fbpx

Luxus sportmotor az MV Agustától

MV Agusta F4 RR Corsacorta 2011 13Hosszas kampány helyett az MV Agusta már most az arcunkba vágta az F4 RR-t. Megújult belső, változatlan külső, s már májusban megvásárolható.

 

Múlt héten jelent meg a már korábban beígért F4 RR Corsacorta változatának első teasere. Az olaszok most kiadták a motor sajtóanyagát, megmutatták a lényeget: információ-morzsák fájdalmasan hosszas csepegtetése helyett megkaptuk a technikai részleteket. A gép maga pedig hamarosan megvásárolható lesz.

 

Essünk túl a nehezén: a motor (gyakorlatilag) változatlan külsővel néz a jövő elé. A Tamburini alkotta formaterv kétségtelenül tetszetős, s a jelek szerint időtálló is. A technikai érdeklődéssel megáldottak számára kétségtelenül üdvözítő lehet, hogy a formaterv változtatása helyett a cég a lényegre koncentrált. A masina minden más lényegi komponense változott.

Az bestia „selling-pointja” a 198 lóerős teljesítmény. Ugyan a szaksajtóban számos helyen 201 lóerőt említenek, azonban ennek forrása az MV Agusta hibásan átvett adata, az olaszok által használt (tradicionális) metrikus lóerő nem azonos a nemzetközileg elismert, a mechanikus teljesítmény mérésére szolgáló lóerő mértékegységgel.

A jelentősen nagyobb teljesítményt radikális változtatásokkal érték el a mérnökök, s bár az erőforrás koncepcionálisan nem változott, gyakorlatilag egy teljesen más részegységről beszélhetünk. A főtengely tömege csökkent, a hengerek méretezése megváltozott (a furatat 76-ról 79 milliméterre nőtt, a löket 55-ről 50.9 milliméterre csökkent). Bár a megbízhatóság növelésének okán az elméleti dugósebesség csökkent (24.7 m/s-ról 22.9 m/s-ra), a méretezés megváltoztatásával a fordulatszám-csúcs 13,700-ra emelkedett.

A gázcserét is optimalizálták a mérnökök, gyakorlatilag egy új hengerfejről beszélhetünk. Az erőforrás megnövekedett légszomját 4 darab, 49 milliméter átmérőjű, változó hosszú szívótorok tartja kordában. A megnövelt méretű szelepek (30-ról 31.8 milliméterre nőtt a szívó oldali, 25-ről 26 milliméterre a kipufogó oldali szelepfejek mérete) immáron mind titánból készülnek (ez az első ilyen konfiguráció az Agusta története során).

A hengerfej másik oldalán elhelyezett alkatrész, a kipufogó is teljesen új. A prímer hajtás kisebb fogaskerekének köszönhetően csökkent a generátor és a vízpumpa sebessége, s így az erőforrás energiavesztesége is kisebb. Az erőforrás hatékonyabb hűtését egy aerodinamikai elemmel segítik, a hűtőhöz több levegőt juttat az alsó villahíd magasságában lévő spoiler. Summa summarum: az aggregát 198 lóerős teljesítményt ad le 13,400-as fordulaton.

Ezt az erőt persze az aszfaltra kell juttatni, s ebben átalakított, illetve új alkatrészek segítenek. A váz többé-kevésbé változatlan, bár a villaszög és a lengőkar forgáspontja megváltoztatható. A futómű rugózó elemei a manapság legkorszerűbb darabok: teljesen állítható Öhlins NIX teleszkópvillák és TTX36 hátsó rugóstag kerültek beépítésre. Kisebb tömegű kovácsolt alumínium kerekek (2 x 1 kilogramm megtakarítás) csökkentik a rugózatlan tömeget.

A motor lassítását a Brembo legkorszerűbb monoblokk féknyergei és az azokat működtető radiális munkahengerek segítik. Az új motorhoz új ECU készült, amelybe természetesen integrálták a manapság szokásos elektronikai csomagokat. Ugyan hivatalos adatot nem találtam, de a masina tömege állítólag 192 kilogramm. Mindenesetre a hab a tortán az átalakíthatóság, amely révén egy exkluzív pályagépet (vagy éppen országúti ragadozót) faraghatnak a leendő tulajdonosok, akik elvileg már a hónap végén megvehetik ezt a különlegességet (legalábbis Olaszországban). Az F4 RR ára csak 20 százalékkal lesz magasabb az alapváltozaténál, bár a maga 22’900 eurójával nem lesz éppen egy tömegmotor.

Olvasd az eredeti webhelyenMV Agusta F4 RR Corsacorta 2011 10MV Agusta F4 RR Corsacorta 2011 15MV Agusta F4 RR Corsacorta 2011 8MV Agusta F4 RR Corsacorta 2011 9MV Agusta F4 RR Corsacorta 2011 4

Ajánlom másoknak is

Lepd meg a szerelmed egy páros motoros karkötővel Valentin napra!

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

0 0 votes
A cikk értékelése

Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x