évben ott volt a Dakaron, 2020-ban és 21-ben Camelia Liparotti társsofőrje volt, így egy igazi Dakar veterántól tanulhatott. Nem lesz ez másképp idén sem, hiszen az idén 57 éves Annie Seelt 2002-ben csapta meg a Dakar szele, és idén már 12. alkalommal állt rajthoz. Ebből ötször motorkerékpárral versenyzet, 2010-ben ő lett az első a nők versenyében.
A francia csajok #910
A francia SANDRA RIVIERE 2023-ban már részt vett a Dakaron Dakar Classik kategoriában. Idén két társával, SÉVERINE LEHOUX navigátorral és a szerelő AURORE VALAIZE-zal alkot egy csapatot. Idén is a Classik kategórában indulnak a RENAULT KERAX autójukkal.
Laia Sanz #223
A spanyol Laia Sanz 11 év motorozás után 2022 óta 4 keréken indul a Dakaron. így tesz idén is, navigátora MAURIZIO GERINI, járművük egy CENTURY CR6-T autó.
Gyenes Emanuel Mani #34
Magyarként a román színekben versenyző Gyenes Emanuelnek szurkolhatunk, aki 2007-es, akkor még afrikai debütálása óta az egyiklegjobb privát versenyzője lett a Dakarnak. Már az első évében a 46. helyen végzett a motorosok között. 2016-ban a karrierje csúcsát jelentő 14. pozíciót szerezte meg, és kétszer is elhódította a maratoni osztályt.
2019 óta a segítség nélküli versenyzőknek szánt Original by Motul osztályban versenyez, és 2020-ban megnyerte a kategóriát az első szaúd-arábiai kiadáson. 2021-ben egy elhúzódó sérülés ellenére ismét visszatért, és a végsőkig küzdött a győzelemért, de végül második lett a kategória újonca, Arunas Gelazninkas mögött.
2022-ben „Mani” a 40. helyen végzett összesítésben és az 5. helyen a Malle Moto kategóriában, 2023-ban pedig a 11. helyen a Rally 2-ben és a 27. helyen összesítésben, ismét segítség nélkül. Tavaly kizárták a Malle Moto rangsorból – mivel az összesített eredményei történelmileg túl erősek voltak – Malle Moto körülmények között versenyzett, de az osztályozáson kívül.
2025-ben szabályváltozásokkal Gyenes visszatérhet a Malle Moto osztályba. Motorja egy KTM 450 RALLY REPLICA.
Mission 1000
5 jármű vesz részt a Mission 1000 kihívás dedikált útvonalain, amely az alternatív üzemanyaggal vagy energiaforrásokkal hajtott járművek számára van fenntartva: 3 motorkerékpár, 1 SSV és 1 teherautó.
Dakar Classic
A Dakar Classic 5. kiadásán 95 jármű áll rajthoz az állandóság versenyén, amely szintén dedikált útvonalakon zajlik: 76 autó és 19 teherautó, összesen 208 versenyzővel.
Saudi Next Gen
5 SSV legénységet választottak ki, hogy részt vegyenek az akadémia létrehozásában, ahonnan a győztes páros továbbjut, hogy részt vegyen a 2025-ös Rallye du Maroc-on, majd a 2026-os Dakaron.
A Dakar bivouac összesen 806 versenyzőből áll, akik 440 járművet vezetnek a rali egyik vagy másik kategóriájában.
A legtöbb résztvevővel rajthoz álló nemzetek
- Franciaország (202 versenyző)
- Spanyolország (104 versenyző)
- Olaszország (83 versenyző) W2RC 17
Toby Price és Sam Sunderland továbbállt, így már csak két korábbi Dakar-bajnok – Kevin Benavides és Ricky Brabec – van versenyben. Mindketten a a győzelemre hajtanak, annak ellenére, hogy 2024-ben hajmeresztő balesetet szenvedtek. Ezzel a bajnoki címért folytatott küzdelem teljesen nyitottá válik.
A Honda továbbra is versenyben van Adrien Van Beveren és Tosha Schareina révén, akik szintén első Dakar-győzelmükre hajtanak.
A KTM-nél a Rallye du Maroc győztesének, Daniel Sandersnek a formája ígéri, hogy felpezsdíti a versenyt, míg a 19 éves spanyol Edgar Canet ízelítőt ad a jövőből, amikor a kategória történetének legfiatalabb gyári versenyzője lesz.
Az indiai Harith Noah, aki most a Sherco gyári versenyzője, megpróbálja megvédeni a Rally 2 koronáját olyan kihívókkal szemben, mint Romain Dumontier és Michael Docherty.
Forrás: Dakar.com, Dakar.Girls