KiemeltMotorokMotorozás

Milyen fajta benzincsap van a motorodon?

Motorkerékpár benzincsap állásokJártál már úgy, fogalmad sem volt arról, hogy merrefelé forgasd a motorod benzincsapjának állásait? Itt olvashatsz egy kis „továbbképzést” benzincsap-ügyben!

Célszerű tisztában lennünk az állások jelentésével, és azzal, hogy mikor hová kell tekernünk a benzincsapot, hiszen nagyon nem mindegy. A telefonos segítség helyett, inkább tanuljuk meg gyorsan!

Sokszor adódhat olyan probléma a gépünkkel, hogy nem tudjuk, miért fulladozik, és máris rohanunk segítségért, holott csak egyet kellene tekernünk az álláson. Persze van az az eset, amikor mindenképpen szerelőhöz kell fordulnunk!

Kétféle benzincsap létezik: a szabad átfolyású (ON-RES-OF állással) és a vákuumos (ON-RES-PRI-OFF állással).

Szabad átfolyású csapok esetében a benzin a gravitáció hatására folyik át a tankból a motorunk karburátorába, a másik típusú csapot pedig a járó motor okozta vákuum üzemelteti egy csövön keresztül.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

A vákuumos benzincsap

A vákuumos benzincsap ON, vagyis „nyitott” állásban engedi átfolyni a benzint, de csak járó, vagy indítózott motor esetén.

Ez meg milyen motor? A motorkerékpár stílusokról részletesen

Az ellenpólus, az OFF, vagyis a „zárt”, amikor elzárjuk a csapot.Ha nincs a csapon OFF állás, akkor biztosan vákuumos példánnyal van dolgunk, ez esetben nincs szükség elzárásra a fent említett okok miatt. Ilyenkor az ON a természetes állapot.

RES (RESERVE) „tartalék” állásban a tank aljában lévő, nyitott (ON) állapotban ki nem folyó benzint is kiereszthetjük. Hogy mikor kell tartalékállásba tennünk a motorunk benzincsapját, azt ki kell tapasztalnunk. (Julianna elmondta, hogy akkor állítja át, amikor a benzinszint-jelző mutatója pirosba ér.)

A PRI-nél (PRIMER) „elsődleges, ill. légtelenítő állás” állandóan nyitva van a benzincsap, a vákuumtól függetlenül. Ha sokáig (hetekig, hónapokig,) áll a motorunk, illetvea téli tárolás utáni első indítás alkalmával célszerű indítózás előtt ide állítani a csapot, hogy a karburátor feltöltsön.

Ha a motor beindult, visszaállíthatjuk ON-ba a csapot. PRI állásban nem szerencsés a motort tárolni, mert ha a tűszelep nem zár rendesen a karburátorban, akkor bizony folyhat a benzin…

Történhet olyan, hogy ON, illetve RES állásban nem jut elég benzin a motorba és fulladozik. A hiba ilyenkor az lehet, hogy lecsúszott a vákuumcső.

Ha azt vesszük észre, hogy a motor eregeti a benzint állás közben, akkor lehetséges, hogy PRI állásban hagytuk a csapot, vagy rosszabb esetben tönkrement.

Az utóbbinál mindenképpen menjünk el szakemberhez, mert kellemetlen következményei lehetnek a dolognak!

A technikai felvilágosításért köszönet Bánfi Julianna motorszerelő- és versenyző hölgynek, aki a MAMI-nál (Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakiskola) folytatta tanulmányait, és jelenleg is a szakmájában tevékenykedik.

Mentés

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

Rácz Edina

A tanítóképző főiskola elvégzése és a Nők Lapjánál töltött gyakornoki év után 2010-2019 között volt a Csajokamotoron.hu újságírója.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük