Lóra!
Habár legtöbben a kellemesen meleg tavaszi időjárás hatására már egész biztosan elővették a motorjukat, talán még nem késő megejteni a szükséges ellenőrzéseket, amelyeket minden tavasszal sorba kellene vennünk.
A hosszú téli állás után lényegesen több mindenre kell odafigyelni és átnézni, mint a mindennapi használat során. A tárolás előtti leápolásból feleslegesen maradt anyagokat le kell tisztítani a motorról. Például a feleslegesen fennmaradt szilikont a műanyagokról és a bőrápolót az ülésről, valamint a rákerült port.
Ha valaki nem leápolva tette el a motorját, akkor az alapvető kenéseket tegye meg most (ülés, bovden gumi stb.), mert a menetközben, de mindig máskor előforduló apróságok nagyon elkeserítik és bosszantják az embert, főleg ha valami apróság miatt nem tud hazamenni egy találkozóról vagy egy közös gurulásról.
Ha valakinek a motoron van villámtámasz érzékelője, akkor az is érdemes megkenni. Fontos és mégis mindig elfelejtődik a villámtámasz visszahúzó rugójának csatlakozási pontjainak megkenése.
Akkumulátor: Első és mindenek előtti feladat az akkumulátor feltöltése, és saruinak megtisztítása. Csatlakozóinak ellenőrzése és az esetleges csatlakozóhibák elhárítása (korrózió, törések).
Kerekek-Gumi: Le kell ellenőrizni a guminyomást, hogy a hosszú állás alatt nem engedett-e egy kicsit. Ha szemmel is látható a nyomáscsökkenés le kell ellenőrizni a szelepet, hogy nem enged-e, ill. meg kell nézni nincs-e a gumin észrevehető sérülés. Érdemes még megnézni, hogy a gumi oldalfala nincs-e kitöredezve. Ha igen, de csak minimálisan, akkor egy kis gumiápoló a megoldás, ha nagyon, akkor érdemes elgondolkodni a cserén, mivel nagyon balesetveszélyes egy esetleges defekt miatt. A nem megfelelő guminyomás rossz hatással van a kormányozhatóságra, a stabilitásra és a fogyasztásra is!
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Fékek: A fék az egyik legfontosabb berendezés a motoron, ezért az ápolására különös hangsúlyt kell fektetni. Hosszú állás után meg kell tisztítani a fékeket a rárakódott portól és egyéb szennyeződéstől. Erre a legalkalmasabb a féktisztító spray, ami kb. 1500-2000 Ft, de igen sokáig elég. Első induláskor a fékeket enyhén nyomva kell menni egy kicsit, így is letisztítható, bár ez a megoldás nem tökéletes. Igaz, a féktisztító spray használata után is így kell eljárni, mert ha sok spray került rá az első 2-3 fékezésnél még csúszhatnak a fékpofák és nem fog a fék. Ha valakinek hátul dobfékje van akkor ellenőrizni kell a nyomórúd állapotát és meg kell kenni a rúd csatlakozási pontjait.
Bovdenek: Itt főleg a kuplung-bovdenre gondolok, amit sokan elfelejtenek megkenni, emiatt pedig sokkal előbb elszakad. Anélkül pedig csak kisebb motoron lehetséges (és csak rövid távon )közlekedni. Bár érdemes évente egyszer a gázbovdent is megolajozni.
Lámpák: Fontos hogy minden elindulás előtt megnézzük, hogy működnek-e. Ezt sokan nem teszik meg annak ellenére, hogy egy motorosnál a lámpa az észrevehetőség és a biztonságos közlekedés egyik alapja. Fontos a hosszú állás után az izzók csatlakozóit és lábait megtisztítani a korróziótól. Végig kell nézni a vezetékeket is, nincs-e rajtuk szigeteléshiány vagy sérülés, szakadás. Le kell ellenőrizni a fékkarok kapcsolóit és érdemes azokat is kontaktspray-vel leápolni.
Lánc: Ellenőrizni kell a feszességét (használati könyvben lévő értékre állítását) és a megfelelő kenést.
Folyadékok: Gondolok itt a fékfolyadékra (első és hátsó tartály egyaránt!), hűtőfolyadékra, és a motorolajra. Meg kell nézni hogy nem látható-e folyás pl. motor alatti tócsa, folyadék vezetékeken folyás nyomai. Valamint ellenőrizni kell a megfelelő mennyiségű folyadékok meglétét is.
A motor állás utáni vizsgálata után széles utat, olcsó benzint, gumifákat és sok kellemesen (motorozással) eltöltött időt kívánok!