MotorokMotorozás

Érdekességek a motorozás világából

Érdekességek a motorozás világából freestyle motokross

Ma már mindennaposnak számít, hogy motorok száguldoznak az utakon, ahogy a motorkerékpárversenyek is a sportolás szerves részeinek számítanak. Persze, ez nem minden, a sporton túl a motorkerékpárok a popkultúrába is beírták magukat, elég csak a rockzenére, a filmiparra, vagy a játékiparra gondolni. Az olyan platformokon, amilyen a https://quickwin.com/hu/ címen elérhető quickwin rengeteg olyan játék található, amelyek a motorozás élményére épülnek.

Ezek a játékok széles közönséget vonzanak, mert a legmenőbb grafikai és hangeffektusokkal rendelkeznek és kiváló kikapcsolódást biztosítanak a quickwin és a hozzá hasonló, játékokat tartalmazó oldalak látogatói részére.

A zeneipar esetében kiemelt szerepük van a motoroknak, a motorozásnak, amiben elsősorban a glam rock bandák járnak élen, de számos más zenei stílusban megtalálhatók a motorozás élményére utaló dolgok. A teljesség igénye nélkül ide sorolható a Steppenwolf Born to be Wild című dala, az Ezy Ryder Jimi Hendrixtől, a The Allman Brothers Midnight Rider című dala, vagy Neil Young és a Motorcycle Mama. 

A quickwin mellett a filmipar is bőségesen termelt olyan alkotásokat, amelyek középpontjában a motorok, a motorozás szerepel. Ezek közül említésre érdemes a Che Guevara: A motoros naplója, a Szelíd motorosok olyan szereplőkkel, mint Peter Fonda, Dennis Hopper, Jack Nicholson és Antonio Mendoza. 

A fentieket még hosszasan lehetne folytatni, a különböző quickwin jellegű platformok, a zenekarok, énekesek és a filmes producerek folyamatosan ontják az újabb és újabb motorozással kapcsolatos tartalmakat. Emellett a motorozás története bővelkedik érdekességekben, ezekből következik a folytatásban néhány.

A fából készült motorkerékpár

Induljon az áttekintés a kezdetekkel. A legendárium szerint az első motorkerékpár elkészítése 1885-re nyúlik vissza és Gottlieb Wilhelm Daimler német tervezőmérnök nevéhez köthető. Az általa kifejlesztett első motorkerékpár a Daimler Petroleum Reitwagen különlegessége az volt, hogy szinte az egész gép fából készült, a motor pedig a hátsó kereket hajtotta meg.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Természetesen, első nekifutásban a kétkerekű motoros csodát maga a feltaláló tesztelte, mégpedig sikerrel. Pontosabban, saját fiát ültette a járműre, aki három kilométert tett meg 12 kilométeres óránkénti sebességgel. Ezt követően először Nagy Britanniában, majd hat évvel később Franciaországban és Olaszországban is megjelentek az első motorkerékpárok.

Gyalogos kíséret

Az új találmány azonban nem aratott osztatlan sikert a széles néptömegek körében, kezdetben a motorkerékpároknak nem volt túl nagy rajongó táboruk. Ennek egyik oka az volt, hogy a kor emberében biztonsági kételyek támadtak abban a tekintetben, hogy beüljenek-e két kerék közé, a hátsó felük alatt meg egy belső égésű motor legyen.

Ebből az okból elég komoly korlátozások voltak érvényben, így néhány évig a motorkerékpárok maximum 6 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedhettek. Később ezt megduplázták és ez az akkori fejlettségi szinten elegendő is volt.

Persze, voltak olyan országok, ahol a jogszabályok nem feltétlenül igazodtak az új idők száguldás felé elmozduló szellemétől és a meglévő korlátozásokat igyekeztek ráerőltetni az új találmányokra.

Ezek közül mindenképp érdemes megemlíteni Londont. Amikor az angol főváros utcáin megjelentek az első motorok, hatályban volt egy jogszabály, amelynek értelmében a gépi működésű járművek személyzete mellé fogadni kell egy gyalogost is. Az illetőnek a motorkerékpár előtt kellett haladnia és az időjárási viszonyoktól függően egy lámpást, vagy zászlót tartani a kezében. 

Persze, ahogy az lenni szokott, ilyen apróságok nem állhattak a fejlődés útjába. A jogszabályok idővel módosultak, a technika fejlődött és folyamatosan jelentek meg újabb modellek.

Indulhattak a versenyek

Ez a fejlődés pedig nem tűrt semmilyen akadályt és igen gyorsan zajlott. Az első motoros versenyre ugyanis mindössze kilenc évvel az első autók és motorkerékpárok feltalálása után került sor. Persze, ekkor még nem különböztették meg a motoros meghajtású járműveket attól függően, hogy kettő, vagy négy kerekük van, úgyhogy autók és motorok együtt indultak.

Az első versenyre a Párizs és Rouen közötti 126 kilométeres útvonalon került sor 1894-ben. Érdekes lehet elképzelni, hogy is nézhetett ki ez az első futam: a visszaemlékezések szerint a gépek komoly zajt csaptak, a versenyben résztvevő járművek átlagsebessége az akkor szédítő, ma már inkább megmosolyogtató 20,5 km/h óra volt.

Egy évvel később a Párizs – Bordeaux – Párizs vonalon már kifejezetten motoros versenyt tartottak, majd 1896-tól a versenyek száma meredek növekedésnek indult és egy új sportág, új időtöltés született.

Címlapkép: Pixabay

Támogatott tartalom

Páros motoros karkötők a CsamShopban

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük