Lézervilágítás és bukósisak Head-Up Display
Két új fejlesztését is bemutatja a BMW Motorrad a 2016. január 6. és 9. között, Las Vegasban zajló Consumer Electronics Show (CES) alkalmával. A lézervilágítás és a bukósisak Head-Up Display új mércéül szolgál a motorozás biztonsága terén, egyben kitekintést kínál azon technikákra, amelyek már a jövő sorozatgyártású modelljeiben is megjelenhetnek.
BMW K 1600 GTL koncepciómodell a BMW Motorrad lézervilágításával
A „Látni és látszani” elv mindig is a biztonságos motorozás egyik alapjának számított, amelynek szellemében a BMW Motorrad már jó ideje elkötelezte magát a világítóberendezések folyamatos fejlesztése mellett.
Ennek eredményeképpen jelent meg az elmúlt évek során az adaptív kanyarvilágítás, a LED-technikájú nappali menetfény és a dinamikus féklámpa is a BMW motorkerékpárokon, amelyek megalkotásakor a márka – mint eddig már oly sokszor – a BMW személyautók tervezőivel folytatott együttműködést is kiaknázta.
A BMW Motorrad lézervilágításával felszerelt, most bemutatkozó K 1600 GTL koncepció-motorkerékpár technikája a BMW Group személygépkocsi-üzletágától érkezett: az innovatív lézeres világítás a BMW 7-es sorozat tagjai, illetve a BMW i8 számára már jelenleg is rendelkezésre áll.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
A BMW Motorrad a motorkerékpárok számára adaptálta ezt az éppoly bevált, mint jövőbe mutató technikát. A lézer-fényszórók nem csupán különösen világos tónusú fényt állítanak elő, hanem akár kétszeres, mintegy 600 méternyi hatótávot is biztosíthatnak a távfény számára. Az éjszakai közlekedés biztonságát azonban nemcsak a kiterjesztett hatótávval, hanem az úttest precíz megvilágításával is hatékonyan növelik. Robusztus és kompakt konstrukciójának köszönhetően a lézerfény-technikát kiemelkedően hosszú élettartam jellemzi, s karbantartást sem igényel.
A BMW Motorrad K 1600 GTL koncepció-motorkerékpárján bemutatkozó lézervilágítás valójában megvalósíthatósági tanulmány, amellyel a BMW Motorrad az előzetes fejlesztés szakaszában kívánja vizsgálni e fényszórótechnika sorozatgyártású modelleken történő alkalmazását.
Napjainkban e műszaki megoldást a motorkerékpárok esetében még különösen magas költségszint jellemzi, a nagysorozatú gyártás darabszámai eredményeképpen azonban ez a várakozások szerint jelentősen csökken majd. Ennek szellemében a motorkerékpáros alkalmazás már középtávon is megvalósíthatónak tűnik.
Head-Up Display a bukósisakban – információk mindig szem előtt
A mindennapok forgalmában olykor a másodperc tört része is döntő jelentőségű lehet, a vezető figyelmének csupán rövid elvonása is komoly baleseti veszélyhelyzetet teremthet. A BMW ezért – az első európai autógyártóként – már 2003 óta kínálja extrafelszerelésként gépkocsijaihoz a Head-Up Display technikáját.
A BMW Head-Up Display a vezető számára legfontosabb, illetve általa kívánt járműadatokat és közlekedési információkat közvetlenül a sofőr látóterében jeleníti meg. Ezzel a járművezető gyakorlatilag figyelmének elvonása nélkül, mindvégig az útra, illetve a forgalomra összpontosíthat. Még fontosabbnak tűnik azonban e lehetőség a motorosok számára, akik figyelmének már egészen rövid idejű elvonása is adott esetben kritikus közlekedési szituációt eredményezhet.
Annak érdekében, hogy e technika a jövőben a motorkerékpárokon is rendelkezésre állhasson, előzetes fejlesztés keretében egy BMW Motorrad bukósisakot láttak el a tervezők az innovatív Head-Up Display funkciójával. Ezzel immár a motorosok számára is lehetővé vált, hogy a legfontosabb információk közvetlenül látóterükben tűnjenek fel. Így feleslegessé válnak a műszeregységre vetett sűrű pillantások, a motoros pedig tekintetének és figyelmének elvonása nélkül immár zavartalanul az útra és a forgalomra összpontosíthat. Az éppen kijelzett adatállomány szabadon programozható, így ideális esetben csakis olyan információk jelennek meg a motoros szeme előtt, amelyek az adott menethelyzetben valóban relevánsak és hasznosak, a lehető leghatékonyabban támogatva a biztonságos közlekedést.
Biztonsági és kényelmi információk a motorozás még élvezetesebb élménye szolgálatában
A kijelzett információk köre a biztonsággal kapcsolatos adatokra is kiterjed, például a motorkerékpár pillanatnyi műszaki paraméterei, mint a gumiabroncsok nyomása, az olaj- és üzemanyagszint, a sebesség, az aktuális sebességfokozat, valamint a közlekedési táblák felismerő funkciója, illetve a veszélyes helyek előtti figyelmeztetések formájában. A járművek közötti jövőbeni fejlett információcsere, azaz a V2V (vehicle-to-vehicle) kommunikáció a legfontosabb információk valós idejű átadására is lehetőséget kínál, például hirtelen felbukkanó veszélyhelyzetek előtti időbeni figyelmeztetésként.
A Head-Up display azonban a kényelem növelése érdekében is szolgálhat hasznos információkkal, például a már indulás előtt elvégzett útvonaltervezéshez kapcsolódó navigációs útmutatásokkal.
A bukósisak Head-Up display azonban a motorozás eleve érzelmekben különösen gazdag élményének még intenzívebb, ám egyidejűleg biztonságosabb megélésében is segít. A bukósisakba épített, előre néző kamera (Action Camera) közvetlenül e látószögből teszi lehetővé az adott út rögzítését, míg egy másik, hátrafelé tekintő kamera egyfajta „digitális visszapillantó tükörként” szolgálhat a jövőben. Végül, de korántsem utolsósorban e technikával a csoportban haladó motorosok is jobban figyelhetnek egymásra, mindenkor pontosan tudván, hol tartózkodnak éppen a többiek.
Az integrált miniszámítógéppel és hangszórókkal felszerelt bukósisak a bal oldali kormányarmatúrán található BMW Motorrad Multicontroller segítségével vezérelhető. A motoros így igen egyszerűen és kényelmesen választhatja ki a kívánt információkat, illetve kamerafunkciókat.
Az adatmegjelenítéshez szükséges technika akár a jelenlegi bukósisakokba is beépíthető, mégpedig biztonságuk és kényelmük kárára kötött kompromisszumok nélkül. Két cserélhető akkumulátorával a rendszer mintegy öt órát üzemelhet.
A BMW Motorrad a tervek szerint az elkövetkező évek során kívánja szériaéretté fejleszteni ezen innovatív technikáit, további jelentős biztonsági berendezésekkel bővítve korszerű motoros felszereléseinek eleve széles palettáját.