Európai szintü szigorítás jöhet a motorosokra, ha elfogadják a javaslakokat
Kötelező ABS, sigorúbb műszaki-vizsga követelmények és 16 évre emelkedő jogosítvány korhatár – ezeket a változtatásokat szorgalmazza az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács az Európai Unió minden tagállamában.
Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) egy új jelentésében felszólítja az Európai Uniót és az európai nemzeti kormányokat, hogy tegyék kötelezővé a blokkolásgátló fékrendszereket (ABS) minden új motorkerékpáron.
A jelentés, amely az európai motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok használatára vonatkozó szabályok megváltoztatására törekszik, megállapította, hogy az elmúlt évtizedben 45 000 ember halt meg motorkerékpár- vagy segédmotoros kerékpár-balesetben az európai utakon, akiknek 90%-a férfi volt.
Az ETSC az ABS-fékeken kívül kötelező gyakorlati teszteket is szorgalmaz, valamint azt, hogy a motorosok életkorát minden uniós országban 16 évre vagy annál magasabbra korlátozzák. Emellett időszakos műszaki ellenőrzést javasol minden motorkerékpárra és segédmotoros kerékpárra.
Jenny Carson, az ETSC közúti biztonsági teljesítményindex programjának vezetője a Zag Daily napilapnak elmondta, hogy az Európai Bizottság jelenleg felülvizsgálja a műszaki ellenőrzésekre vonatkozó szabályokat.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
„Szorgalmazni fogjuk, hogy a jövőben minden motorkerékpárt és segédmotoros kerékpárt rendszeresen vizsgáljanak – beleértve azt is, hogy ellenőrizzék, nem babrálták-e meg a járműveket a maximális sebesség növelése érdekében” – mondta Carson.
„Az uniós tagállamokkal egy uniós finanszírozású, Közúti Biztonsági Csereprogram nevű projekt keretében dolgozunk együtt, hogy az országok tanulhassanak egymástól a legjobb és leghatékonyabb intézkedésekről.”
További javaslatok
A nemzeti kormányoknak jobban kellene érvényesíteniük a motorkerékpárosokra vonatkozó sebességkorlátozásokat, mivel a motorosok sisakkal eltakarják arcukat, így nem lehet őket azonosítani azokban az országokban, ahol a büntetések kiszabásakor a vezető/motoros azonosítását írják elő; továbbá jobban kellene érvényesíteni a sisak viselését, különösen azokban az országokban, ahol nagyon alacsony a sisak viselésének aránya, mint például Görögországban és Cipruson.
Az ETSC felhívta a figyelmet a futár motorosokra is, akik közül sokan meleg ételt szállítanak ki a városokban motorkerékpárokkal, és nyomás alatt dolgoznak a rosszul karbantartott járműveken, miközben az alkalmazásalapú eszközök (mobiltelefon) elvonják a figyelmüket. A személygépkocsik, furgonok és teherautók gyártóinak javítaniuk kellene a motorkerékpárosok észlelését az olyan biztonsági technológiák segítségével, mint az automatizált vészfékezés.